وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

فواید عسل | Honey

فواید عسل, Honey

فواید عسل | Honey

فواید عسل | Honey

عسل (نام عربی) “Honey” یا به فارسی اَنگَبین ماده ای بسیار غنی و انرژی بخش است که در طبیعت توسط زنبورهای عسل بدست می‌آید. هر 100 گرم عسل 320 کالری ایجاد می‌کند. مهم‌ترین قندهای عسل فروکتوز، گلوکز و ساکاروز هستند. در مجموع 1 کیلوگرم عسل 3250 کالری انرژی دارد.

این ماده شیرین مفید از شهد گل‌ها و گیاهان موجود در طبیعت توسط زنبورهای عسل جمع‌آوری و با اضافه شدن آنزیم‌های زنبور عسل به آن در سلول‌های مومی و در کندو ذخیره می‌شود. شهد گل حاوی آب و قند است، که بدست آمدن یک عسل طبیعی و خوشمزه به نسبت این دو ماده در گل‌ها و گیاهان و عوامل محیطی مانند دمای‌هوا، رطوبت, نوع خاک و … بستگی دارد. فراورده‌های سالانهٔ عسل در جهان حداقل 300٫000 تن است.

 

فواید عسل | Honey

بافت گیاه‌ها از قند پر است و در زمان‌های مناسب، آبی که از سمت ریشه بالا می‌آید باعث حل شدن قند می‌شود و آبی غلیظ از گل و گیاهان ترشح می‌شود که همان شیره است.

در عسل مواد معدنی موجود است که بسته به نوع آن این مقدار متفاوت است. عسل‌های تیره املاح معدنی بیشتری دارند مانند؛ کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، مس، فسفر، منیزیم و گوگرد. در عسل انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی نیز موجود است.

عسل تنها ماده طبیعی است که فاسد نمی‌شود. در عسل آب کمی وجود دارد و به سختی فاسد می‌شود و همین موضوع در روند نگهداری و تجارت این محصول اثرگذار است. در صورتی که عسل 60 درجه سانتیگراد حرارت ببیند خواص خود را از دست می‌دهد. عسل قدیمی‌ترین ماده‌ای است که برای شیرین‌سازی از آن استفاده می‌شده.

حدود 3500 سال پیش در مصر و بر روی پاپیروسی به ویژگی‌های پزشکی عسل اشاره شده است. همچنین در گذشته از عسل برای مومیایی مردگان استفاده می‌کردند.

فواید عسل

خواص درمانی عسل

عسل دارای خواصد و فواید زیادی است که در زیر به تعدادی از آنها می پردازیم.

خاصیت ضد سرطانی عسل

عسل حای مواد و خواص ضد سرطان و تومور است و عسل در پیشگیری و پیشرفت تومور و سرطان نقش اساسی دارد. عسل حاوی فلاونوئید و آنتی اکسیدان ها است که به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی کمک میکند .

قویترین آنتی بیوتیک طبیعی

خاصیت آنتی بیوتیکی عسل یکی از قویترین خواص عسل است. عسل از رشد باکتری‌هایی مثل استافیلکوک اورئوس و میکروب‌های مهاجم به دستگاه گوارش و قارچ‌هایی نظیر کاندیدا آلبیکانس جلوگیری می‌کند . هر چند هر عسل دارای رنگ خاصی می‌باشد ولی معمولا عسل‌هایی که تیره‌تر هستند دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی قوی‌تری هستند .

درمان زخم و سوختگی با عسل

عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند هم در داخل و هم در خارج بدن بصورت مفید عمل کند. می توان آن را به عنوان یک درمان مرسوم برای زخم و سوختگی و ضد عفونی زخم‌ها استفاده کرد.. عسل دارای فعالیت ضد باکتری، ضد قارچ، و آنتی اکسیدان است که آن را برای درمان زخم کاملا ایده آل کرده است .

انرژی زا بودن عسل

یکی دیگر از بهترین خواص عسل ، انرژی زا بودن آن است ، عسل مانند نوشابه ای انرژی زا است که البته کاملا طبیعی است. با توجه به گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، عسل شامل حدود 64 کالری در هر قاشق غذا خوری میباشد که توسط بسیاری از مردم به عنوان یک منبع انرژی استفاده می شود. این قند فرآوری نشده طبیعی ( گلوکز و فروکتوز ) به طور مستقیم وارد جریان خون شده و می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود. افزایش قند خون به عنوان یک منبع انرژی در کوتاه مدت است و برای تمرین ها به خصوص در تمرینات استقامتی بسیار مفید است .

فواید عسل طبیعی برای دستگاه گوارش

عسل طبیعی هضم و جذب غذا را بهبود می بخشد و برای مشکلات روده ای مزمن و عفونی مثل یبوست، زخم اثتی عشر یا دوازدهه و ناراحتی های کبد، مفید است.

افزایش حافظه با عسل

مطالعات نشان داده است که عسل دارای آنتی اکسیدان طبیعی است و دارای خواص درمانی است که قادر به جلوگیری از کاهش شناختی و زوال عقل و افزایش سیستم کولینرژیک مغز میباشد .این خاصیت عسل به بدن در جذب کلسیم، کمک می کند تا مغز سالم تر و قوی تر شود . مغز به کلسیم به منظور پردازش اندیشه و تصمیم گیری نیاز دارد .

درمان سرماخوردگی و سرفه – فواید عسل

سازمان بهداشت جهانی (WHO) و آکادمی اطفال آمریکا عسل را به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه توصیه کرده است .

تحقیقی در سال ۲۰۰۷ توسط کالج پزشکی پن استیت نشان می دهد که عسل باعث کاهش سرفه های شبانه و بهبود کیفیت خواب در کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی میشود و بهتر از داروی دکسترومتورفان برای سرفه عمل میکند .
یکی از خواص عسل که باعث سلامتی میشود درمان گلو درد است . خواص ضد میکروبی عسل آن نه تنها گلو را آرام میکند بلکه همچنین می تواند باکتری های خاصی که باعث عفونت میشوند را بکشد.

درمان بیخوابی

نمیتوانید به راحتی بخوابید ؟ با استفاده از ترکیب معروف شیر و عسل این مشکل را درمان کنید . یک قاشق چای خوری عسل را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید تا بسیار سریع به آرامش روح و القاء خواب برسید . همچنین با اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق چای خوری عسل به یک فنجان چای بابونه نیز میتوانید بیخوابی را درمان کنید .

عسل می تواند با افزایش انسولین و انتشار سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است باعث بهبود خلق و خو و شادی انسان بشود .

عسل و آلرژی

برخی از تحقیقات نشان می دهد که عسل در به حداقل رساندن آلرژی های فصلی بسیارمفید است . جالب است بدانید تمام گرده‌هایی که زنبور عسل با خود حمل می‌کند، به عسل منتقل می‌شود. بنابراین، وقتی عسل محلی می‌خورید، سیستم ایمنی بدنتان را در معرض یک آلرژن طبیعی قرار می‌دهید. این امر باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما به مرور زمان در برابر این آلرژن مقاوم شود.

خوردن عسل از یک ماه مانده به آغاز فصل گرده افشانی به شما کمک می‌کند که از تب یونجه و آلرژی‌های فصلی در امان باشید. با مصرف یک قاشق غذاخوری عسل پس از هر وعده غذایی شروع کنید. جویدن یک تکه موم کوچک نیز به کاهش بیشتر علائم آلرژی کمک میکند .

البته تمام این خصوصیاتی که گفتیم درباره ی مصرف عسل طبیعی است . اگر نمیدانید چگونه یک عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهید پس مقاله زیر را مطالعه کنید .

درمان مشکلات پوست سر و شوره سر

در یک مطالعه شامل بیماران مبتلا به درماتیت سبورئیک مزمن و شوره سر ، از شرکت کنندگان خواسته شد تا عسل رقیق شده با ۱۰ درصد آب گرم را بر روی پوست و موی سر خود قرار دهند و پس از مدت سه ساعت آن را شست و شو دهند . در تمام بیماران، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر در عرض یک هفته ناپدید شد همچنین ضایعات پوستی به طور کامل در عرض دو هفته بهبود یافت .

عسل رقیق شده با کمی آب گرم به طور قابل توجهی در بهبود درماتیت سبورئیک که یک بیماری پوست سر است موثر است.

فواید عسل

فواید عسل | Honey

عسل و دیابت

عسل در زمینه پیشگیری دیابت و درمان زخم های دیابتی بسیار موثر هست. عسل انسولین را افزایش می دهد و قند خون را کاهش میدهد.تحقیقات اخیر نشان داده است که جایگزینی کامل شکر با عسل خطر ابتلا به دیابت را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد و همینطور با مالیدن عسل بر روی زخم های دیابتی می توان بهبودی این زخم ها را سرعت بخشید و حتی از لزوم قطع شدن پای دیابتی جلوگیری کرد. به منظور پیشگیری از ابتلا به دیابت خانواده ها باید استفاده از عسل را به جای شکر در برنامه غذایی خودشان جدی بگیرند، اینگونه هم از ابتلا به دیابت جلوگیری میکنند و هم اینکه از خواص عسل بیشترین استفاده را میبرند.

عسل برای تبخال

عسل طبیعی چندین مزیت دارد از جمله اینکه باعث بهبود زخم های موضعی است و می تواند به عنوان یک درمان مفید برای تبخال عمل کند .

بهبود هضم – فواید عسل

استفاده از یک یا دو قاشق غذا خوری برای مقابله با سوء هاضمه تاثیر بسزایی دارد .
۱۳- از بین بردن حالت تهوععسل را با زنجبیل و آب لیمو ترکیب کنید و از آن برای کمک و مقابله با حالت تهوع استفاده کنید. ۱۴- درمان آکنه
می توان از عسل به عنوان یک پاک کننده چهره نام برد که برای مبارزه با آکنه استفاده میشود و بدون حساسیت و مشکل بر روی انواع پوست ها استفاده می شود. ۱۵- کرم لایه بردار
فرآیندی که سلول های مرده از روی سطح پوست برداشته می شوند را لایه برداری می گویند. عسل یک کرم لایه بردار بزرگ و فوق العاده است !

کاهش کلسترول

عسل می تواند باعث کاهش کلسترول خون بشود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش دهد.

بهبود گردش خون

عسل طبیعی عملکرد مغز را بهینه میسازد و باعث تقویت قلب میشود و همچنین باعث بهبود گردش خون میشود .

کاهش وزن

جایگزینی عسل خام بجای شکر سفید می تواند در کنترل وزن کمک بسیاری کند. نوشیدن دارچین و آبلیموی طبیعی و عسل در ایتدای صبح می تواند چربی های اضافه را از بین ببرد و سوخت وساز بدن را افزایش دهد .

مرطوب کننده

مخلوط یک قاشق مربا خوری عسل با روغن زیتون و کمی آب لیمو می تواند به عنوان یک لوسیون مرطوب کننده فوق العاده عمل کند .

ماسک مو

عسل طبیعی به عنوان ماسک مو میتواند کمک زیادی به افزایش درخشش مو کند. دو قاشق غذاخوری عسل ،یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادامو یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را مخلوط کرده و قبل از شست‌وشو، روی موهای‌تان بمالید و با شانه‌زدن مواد را از ریشه به سمت نوک موها هدایت کنید. آن را به‌مدت یک ساعت روی موهای‌تان بگذارید، سپس موهایتان را بشویید.

افزایش طول عمر و سلامتی

اگر بطور روزانه فقط یک قاشق مربا خوری عسل استفاده کنید علاوه بر تمامی فواید شفابخشی که دارد باعث افزایش طول عمر و سلامتی میشود ، اغلب افرادی که نسبت به بقیه عمر طولانی ترین داشته اند به طور منظم عسل مصرف کرده اند . ذکر این نکته بد نیست بدانید که زنیورداران نسب به باقی افراد در گروه های شغلی دیگر به مراتب کمتر به سرطان و بیماری های مشابه مبتلا میشوند!

فواید عسل

فواید عسل | Honey

تسکین اگزما

اگزما یک بیماری مزمن است و بسیاری از داروهای این بیماری در واقع چرخه خارش را طولانی‌ تر و التهاب را بیشتر و سیستم ایمنی بدن را نامتعادل می‌کنند. اگزما یک بیماری سخت و خارش آن بسیار شدید است . از عسل میتوانید برای درمان اگزمای خفیف استفاده کنید . عسل را به عنوان یک مخلوط (بخش های مساوی از عسل و دارچین) و بصورت موضعی استفاده کنید .

درمان آسم

عسل خام دارای عوامل ضد التهاب است که می تواند مشکلات تنفسی مانند آسم را درمان کنند.

درمان عفونت ادراری

عسل به علت خواص ضد باکتری که دارد میتواند به بهبود عفونت های دستگاه ادراری کمک کند.

پوستی زیبا

عسل سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها است که به زیبایی پوست کمک می کنند و آن را تغذیه می کنند خاصیت ضد باکتری بودن عسل برای پوست خیلی مفید است خصوصا زمانی که با مواد تشکیل دهنده دیگر استفاده شود همچنین می تواند مرطوب کننده و مغذی باشد. برای زیبایی بیشتر میتوانید از ماسک عسل و دارچین استفاده کنید به این صورت که پودر دارچین ( ۳قاشق چایخوری) و عسل به مقدار لازم را با هم ترکیب کرده و بعنوان ماسک صورت استفاده کنید .

جایگزین قند

عسل می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای قند در بسیاری از از مواد غذایی و نوشیدنی استفاده شود .عسل که شامل مقدار بالایی گلوکز و فروکتوز است آن را به یک شیرین کننده طبیعی تبدیل میکند . همچنین با توجه به خواص عسل برای سلامت کلی خود بهتر است از عسل بجای شکر سفید معمولی استفاده شود.

فواید عسل

فواید عسل | Honey

درمان ناتوانی جنسی

در طب سنتی از عسل به عنوان یک داروی موثر در درمان ناتوانی جنسی عنوان میشود . این اعتقاد وجود دارد که مصرف معجون شیر گرم و عسل باعث افزایش تعداد اسپرم می شود و تعداد آنها را به حد باروری می رساند. در درمان انواع ناتوانی های جنسی (سستی ،کندی و نعوظ و……) عسل و زنجبیل بیار موثر واقع میشود .

ضد اضطراب

یکی دیگر از فواید عسل خاصیت ضد اضطراب بودن آن است ، برای اینکار میتوانید عسل و آب پرتقال را به مقدار لازم با یکدیگر ترکیب کرده و مصرف کنید .

منبع ویتامین و مواد معدنی

عسل شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. نوع ویتامین و مواد معدنی و مقدار آنها بستگی به نوع گل استفاده شده برای پرورش زنبور عسل دارد. معمولا عسل شامل ویتامین C ، کلسیم و آهن میباشد.

افزایش قدرت بینایی

عسل فواید زیادی برای نور چشم و افزایش قدرت بینایی دارد . اگر به طور مرتب از عسل و آب هویج استفاده کنید باعث افزایش قدرت بینایی تان می شود. بهتر است این معجون را اوایل صبح مصرف نمایید .

بهبود عملکرد ورزشی – فواید عسل

تحقیقات اخیر نشان داده است که عسل یک نیروزای بسیار عالی است و به افزایش عملکرد ورزشکاران کمک بسیاری می کند. این یک راه عالی برای حفظ سطح قند خون ، بهبودی عضله، و ترمیم گلیکوژن پس از ورزش و همچنین تنظیم مقدار انسولین در بدن و مصرف انرژی است .

عسل تأثیرات مختلفی بر روی بدن دارد و این امر بستگی به نوع مصرف شما دارد. امروزه از عسل برای درمان سرفه، تقویت حافظه، درمان زخم‌ها، از بین بردن باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها و بهبود درماتیت صبوره و شوره سر استفاده می‌شود. همچنین عسل یه همراه مویز سیاه ناراحتی‌های گلو و سینه را التیام می‌بخشد. یکی از مهمترین خاصیتهای درمانی عسل کمک آن به جذب بهتر دارو یا غذایی است که همراه با عسل میل می‌شود به نظر می‌رسد این حقیقت، عامل اصلی وجود عسل به عنوان جزء جدایی ناپذیر اغلب داروهای ترکیبی طب سنتی از جمله نسخه‌های بو علی سینا در کتاب گرانقدر قانون است.

نحوه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

بهترین راه تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی بوسیله آزمایشگاه است و به طور قطع نمی‌توان به صورت معمولی این تشخیص را انجام داد، اما چند مورد که می‌توان به کمک آن‌ها تقریباً اطلاعاتی بدست آورد موارد زیر هستند:

۱- عسلی که توسط زنبور عسل تولید شده باشد از هنگامی که در دهان قرار می‌گیرد توسط مخاط دهان به خوبی جذب می‌شود ولی عسل‌هایی که دست ساز هستند مانند آب نبات روی زبان مانده و به خوبی جذب نمی‌شوند.

۲- اگر قطره‌ای از عسل طبیعی در لیوان آب سرد ریخته شود، حالت چسبندگی خود را حفظ نموده و به سرعت حل نمی‌گردد ولی اگر قطره یا رشته عسل هنگام ریزش از هم بپاشد، عسل تقلبی یا حاوی مقدار زیادی آب است.

۳- بدون توجه به رنگ عسل طبیعی، نمی‌توان از پشت شیشه آن چیزی را مشاهده نمود ولی عسل تقلبی مانند شیشه رنگی عمل می‌کند و به راحتی می‌توان اشیا را از پشت آن دید.

۴- عسل‌های تقلبی که با گلوکز تجاری تولید می‌شوند هیچ‌گاه شکرک نزده و پیوسته شفاف باقی می‌مانند ولی پس از مدتی مانند نبات رنگی به صورت یک پارچه سفت شده و حتی با چاقو هم نمی‌توان آن‌ها را از ظرف خارج نمود.

البته تمام این ترفندها تقریبی هستند، با توجه به اینکه عسل‌ها خیلی مختلف هستند و هر کدام طعم، بو، رنگ و حتی غلظت خودشان را دارند واکنششان به این روش‌ها که نوشته شده یکسان نیست و صد البته که عسل‌های تقلبی هم که روز به روز بهتر می توانند از پس این موارد بر بیایند، پس تنها گزینه موجود آزمایش عسل می‌باشد.

مضرات عسل

عسل طبیعی هیچ مضراتی ندارد ولی مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال به دلیل ایجاد سم بوتولینم، خطرناک است.

متخصصان اطفال به شدت در برابر دادن عسل به کودکان زیر ۱ سال هشدار می دهند . بوتولیسم در اثر اسپورهای باکتری بوتولینم به‌وجود می‌آید. اسپورهای این باکتری به مقدار زیادی در خاک، گرد و غبار و عسل وجود دارد. این اسپورها تاثیری بر روی بزرگسالان ندارند ولی اگر وارد بدن نوزاد شوند، در مجرای گوارشی او تکثیر می‌یابند و باعث تولید سم بوتولینم می‌شوند. حتی اگر برای شیرین‌شدن سر پستانک نوزاد، عسل به آن بمالید، این سم را در بدن نوزاد ایجاد خواهد کرد. سم بوتولینم بعنوان کشنده‌ترین سم برای انسان شناخته شده است ، درست است که خواص عسل بسیار شفابخش میباشند اما برای نوزادان زیر یک سال به هیچ وجه توصیه نمیشود !

ارزش غذایی عسل –  Honey
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی ۱٬۲۷۲ کیلوژول (۳۰۴ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۸۲٫۴ g
قندها ۸۲٫۱۲ g
فیبر ۰٫۲ g
چربی ۰ g
پروتئین ۰٫۳ g
آب ۱۷٫۱۰ g
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) ۰٫۰۳۸ میلی‌گرم (۳٪)
نیاسین (ویتامین ب۳) ۰٫۱۲۱ میلی‌گرم (۱٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۰۶۸ میلی‌گرم (۱٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۰۲۴ میلی‌گرم (۲٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۲ میکروگرم (۱٪)
ویتامین C ۰٫۵ میلی‌گرم (۱٪)
کلسیم ۶ میلی‌گرم (۱٪)
آهن ۰٫۴۲ میلی‌گرم (۳٪)
منیزیم ۲ میلی‌گرم (۱٪)
فسفر ۴ میلی‌گرم (۱٪)
پتاسیم ۵۲ میلی‌گرم (۱٪)
سدیم ۴ میلی‌گرم (۰٪)
روی ۰٫۲۲ میلی‌گرم (۲٪)
Shown is for 100 g, roughly 5 tbsp.
درصدها نسبی‌اند
منبع: پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی آمریکا

 

 

گردآوری » وب سایت بروزسلامت و پزشکیفواید عسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *