وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

معرفی خواص زنجبیل | Ginger

خواص زنجبیل, Ginger

معرفی خواص زنجبیل | Ginger

خواص زنجبیل, Ginger

زنجبیل یا زنجفیل (Ginger) گیاهی خوراکی به رنگ زرد و با رگه‌های بنفش است که از گذشته‌های دور تا به امروز از خواص درمانی آن استفاده می‌شود. نام زنجبیل در ایران باستان ژنگویر است و در طب سنتی چین نقش مهی را ایفا می‌کند. فواید و خواص زنجبیل برای سلامتی امروزه توسط محققان اثبات شده است که دارای خواص ضد سرطانی است. ترکیبات موجود در زنجبیل با سلول‌های سرطانی تخمدان مقابله می‌کند و همچنین خوردن زنجبیل تازه موجب کاهش التهاب‌های کولون (روده) شود.

زنجبیل بومی نواحی چین و هند است و هندی‌ها بیش از 2000 هزار سال است که از خواص زنجبیل به بعنوان داروی طبیعی برای تسکین دستگاه گوارش، درمان بیماری‌های مسافرتی، حالت تهوع و سرگیجه و … استفاده می‌کنند. کاربرد زنجبیل به عنوان ادویه 4000 سال پیش بوده و استفاده از آن بعنوان دارو حدود 2000 هزار سال پیش بوده و یکی از ارزشمندترین داروها در طب آیورودا به حساب می‌آید.

خواص زنجبیل | Ginger

به گفته‌ی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا می‌توان از ریشه زنجبیل برای درمان حالت تهوع و کم‌اشتهایی استفاده کرد. همچنین یکی از بهترین داروها بعد از عمل‌های جراحی و درمان حالت تهوع ناشی از درمان‌های سرطان، کولیک، ناراحتی معده، گاز معده، بیماری های مسافرتی و حرکتی، و تهوع بارداری (با تهوع صبحگاهی) است.

طعم زنجبیل تند است و کمی مانند لیمو است و همچنین دارای بوی تند، شدید و معطر است که علت آن وجود روغن‌های معطر و ترکیبات فنول مانند شوگاول و گینجرول است.

زنجبیل را هم می‌توان به صورت تازه هم به شکل خشک شده در پودر و ترشی استفاده کرد و نیز از آب یا روغن زنجبیل هم استفاده می‌شود. یکی از نوشیدنی‌های محبوب هندی‌ها دمنوش زنجبیل (چای زنجبیل) است که از آن برای مبارزه و درمان آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می‌کنند.

در دنیای امروز و در جوامع غربی و مدرن از زنجبیل برای تهیه و ساخت خوراکی‌های شیرین مانند کیک زنجبیلی، بیسکوییت زنجبیلی، نان زنجبیلی و نوشیدنی تخمیری زنجبیل استفاده می‌کنند.

خواص زنجبیل, Ginger

فواید زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل در طب آیورودا به “گنجینه دارویی” معروف است زیرا زنجبیل فواید گوناگون و زیادی برای سلامتی دارد. به همین دلیل زنجبیل بعنوان یکی از گزینه‌های درمانی مناسب برای بیماری‌های گوناگون تبدیل شده است.

زنجبیل و سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

کسانی که به IBS مبتلا هستند، خوشحال می‌شوند اگر بدانند که مصرف زنجبیل می‌تواند موجب تسکین نشانه‌‌های ظاهری این بیماری می‌شود. همچنین موجب آرامش بخشی روی سیستم دستگاه گوارش می شود.

زنجبیل و سرطان

سرطان تخمدان از جمله سرطان هایی است که بر اساس تحقیقات ثابت شده که زنجبیل می تواند بر علیه آن مبارزه کند. با توجه به این تحقیقات مشخص شد ترکیبات موجود در خواص زنجبیل موجب نابودی سلول های سرطان تخمدان می شود.

زنجبیل و آلزایمر

ترکیبات موجود در زنجبیل موجب کاهش سرعت کم شدن سلول‌های مغزی می شود و با حفاظت و مراقبت از سلول‌های مغزی موجب افزایش تمرکز حواس نیز می شود.

زنجبیل و چربی

از دیگر فواید زنجبیل بهتر شدن فرایند هضم چربی می شود که موجب کاهش تجمع چربی می شود.

زنجبیل و تورم یاخته ای

در نوامبر سال 2011 تحقیقاتی توسط ژورنال مواد غذایی و سم شناسی شیمایی انجام شد که به بررسی تاثیرات خواص زنجبیل بر تورم یاخته ای می پرداخت و مشخص شد ترکیبات آن موجب افزایش یک نوع پروتئین خاص است که موجب کاهش تورم می شود.

زنجبیل و افزایش ترشح بزاق

در آزمایشات انجام شده بر روی موش ها مشخص شد ترشح بزاق در عرض هفت دقیقه افزایش پیدا کرده و موجب کاهش مشکلات و بیماری های دهان و دندان ناشی از نبود بزاق می شود.

خواص زنجبیل, Ginger

 

محافظت از کبد

ابتدا سم توسط حیوانات آزمایشگاهی برای آسیب رساندن به کبد دریافت شد. موش‌هایی که این گیاه را دریافت کرده بودند، دچار آسیب نشدند در حالی که در گروه کنترل که این گیاه دارویی را دریافت نکرده بودند، آسیب مشاهده شد. زنجبیل برای این حیوانات موثر بود و کمک کرد آسیب نبینند – – حتی زمانی که دوز بالایی از سم به آنها داده شده بود.

آرام شدن دردها

از دیگر خواص زنجفیل، تاثیری است که روی درد دارد. برای اثبات این تاثیر ابتدا یک محرک توسط دانشمندان به پنجه‌ی موش‌ها تزریق شد. تزریق همزمان زنجفیل مانع از این شد که درد و رنج ناشی از سم بروز کند.

انقباضات رحمی را افزایش می‌دهد.

پژوهشی که در ژوئن ۲۰۱۱ توسط ژورنال “علوم باروری” انجام شد، اثر زنجفیل را در رحم جوندگان ماده ارزیابی کرد. این جوندگان انقباضات بیش‌تری داشتند در مقایسه با جوندگانی که زنجفیل دریافت نکردند. انقباضات بیش‌تر رحمی می‌تواند به تولد سالم منجر شود.

خواص زنجبیل, Ginger

کشنده‌ی میکروب ها

گزارشی که در آوریل سال ۲۰۱۱ در ژورنال “شیمی و تنوع زیستی” منتشر شد، تاثیر زنجفیل وحشی را روی دو نوع میکروب مورد ارزیابی قرار داد. محققان در یک جلسه‌ی آزمایشی چهار گونه قارچ و پنج گونه باکتری را در معرض عصاره‌ی زنجبیل قرار دادند. زنجبیل وحشی به آسانی هر دو نوع میکروب را از بین برد.

زودتر خوب شدن زخم ها

گزارشی که در دسامبر سال ۲۰۱۱ در “مجله‌ی گوارش و کبدشناسی” منتشر شد، توانایی زنجفیل را برای التیام زخم‌های آزمایشی مورد بررسی قرار گرفت. دانشمندان ابتدا روی موش‌های آزمایشگاهی زخمی ایجاد کردند. پس از ۳ روز، آنها متوجه کاهش زخم و افزایش التیام آن شدند.

کم شدن اشتها با زنجبیل

زنجبیل می‌تواند کمکی باشد برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیف دارند و می‌خواهند یک سیستم هضم بسیار قوی برای هضم وعده غذایی که می‌خورند، داشته باشند. هضم نادرست مواد غذایی باعث می‌شود که آنها در دستگاه گوارش تخمیر شوند، و ممکن است به اضافه وزن منجر شوند.

داروی طبیعی کاهش وزن

از دست دادن وزن تنها یکی از چیزهای بسیار مثبتی است که می‌توانید برای سلامت کلی خودتان انجام دهید، و یکی از خواص زنجفیل این است که می‌تواند نقشی ضروری در این فرآیند ایفا کند. دلیل اصلی چنین تاثیری عملکرد زنجفیل به عنوان یک مکمل غذایی است، به ویژه اینکه به شما اطمینان می‌دهد وزنی که از دست می‌دهید، از چربی است و شما وزن کلی‌تان را از دست نخواهید داد و بدن‌تان دچار کم‌آبی نخواهد شد. ویژگی دیگری که به از دست دادن کیلوهای اضافی‌تان کمک می‌کند این است که زنجبیل باعث می‌شود که احساس سیری داشته باشید، و این یعنی شما کم‌تر غذا خواهید خورد و مدت زمان طولانی‌تری را احساس سیری خواهید داشت، و به طور کلی میزان کالری دریافتی‌تان کاهش خواهد یافت.

رفع خستگی جسمانی و عضلانی

خستگی عضلات بعد از تمرین با وزنه به گونه‌ای است که زنجبیل می‌تواند بهترین درمان برای آن باشد. این بدان معنا است که عضلات‌تان زودتر بهبود می‌یابند و شما را قادر می‌سازند که در روزهایی که تمرین ندارید، تمرینات کاردیو انجام بدهید. این نشان می‌دهد که شما به احتمال زیاد در روزهای بعد از یک تمرین سنگین، به جای این‌که بی‌حال و خسته باشید، به طور قابل‌توجهی فعال‌تر خواهید بود. همان‌طور که شبانه‌روز کالری‌ها را می‌سوزانید، افزایش توده‌ی لخم بدن به طور معمول با از دست دادن طبیعی وزن برابر است.

تنظیم سطح قند خون

تحقیقات خارج از استرالیا نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند به تحت کنترل نگه داشتن سطح قند خون کمک کند. این امر واقعا مهم است چرا که این مقادیر اثر مستقیم بر افزایش وزن و کاهش وزن دارند، و همچنین با میزان کسل بودن شما در طول روز ارتباط دارند. اگر متوجه شدید که ظهرها ناگهان دچار بی‌حالی می‌شوید، احتمالا دلیل آن سطح قند خون‌تان است. افزودن زنجبیل به ناهارتان می‌تواند کمک‌تان کند که متمرکز بمانید. این ادویه یک جایگزین عالی و کاملا طبیعی برای خوراکی‌های انرژی‌زای به درد نخور موجود در بازار است.

کمک به جذب مواد مغذی

یکی دیگر از خواص زنجبیل، کمک به جذب مواد مغذی توسط بدن است. هنگامی که شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، مصرف مواد مغذی بسیار مهم است. مصرف زنجبیل بیش‌تر به این معنی است که شما به سادگی می‌توانید مواد مغذی مورد نیازتان را جذب کنید، و با سرعت بیش‌تر و همان مقدار تلاش، به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

زنجبیل و زنان باردار » از بین بردن تهوع صبحگاهی

زنان باردار ممکن است به مصرف زنجبیل نیاز داشته باشند زمانی که در حال تجربه‌ی حملات حالت تهوع صبحگاهی هستند. زنجبیل به عنوان یک عامل آرام‌بخش عمل می‌کند و در تست‌های علمی زمانی که با یک دارونما مقایسه شده‌است، نتایج موفقیت‌آمیزی را از خود نشان داده‌است. این قطعا لذت بخش است که یک درمان طبیعی توسط تحقیقات علمی حمایت می‌شود.

التهاب ناشی از بیماری آرتریت (التهاب مفاصل) را کاهش می‌دهد.

خواص زنجبیل نشان می‌دهند که این ریشه‌ی خوراکی می‌تواند به کاهش التهاب – اختلالات ایجاد شده و بیماری‌ها کمک کند. زنجبیل حتی دارای خواص تسکین درد است، و این می‌تواند خبر خوشی باشد برای کسانی که هیچ میلی به مصرف مداوم مسکن جهت تسکین درد ندارند.

زنجبیل و آسم » باز کردن راه های تنفسی

اگر شما مبتلا به آسم هستید، احتمالا برای پیدا کردن چیزی که بتواند راه‌های تنفسی‌تان را باز کند و شامل مصرف داروهای استروئیدی نباشد، وب را زیر و رو کرده‌اید. این روش ممکن است مشکل آسم‌تان را به خودی خود و کاملا حل نکند، اما می‌توانید آن را به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع طبیعی استفاده کنید.

بهبود گردش خون

این ریشه‌ی خوراکی به شما انرژی بیش‌تری خواهد داد، و کمک‌تان خواهد کرد که هر گونه احساس رخوت یا خستگی در شما از بین برود. اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، مصرف نوشیدنی زنجبیل برای‌تان عالی است چرا که آن گرمایی را که می‌خواهید به شما خواهد داد، همان گرمایی که از درون‌تان آغاز می‌شود و به بیرون تراوش می‌کند. این تاثیر، ناشی از این واقعیت است که زنجبیل منافذتان را باز می‌کند و باعث می‌شود گردش خون‌تان به طور کلی بهبود بیابد.

داروی طبیعی برای بیماری های سفری

زنجبیل همیشه به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری حرکت (بیماری سفر) استفاده شده‌است چرا که به رفع حالت تهوع کمک می‌کند. قدرتمندترین حالت این درمان زمانی است که به عنوان یک مانع در مقابل بیماری حرکت برای سفر آبی استفاده می‌شود.

رفع سوزش سر دل

این گیاه می‌تواند مانع از بازگشت اسید به مری شود و به این ترتیب مانع بروز سوزش سر دل می‌شود. اسید اضافی که منجر به این حالت می‌شود را می‌توان با خواص زنجبیل خنثی کرد. جنبه‌ی خوب ماجرا این حقیقت است که زنجبیل بسیار کارآمدتر از داروهایی است که بدون نسخه‌ی پزشک فروخته می‌شوند. این ریشه‌ی خوراکی حتی از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک نیاز دارند نیز موثرتر است. از دیگر خواص زنجبیل این است که مصرف آن هیچ گونه عوارضی ندارد.

خواص زنجبیل, Ginger

رفع گاز و نفخ معده

وجود گاز می‌تواند در زمان نامناسب موجب شرمساری شخص شود. همیشه محصولات از بین برنده‌ی گاز معده به میزان فراوان در بازار وجود دارند. اگر شما به دنبال یک روش طبیعی‌تر برای مقابله با آن هستید بهتر است خرید زنجبیل و استفاده‌ی بیش‌تر از آن را آغاز کنید. تهیه‌ی چای زنجبیل و نوشیدن آن به اندازه‌ی کافی ساده است، و شما می‌توانید قبل از خواب آن را بنوشید و اجازه دهید که در هنگام این‌که خواب هستید، کار خودش را بکند. این کار به تمیز شدن دستگاه گوارش‌تان کمک خواهد کرد.

کاهش درد سینوس ها

اگر شما به دنبال تسکین سینوس هستید و هیچ تمایلی به مصرف داروهایی که بدون نسخه‌ی پزشک فروخته می‌شوند، ندارید، به زنجفیل روی بیاورید. ثابت شده‌است که یکی از مولفه‌های فعال در زنجبیل تاثیر شگفت‌انگیزی روی سینوس‌ها دارد، به تسهیل پاکسازی آنها کمک می‌کند و مانع گرفتگی آنها می‌شد. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که چای زنجبیل آماده کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

تازه شدن نفس

بر خلاف دیگر مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل می‌تواند به تازه نگه داشتن نفس‌تان کمک کند. اگر زنجفیل را در پایان غذا مصرف کنید، می‌تواند باعث شود که در محیط دهان‌تان احساس پاکی داشته باشید. این ریشه‌ی خوراکی دهان‌تان را پاک‌سازی می‌کند به گونه‌ای که نفس‌تان تازه خواهد شد. این یک روش فوق‌العاده است برای این‌که مواد زائد دهان‌تان از بین بروند و مزه‌ی بدی که در دهان‌تان حس می‌کنید (مانند عطر و طعم تند قهوه که پس از نوشیدن قهوه در دهان‌تان باقی می‌ماند) خنثی شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یک سیستم ایمنی بهتر به این معنا است که شما کم‌تر مریض خواهید شد، اگر بیمار شوید با سرعت بیش‌تری بهبود خواهید یافت، و حتی اگر هر کس دیگری در میان اطرافیان‌تان علائمی از یک بیماری را بروز دهد، شما قادرخواهید بود که سالم و سلامت بمانید.

محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر

امید است که این هرگز یک موضوع نگران‌کننده در مورد خودتان نباشد، اما باز هم مهم است که این نکته را درک کنیم، چرا که اگر جنگ اتفاق بیفتد، به دردمان خواهد خورد. به کسانی که نزدیک منطقه‌ی فوکوشیما، محل رخ دادن آن فاجعه، زندگی می‌کنند، توصیه‌ی اکید شده‌است که مصرف زنجبیل خود را افزایش بدهند. اگر برای شما هم ضروری است که از خواص کلی زنجبیل سود ببرید، به دوز روزانه‌ی زنجبیل نیاز خواهید داشت. به این ترتیب این ماده همیشه در بدن‌تان خواهد بود و از شما محافظت خواهد کرد.

بهبود فرایند گوار

زنجبیل به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کمک به گوارش به شمار می‌رود. مصرف زنجبیل کیسه‌ی صفرا را به ترشح صفرا تحریک می‌کند، و از این طریق، باعث بهبود فرایند گوارش می‌شود. این کار به جذب و ترکیب مواد مغذی موجود در غذاهای مصرفی‌مان کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، زنجبیل هم‌چنین باعث تسکین گرفتگی معده، اسهال، و نفخ ناشی ازگاستریت یا ورم معده می‌شود. می‌توانید برای کمک به فرایند گوارش، زنجبیل را به صورت دمنوش (چای) یا به شکل مکمل دارویی مصرف کنید.

رفع حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی

شیمی‌درمانی بخشی از فرایند درمانی سرطان است که بعد از انجام عمل جراحی، جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی توصیه می‌شود، تا احتمال بازگشت این بیماری به حداقل برسد. مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل در کاهش حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی، به سایر داروهای ضد استفراغ کمک می‌کند. به گفته‌ی دکتر جولی رایان، پژوهشگر ارشد شرکت‌کننده در نشست انجمن آمریکایی انکولوژی بالینی، فلوریدا، بیش از ۷۰ درصد بیماران سرطانی که در معرض اشعه‌های شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، دچار استفراغ و حالت تهوع می‌شوند.

مصرف مکمل ریشه‌ی زنجبیل یا آب زنجبیل قبل از انجام شیمی‌درمانی علائم تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد، زیرا ریشه‌ی زنجبیل برای بدن دارای خواص ضد التهابی است. هم‌چنین، پژوهشگران دریافتند زنجبیل برای درمان احساس تهوع مرتبط با بیماری حرکت، دریازدگی و غیره نیز موثر است.

آرام شدن درد دوران پریودی

مصرف زنجبیل در ابتدای دوره‌ی قاعدگی می‌تواند علائم درد قاعدگی را در برخی زنان کاهش دهد. غالبا در طب چینی، برای درمان قاعدگی دردناک از دمنوش زنجبیل به همراه شکر قهوه‌ای استفاده می‌شود.

کمک به کاهش درد ماهیچه ای

مطالعه‌ای که در دانشگاه جورجیا بر روی ۷۰ داوطلب به عمل آمد، نشان داد مصرف روزانه‌ی مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل درد ماهیچه‌ی ناشی از ورزش را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. دو مطالعه‌ی علمی که بر روی تاثیرات مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل خام و حرارت به عمل آمدند، نشان دادند مصرف مرتب ریشه‌ی زنجبیل در رژیم غذایی به کاهش درد ماهیچه‌ی ناشی از ورزش کمک می‌کند.

در طول این پژوهش‌ها، از شرکت‌کنندگان خواسته شد برای ۱۱ روز متوالی، روزانه مکمل‌های زنجبیل مصرف کنند. در روز هشتم، هنگامی که شرکت‌کنندگان جهت ایجاد حداقل آسیب به ماهیچه‌های بازو، ورزش سنگینی را با ماهیچه‌های فلکسور آرنج به عمل آوردند، پژوهشگران دریافتند، به دلیل افزایش حرارت داخلی بدن تحت تاثیر مصرف ریشه‌ی زنجبیل، التهاب ماهیچه و سطوح درد این افراد به اندازه‌ی قابل ملاحظه‌ای اندک بود.

آرام شدن سردرد با زنجبیل

زنجبیل باعث آرام شدن سردرد‌های میگرنی می‌شود، زیرا می‌تواند پروستاگلاندین‌هایی را که باعث درد و التهاب در عروق خونی می‌شوند، مهار کند. مالیدن خمیر نرم و رقیق زنجبیل بر روی پیشانی می‌تواند دردهای میگرنی را آرام کند.

زنجبیل و کاهش وزن

اگر می‌خواهید وزن‌تان را کاهش دهید، بهتر است بدانید ریشه‌ی زنجبیل می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند، زیرا در فرایند کاهش وزن نقش اساسی ایفا می‌کند. گفته می‌شود، زنجبیل یکی از بزرگ‌ترین چربی‌سوزهای موجود است ، زیرا نه تنها به فرایند کلی کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین می‌تواند چربی‌های سمج را در بدن‌تان از بین ببرد. مصرف مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل باعث می‌شود، حتی بعد از خوردن یک وعده‌ی کوچک غذا، احساس سیری کنید. این مسئله باعث محدود شدن مصرف غذا، و بنابراین باعث کاهش وزن‌تان می‌شود.

خواص زنجبیل, Ginger

زنجبیل و کاهش کلسترول خون و فشار خون

خواص آنتی‌اکسیدانی روغن‌های معطر موجود در ریشه‌ی زنجبیل تاثیر بالایی در درمان مشکلات مفصلی، تب، سرفه، دندان‌درد، برونشیت، روماتیسم مفصلی، پوکی استخوان، و کاهش علائم تاندونیت دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند مصرف مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل می‌تواند کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد. زنجبیل هم‌چنین از ایجاد لخته‌های خونی در داخل بدن پیشگیری می‌کند.

زنجبیل و پوکی استخوان

خواص دارویی موجود در زنجبیل به کاهش التهاب ناشی از بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان کمک می‌کنند. طبق نتایج مطالعات، زنجبیل می‌تواند سطح انرژی افراد مبتلا به چنین بیماری‌هایی را افزایش دهد. با مصرف نوشیدنی تخمیری زنجبیل تحرک مفاصل افزایش می‌یابد، هم‌زمان باعث آرامش‌تان می‌شود. زنجبیل به بهبود انعطاف‌پذیری بدن و هم‌چنین خلق‌وخو کمک می‌کند. مدت زمانی که زنجبیل نیاز دارد تا این تاثیرات را بر بدن‌تان بگذارد، به سطح شدت بیماری استخوانی‌تان بستگی دارد.

تقویت قلب با زنجبیل

طبق دستورات طب چینی، نوشیدنی تخمیری زنجبیل در تقویت قلب بسیار موثر است. با نوشیدن مرتب نوشیدنی زنجبیل، سطوح کلسترول پایین می‌آیند، و هم‌چنین از ایجاد لخته‌های خونی در داخل بدن پیشگیری می‌شود. این اثر نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد شرایطی نظیر سکته‌ی مغزی ایفا می‌کند. جهت محافظت از قلب، مصرف این نوشیدنی تخمیری بسیار خوشمزه را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

تاثیر زنجبیل بر رادیکال های آزاد

نوشیدنی زنجبیل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزادی کمک می‌کند که ممکن است در اثر واکنش‌های متابولیک (سوخت و سازی) داخل بدن‌تان ایجاد شوند. این اثر زنجبیل، باعث محافظت از بافت‌های بدن در برابر آسیب‌ها می‌شود. هم‌چنین، سلول‌های بدن نیز ممکن است توسط رادیکال‌های آزاد آسیب ببینند، زیرا دیواره‌های این سلول‌ها شکننده‌ و ضعیف هستند. این آسیب ممکن است به جهش سلولی منجر شود. سلول‌های جهش یافته باعث ایجاد مشکلاتی نظیر روماتیسم، آرتروز، و آب مروارید می‌شوند.

گرم شدن بدن

تاثیر حرارتی زنجبیل باعث می‌شود بدن گرم بماند و از بدن در برابر سرما محافظت می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند خواص گرمازایی زنجبیل از طریق توانایی آن در اتساع عروق خونی ثابت می‌شود. این اثر زنجبیل می‌تواند از بدن در برابر هیپوترمی و سایر وضعیت‌های پزشکی ناشی از هوای سرد محافظت کند. کارکردهای بیولوژیک بدن نیز با افزایش جریان خون حاصل از اتساع عروق خونی بهبود می‌یابند.

کمک به دفع سنگ کلیه

افراد مبتلا به مشکلات کلیوی می‌توانند به مقدار قابل توجهی از فواید مصرف مرتب نوشیدنی تخمیری زنجبیل بهره ببرند. مصرف زنجبیل یکی از درمان‌های شناخته شده برای از بین بردن سنگ‌های کلیه به شمار می‌رود. جهت اجتناب از انجام عمل جراحی برای درمان این مشکل، به طور مرتب نوشیدنی زنجبیل بنوشید تا سنگ‌های کلیه‌تان به طور طبیعی از بین بروند.

درمان مسمومیت‌های غذایی

مسمومیت غذایی می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا به دلیل خوردن غذاهای آلوده و مانده ایجاد می‌شود. چنان‌چه مسمومیت به موقع درمان نشود، می‌تواند پیامدهای خطرناک و ناخوشایندی داشته باشد. روغن زنجبیل یکی از بهترین درمان‌های خانگی است که می‌تواند مسمومیت ناشی از غذاهای آلوده را به سرعت از بین ببرد.

هم‌چنین، مصرف روغن زنجبیل می‌تواند در درمان دیسانتری باکتریایی و انواع مختلف عفونت‌های روده موثر باشد.

زنجبیل و کاهش التهاب بیضه

بیضه‌ها اندام بسیار مهم و حساسی برای مردان هستند، و التهاب این ناحیه می‌تواند باعث ایجاد درد غیر قابل تحملی شود. به گفته‌ی پژوهشگران، استفاده از روغن زنجبیل بر روی التهاب می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی باعث کاهش درد آن شود.

زنجبیل و رفع سلولیت

روغن معطر زنجبیل در کاهش سلولیت و علائم رگ‌های واریسی موثر است. با وجود این، در صورتی که دارای پوست بسیار حساسی هستید، باید آن را در ترکیب با سایر روغن‌های معطر از قبیل روغن سرو یا رزماری استفاده کنید.

زنجبیل و کاهش درد و سوزش سوختگی

مالیدن آب زنجبیل تازه به سوختگی‌ها، از طریق بازیابی پوست به حالت طبیعی، می‌تواند به تسکین سوزش و ترمیم زخم‌های سوختگی کمک می‌کند. هم‌چنین می‌توانید جهت از بین رفتن جای سوختگی، روزی دو تا سه بار به مدت ۶ تا ۱۲ هفته، تکه‌های زنجبیل تازه را روی پوست‌تان بمالید. در هر بار انجام این کار حتما از تکه‌ی تازه‌ای از زنجبیل استفاده کنید.

از بین بردن لک و آکنه با زنجبیل

زنجبیل که به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده و پاکسازی قدرتمند شناخته می‌شود، به حفظ تمیزی پوست کمک، و آن را صاف و عاری از لک می‌کند. به علاوه، زنجبیل پوست‌تان را تقویت می‌کند و زنده نگه می‌دارد. این گیاه دارویی هم‌چنین به عنوان بهترین سلاح ضد آکنه‌ی طبیعی شناخته می‌شود، زیرا سرعت تشکیل و بروز آکنه را از طریق نابودی و پاکسازی باکتری‌های عامل آکنه به حداقل می‌رساند.

افزایش رشد موها با زنجبیل

زنجبیل گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد، و در نتیجه، میزان خون‌رسانی به پوست سر را بالا می‌برد. بنابراین، این گیاه دارویی فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و باعث رشد آن‌ها می‌شود. اسیدهای چرب موجود در زنجبیل برای تقویت موهای ضعیف و نازک مفید هستند.

با ترکیب یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی زنجبیل رنده شده و یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا در یک کاسه‌ی کوچک می‌توانید ماسک مو درست کنید. پوست سرتان را با این ماسک، و با حرکت چرخشی ماساژ دهید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه یا بیش‌تر روی سرتان بماند. سپس موهای‌تان را با استفاده از شامپوی معمول‌تان شستشو دهید. این کار با ریزش و نازکی مو مبارزه می‌کند و باعث تحریک رشد مو می‌شود.

کمک به درمان موخوره

موخوره هنگامی به وجود می‌آید که فولیکول‌های مو به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها و حرارت بیش از حد آسیب می‌بینند. عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند به درمان فولیکول‌های آسیب دیده‌ی مو کمک کند.

زنجبیل و درمان شوره سر

شوره یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به پوست سر است. زنجبیل دارای خواص ضد عفونی کننده‌ای است که می‌تواند به خلاصی‌تان از شر شوره‌ی سر کمک کند. روغن زنجبیل درمان موثری برای مبارزه‌ی طبیعی با شوره به شمار می‌آید. به این منظور، می‌توانید دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه‌ی زنده شده را با سه قاشق غذاخوری روغن کنجد یا زیتون، و مقدار آب لیمو ترکیب کنید. پوست سرتان را با این ترکیب ماساژ دهید و بعد از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه، سرتان را بشویید. این کار را باید روزی به مرتبه انجام دهید تا از شر شوره‌ی سر خلاص شوید.

جلوگیری از رشد قارچ

محتویات موجود در روغن‌های معطر زنجبیل، علاوه بر این‌که قادر هستند از قرار گرفتن پوست در معرض قارچ پیشگیری کنند، می‌تواند ایجاد و گسترش قارچ‌ها را نیز مهار کنند. چنان‌چه قارچی در بدن وجود داشته باشد، روغن‌های معطر زنجبیل در برابرشان واکنش نشان خواهند داد.

روغن زنجبیل قرمز دارای اثر ضد قارچی است، زیرا حاوی گینجرول، شوگاول، زینجیبرین، اوژنول، و مونوترپن است. فنول یا اسید کربولیک نیز می‌تواند دیواره‌ی سلول‌های قارچ‌ها را مسدود کند. ترکیبات مشتق شده از فنول از طریق فرایند جذب سطحیبه همراه پیوند هیدروژنی با سلول‌های قارچ مقابله می‌کنند.

فنول و پروتئین، در سطوح پایین، به یکدیگر پیوند می‌خورند و یک پروتئین – فنول پیچیده تشکیل می‌دهند. این پروتئین – فنول پیچیده دارای پیوندهای ضعیفی است و فورا تجزیه می‌شود. آن‌گاه، فنول به سلول‌های قارچ نفوذ می‌کند و باعثته‌نشینی و واسرشتن پروتئین می‌شود.

ترکیبات مونوترپن (آلفا-پینن، بتا-پینن، و آلفا-ترپینن) در کارکرد غشاء سلولی قارچ‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. ریزوم‌ها زنجبیل نیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی فنول، فلاونوئید، و روغن‌های معطر هستند که می‌توانند رشد میکروب‌ها را مهار کنند.

کاربرد زنجبیل در صنعت عطرسازی

امروزه در بازار انواع مختلفی از عطرها یا خوشبو کننده‌های هوا، با رایحه‌های مختلف وجود دارند. رایحه‌ی ساخته شده از مواد اولیه‌ی خوشبو کننده‌ی طبیعی از روغن‌های معطری تولید می‌شوند که دارای منابع گیاهی مختلفی هستند.

گیاهان معمولا خواص مختلفی دارند و می‌توانید خوشبو کننده‌ی دلخواه‌تان را از هر یک به دست آورید. بسیاری از انواع خاص روغن‌های معطر دارای ترکیباتی از زنجبیل هستند.

زنجبیل و دیابت

یکی از بزرگ‌ترین عوامل دیابت نوع ۲ سبک زندگی و مواد غذایی ناسالم است. انتخاب زنجبیل و گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر آنتی‌اکسیدانی مثبتی بر روی دیابت نوع ۲ داشته باشد.

اطلاعات تغذیه‌ای زنجبیل

زنجبیل دارای شناسنامه‌ی تغذیه‌ای بسیار عالی، حاوی پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، کربوهیدرات، قند، فیبرهای محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، و آمینو اسیدها است؛ که همه‌ی این‌ها زنجبیل را به عنوان منبعی برای عناصر غذایی ارزشمند تبدیل کرده‌اند.

گردآوری : وب سایت بروزگیاهان داروییپزشکی و سلامت

مضرات زنجبیل, خواص زنجبیل برای مردان, خواص زنجبیل و دارچین, خواص زنجبیل برای پوست, نحوه مصرف زنجبیل, خواص پودر زنجبیل, زنجبیل و لاغری, خواص زنجبیل و عسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *