وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص دارچین | Cinnamon

خواص دارچین, Cinnamon

خواص دارچین | Cinnamon

 خواص دارچین, Cinnamon

دارچینCinnamon” دارای درخچه ای سبز، برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و گل های سفید است که در بین ماه‌های بهمن تا اوایل فروردین شکوفه می‌کنند. دارچین در تمام فصول سبز است و تا ارتفاع 5 تا 7 متری رشد می‌کند و بوی خوشایندی از آن به مشام می‌رسد. پوسته دارچین بعنوان یکی از ادویه‌های پر استفاده، بومی سریلانکا و جنوب هندوستان است که علاوه بر طعم دهی به انواع خوراک‌ها خواص درمانی زیادی نیز مانند؛ درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد و … دارد.

طبع دارچین گرم است و برای فصل سرد مثل پاییز بسیار مفید است. درجه گرمی آن بین دو و سه است.

دارچین بسیار پر استفاده است و در بسیاری از کشورها بعنوان ادویه، چاشنی خوراک و شیرینی استفاده می‌شود. دارچین را به صورت عصاره، اسانس و گرد در بازار می‌توان یافت که عصاره آن در قنادی‌ها استفاده می‌شود و گرد آن را برای چاشنی خوراک و تزیین شله زرد و حلیم و … بکار می‌برند.

خواص دارچین, Cinnamon

انواع دارچین

  • C. loureiroi یا دارچین ویتنامی
  • C. burmannii یا دارچین اندونزی.
  • Cinnamomum verum یا دارچین‌ اصل یا دارچین سیلانی که پوست داخلی آن مصرف دارد و لطیف و نرم است.
  • C. aromaticum یا دارچین چینی که پوست آن نازک ولی سخت است ولی عطر و طعم آن تند‌تر از انواع دیگر است.

ارزش غذایی دارچین در هر 100 گرم

  • آب 10 گرم
  • قند 2٫2 گرم
  • پروتئین 4 گرم
  • کلسیم 1 گرم
  • چربی 1٫2 گرم
  • انرژی 247 کیلوکالری

خواص دارچین, Cinnamon

خواص دارچین | Cinnamon

دارچین از دیرباز تا کنون برای بهبودی بسیاری از بیماری استفاده می‌شده است.

خواص عسل و دارچین :

دارچین و عسل هر دو دارای خواص طبیعی زیادی هستند که خوردن این دو با‌هم در سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

مخلوطی از عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و به جای مربا روی نان قرار دهید و به طور منظم در وعده صبحانه صرف کنید. این روش در کاهش کلسترول، جلوگیری از بروز حمله قلبی، تنفس راحت و تقویت ضربان قلب موثر است. بیماران مبتلا به حمله قلبی نیز با مصرف روزانه این مخلوط از حمله قلبی بعدی در امان خواهند بود. بررسی روی سالمندان در آمریکا و کانادا نشان داده است،با بالا رفتن سن شاهرگ‌های حیاتی و سیاهرگ‌ها خاصیت انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند. عسل و دارچین به شاهرگ‌ها و سیاهرگ‌ها قدرتی تازه می‌بخشد.

فواید دارچین برای دیابت

بر اساس تحقیقات مرکز دیابت انگلیس، دارچین می‌تواند سطح قند و چربی خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کاهش دهد. خوردن دارچین توسط افراد موجب پیشگیری از مشکلات قلبی ناشی از دیابت می‌شود. بهتر است بدانید حدود 20 درصد افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند در معرض آلزایمر قرار می گیرند.

دارچین و پیشگیری از آلزایمر

نتایج تحقیقات نشان می دهد دارچین می‌تواند به کاهش سرعت و یا پیشگیری کامل بیماری آلزایمر کمک کند. در دارچین دو ترکیب فوق العاده به نام های سینامیک الدهید و اپی کاتچین وجود دارد که موجب حفاظت از مغز می‌شوند. این دو ترکیب از تجمع پروتئین آسیب رسانی که موجب آلزایمر می‌شود جلوگیری می‌کنند. پروتئین تاو (Tau) که باعث بروز زوال عقل می‌شود مشکلاتی در ارتباطات داخلی نورون‌ها ایجاد می‌کند. این پروتئین‌ها اتحاد و همکاری برخی از بافت‌های مغزی را دچار مشکل می‌کنند. دارچین به دلیل دارا بودن دو ترکیب مهم ذکر شده از بروز این مشکلات ممانعت می‌کند.

دارچین و ایدز

محققین می‌گویند دارچین یک ضد ویروس ایدز است که در جهت کنترل این بیماری بسیار مفید است که بهترین نوع دارچین بر علیه ویروس اچ آی وی 1 و 2 دارچین سنا می باشد.

دارچین و بیماری ام اس

بیماری ام اس، با ناتوان کردن مغز و نخاع باعث از دست دادن کنترل اعضای بدن می‌شود؛ مانند از دست دادن دید و تعادل و حواس (بی‌حسی). برای کاهش پیشرفت بیماری ام اس می‌توان از فواید دارچین بجای داروهای گران قیمت بهره برد.

دارچین و چربی‌ها

بر اساس این تحقیقات مصرف روزانه 6 گرم دارچین در روز می‌تواند موجب کاهش گلوکوز سرم، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون شود. از دیگر فواید دارچین می‌توان به کاهش اثرات منفی غذاهای پرچرب اشاره کرد.

2 قاشق غذاخوری عسل را با 3 قاشق چای خوری پودر دارچین در یک لیوان چای حل کنید و بنوشید.این کار میزان کلسترول خون را طی 2 ساعت به 10 درصد کاهش می دهد.

درمان دندان درد دارچین

مخلوطی از یک قاشق چای خوری پودر دارچین و 5 قاشق چای خوری عسل تهیه کنید و روی دندان خراب بمالید.این عمل را 3 بار در روز تکرار کنید تا درد تسکین یابد.

از بین بردن عفونت مثانه با دارچین

عفونت مثانه (عفونت ادراری) نوعی عفونت مجاری ادراری است، و می‌تواند به کلیه‌ها و غدد پروستات نیز سرایت کند. این بیماری بیشتر زنان بین 20 تا 50 سال را مبتلا می‌کند.

2 قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید.این روش باعث می‌شود که میکروب‌های مثانه از بین برود.

جلوگیری از ریزش مو با دارچین

کاهش موی سر یا هر قسمتی از بدن به هر علتی را ریزش مو می‌نامند که علت‌های مختلفی مانند هورمونی، خودایمنی، عوارض داروها، کم‌خونی و دیگر عوامل دارد.

قبل از دوش گرفتن مخلوطی از مقداری روغن زیتون داغ،یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق پودر دارچین را به مدت 5 تا 15 دقیقه روی سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.

خواص دارچین, Cinnamon

دارچین و لاغری

افرادی که چاق هستند می‌توانند روغن یا محلول دم کرده دارچین را در ناحیه‌ای (شکم، باسن، ران) که دارای چربی اضافه هست بمالند و روی آن را سلفون بکشند و سپس محکم با پارچه یا شال بسته و ورزش یا ماساژ تند نمایند. این کار به صورت موضعی موجب رفع چربی و لاغری آن ناحیه می‌شود.

مضرات دارچین

دارچین بر طبق معمول مصرف آن دارای مضراتی نمی‌باشد. ولی مصرف بیش از حد آن بویژه برای کسانیکه مشکلات کبدی دارند موجب مسمومیت می‌شود. مالیدن دارچین بر روی پوست موجب التهاب و سرخی آن می‌شود.

بیماران دیابتی بهتر است دارچین را با داروهای خود مصرف نکنند، زیرا موجب افت شدید قند خون می‌شود.

افراد مبتلا به سرطان‌های هورمونی مانند سرطان پستان از مصرف دارچین خودداری کنند.

تداخل دارویی دارچین

خوردن دارچین با داروهای دیابت، رقیق کننده خون، داروهای قلبی و آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند موجب تداخل دارویی شود. بهتر است اگر دارای این بیماری‌ها هستید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

هر چند که هنوز تحقیقات زیادی روی دارچین صورت نگرفته، ولی این ماده غذایی برای کودکان و زنان شیرده توصیه نمی‌شود.

این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله منگنز، آهن و کلسیم و همچنین فیبر می‌باشد. در ادامه به 12 مورد از این خواص اشاره می‌کنیم:

میزان مصرف دارچین

متخصصین تغذیه توصیه می کنند خوردن دارچین بصورت روزانه در سلامتی شخص نقش بسزایی دارد و می توانند به مقدار 2 تا 4 گرم از آن را مصرف کنند. دقت کنید مصرف زیاد آن موجب مسمویت می‌شود.

گردآوری : وب سایت بروزادویه جات

مضرات دارچین, درخت دارچین, خواص دارچین در چای, دارچین و لاغری, درخت دارچین در ایران, دارچین و فشار خون, دارچین و عسل, طبع دارچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *