وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

درمان خانگی سرماخوردگی

درمان خانگی سرماخوردگی

درمان خانگی سرماخوردگی

درمان خانگی سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری های فراگیر است که در طول سال به صورت مکرر افراد به آن مبتلا می شوند و هر سال افراد مختلف هزینه های درمانی زیادی را برای درمان سرماخوردگی پرداخت می نمایند.

از علائم سرماخوردگی گرفتگی بینی و آبریزش بینی است که می توان به همراه داشتن تب و عطسه کردن و … از 7 تا 10 روز ادامه یابد. البته طول دوره سرما خوردگی می تواند بیشتر از این مدت طول بکشد.

در این مطلب به روش های درمان خانگی سرماخوردگی میپردازیم.

درمان سرماخوردگی با سیر

از خواص سیر هر چه بنویسیم کم است و با داشتن خواص ضد باکتری و ضدویروسی خود می توان در درمان سرماخوردگی بسیار موثر باشد. از دیگر فواید سیر می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد که می تواند موجب باز شدن مجاری تنفسی و خروج سموم از بدن شود.

در سیر ترکیبی به نام آلیسین وجو دارد که فقط در سیر تازه خرده شده دیده می‌شود و در هنگام آشپزشی غیرفعال می‌شود. این ترکیب خواص ضدویروسی علیه ویروس رینوویروس و برخی ویروس‌های دیگر را دارد.

دوز بالای آلیسینتوانایی جلوگیری از سرماخوردگی را دارد. بر اساس این مطالعه، به گروهی از افرادبرای 12 هفته دوز بالای آلیسین اعمال شد، تعداد کمی سرما خوردند و مدت‌زمان سرماخوردگی نیز کاهش یافت.

درمان خانگی سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با سیر

یک قاشق سیر خردشده، 2 قاشق چای‌خوری آب‌لیمو، یک قاشق چای‌خوری عسل و نصف قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز را باهم مخلوط‌کنید. سپس آن را هرروز تا زمانی که علائم آن فروکش کند مصرف کنید.

4 الی 5 قاشق سیر خردشده در یک فنجان آب جوش قرار دهید و 1 قاشق چای‌خوری عسل خام را باهم مخلوط‌ کنید و برای درمان سرماخوردگی 2 الی 3 بار در روز بنوشید. شما همچنین می‌توانید سیر خام خرد شده را در سالاد و یا همراه با شیر گرم بخورید.

درمان سرما خوردگی با عسل | سرفه خشک سرماخوردگی

عسل یکی از طبیعی ترین و مفیدترین ماده های غذایی است که خواص درمانی عسل بسیار زیاد است و می تواند در داشتن یک زندگی و تن سالم بسیار مفید باشد. مقدار بالای مواد مغذی و آنزیم‌ها در عسل کمک می‌کند تا باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند را از بین ببرد. عسل ممکن است در درمان سرفه و درمان سرماخوردگی در کودکان نقش داشته باشد.

دقت کنید منظور ما از عسل، عسل طبیعی است نه عسل فرآوری شده که بیشتر حاوی آب قند هستند و با نام عسل طبیعی به فروش می رسند.

درمان خانگی سرماخوردگی

برای درمان خانگی سرماخوردگی با عسل، مخلوط کردن 1 قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و 2 قاشق چای‌خوری عسل مصرف کنید. هر 2 ساعت آن را مصرف کنید. اگر ترجیح می‌دهید می‌توانید به‌راحتی یک قاشق غذاخوری عسل بخورید. کودکان مبتلابه سرفه و سرماخوردگی می نصف قاشق چای‌خوری دقت کنید عسل را قبل از خواب مصرف کنند.

درمان سرما خوردگی با زنجبیل

 

زنجبیل یکی از گزینه های دیگر برای درمان خانگی سرماخوردگی است که  خوردن زنجبیل خام یا نوشیدن چای زنجبیل تا 3 بار در روز، برای تهیه چای زنجبیل دو فنجان آب جوش را با 1 قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده را مخلوط‌ کنید و پس از 5 دقیقه زنجبیل‌ها را خارج کنید و کمی آب لیمو و عسل به چای اضافه کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی

درمان سرما خوردگی با سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از روش های طبیعی برای درمان سرماخوردگی با طب سنتی است که از قدیم مورداستفاده قرارگرفته است، بلکه مطالعات نشان داده‌اند که از نظر علمی نیز این غذا برای درمان سرماخوردگی موثر است.

سوپ مرغ دارای بسیاری از مواد مغذی ضروری و ویتامینی است که به درمان نشانه‌های سرماخوردگی کمک می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی بالا سبزی‌ها موجود در سوپ مرغ باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی می‌شود.

سوپ مرغ است باعث کاهش التهاب و عفونت در بخش بالایی دستگاه تنفسی بدن ما می‌شود و به ما حس بهتری می‌دهد. این غذا نمی‌تواند راهی برای پیشگیری باشد اما برای درمان سرماخوردگی می‌توان از آن استفاده کرد.

درمان سرما خوردگی با آب نمک

یکی دیگر روش  های بهبود سرماخوردگی آب و نمک است که باعث جلوگیری از تکثیر و همچنین از بین رفتن ویروس می‌شود. در طول روز یک لیوان آب همراه با یک قاشق چای‌خوری نمک را مخلوط‌کنید و غر غره کنید تا راحت‌تر نفس بکشید.

یک لیون دیگر آب و نمک هم برای شستشوی بینی خود استفاده کنید تا از جمع شدن خلط جلوگیری بشود همچنین سینوس‌های شما تمیز شود. این روش یکی از بهترین روش‌های درمان سرماخوردگی است.

استراحت کردن

دقت کنید بدن برای مقابله با ویروس ها انرژی زیادی را نیز لازم دارد که این انرژی بعلاوه انرژی سایر فعالیت های بدن شخص در طول روز موجب ضعیف و خسته شدن بدن فرد می شود.  باید به بدن خودتان وقت بدهید تا به درمان سرماخوردگی دست بزند، پس لازم است که 8 ساعت خواب داشته باشید تا گلبول‌های سفید و لنفوسیت تی(T) کشنده بیشتری برای مبارزه با این ویروس ساخته شوند.

درمان خانگی سرماخوردگی

از فعالیت‌های سنگین به‌ویژه فعالیت‌های بدنی خودداری کنید تا انرژی بیشتری ذخیره شود. لازم است استرس رو چند روزی از زندگی خودتان حذف کنید و آرامش بیشتری داشته باشید.

گرم نگه داشتن بدن

تب کردن چیز بدی نیست! بلکه یکی از روش های مقابله بدن برای درمان سرماخوردگی است. چراکه با بالا رفتن دمای بدن میکروب ها میمیرند پس نگذارید دمای بدن شما پایین بیاید. پس لباس‌های بیشتری بپوشید یا درجای گرم مانند کنار بخاری و زیر پتو بمانید.

درمان خانگی سرماخوردگی

تاثیر پیاز قرمز در درمان سرماخوردگی

پیاز قرمز فواید بسیار مفیدی دارد که در بین انواع پیاز از آنتی اکسیدان بیشتری برخوردار است مانند کورتیسن. کسانی که از سرماخوردگی رنج می‌برند می‌توانند از شربت پیاز قرمز استفاده کنند. برای تهیه این شربت، به پیازِ قرمز و عسل نیاز دارید. 2 الی 3 عدد پیاز قرمز را به‌صورت افقی به برش‌های ریز تقسیم کنید. سپس درون یک شیشه درب دار قرار دهید و عسل خام را اضافه کنید تا شیشه پر شود. شیشه را ببندید و به مدت 12 الی 15 ساعت بگذارید. یک قاشق غذاخوری از این شربت را چند بار در روز بنوشید تا گلودرد و سایر علائم سرماخوردگی شما از بین رود.

فواید فلفل سیاه بر درمان سرماخوردگی

فلفل سیاه به پادشاه ادویه‌جات معروف است که سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان و خواص ضد میکروبی و محافظت از معده است. فلفل سیاه دارای ترکیباتی به نام piperine است که مسئول خواص دارویی فلفل سیاه است. از فلفل سیاه می‌توان برای درمان خانگی سرماخوردگی استفاده کنید. اگر از آبریزش بینی رنج می‌برید هنگام غذا خوردن، به مواد غذایی خود فلفل اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید با 1 قاشق غذاخوری فلفل سیاه را در یک لیوان آب گرم مخلوط‌کنید و بخورید. اگر شما نمی‌توانید فلفل سیاه مصرف کنید یا بنوشید، می‌توانید از بوی آن در طول روز استفاده کنید.

فواید دارچین در درمان سرماخوردگی

دارچین می‌تواند برای درمان خانگی سرماخوردگی و درد ناشی از گلودرد استفاده کرد. سینامالدئید جز اصلی پوست دارچین است. که دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی است. یک قاشق غذاخوری پودر دارچین و 2 عدد میخک را در یک فنجان آب اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید و سپس درحالی‌که گرم است به آن عسل اضافه کنید و این چای را 1 الی 3 بار در روز بنوشید.

فواید ویتامین C در درمان سرماخوردگی

ویتامین c یکی از ویتامین های بسیار مفید است که به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می‌شود. ویتامین سی در میوه و سبزیجات به مقدار زیاد وجود دارد. ویتامین C باعث افزایش متابولیسم گلوکز بدن می‌شود. همچنین به بدن کمک می‌کند تا یک ماده شیمیایی تولید کند که برای سیگنالینگ مناسب سیستم عصبی مهم است. ویتامین C همچنین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. مصرف روزانه ویتامین C در مردان مبتلابه کمبود ویتامین C باعث افزایش فعالیت بدنی و کاهش طول مدت سرماخوردگی می‌شود.

درمان خانگی سرماخوردگی

منابع ویتامین C

طالبی، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو، پرتقال، کیوی، انبه، پا پایا، آناناس، توت‌فرنگی، تمشک، زغال‌اخته

گردآوری : وب سایت بروز – بیماری هاپزشکی و سلامت

درمان خانگی سرماخوردگی کودکاندرمان خانگی سرماخوردگی در تابستاندرمان سرماخوردگی در پنج دقیقهدرمان سریع سرماخوردگی در منزلدرمان گیاهی سرماخوردگیدرمان سریع سرماخوردگی و گلودرددرمان سرماخوردگی با طب سنتیدرمان سرماخوردگی با عسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *