وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص دارچین برای پوست و مو

خواص دارچین, Cinnamon
  • دارچین بسیار پر استفاده است و در بسیاری از کشورها بعنوان ادویه، چاشنی خوراک و شیرینی استفاده می‌شود. دارچین را به صورت عصاره، اسانس و گرد در بازار می‌توان یافت که عصاره آن در قنادی‌ها استفاده می‌شود و گرد آن را برای چاشنی خوراک و تزیین شله زرد و حلیم و … بکار می‌برند.
  • در این مقاله به فواید و خواص دارچین برای پوست و مو می پردازیم و ماسک هایی که می توانید با کمک دارچین به زیبایی صورت و پوست و موی خود بیفزایید.

خواص دارچین برای پوست و مو

قبل از شروع هر اقدامی دقت داشته باشید که اول از نداشتن حساسیت به آن را تست کنید. برای استفاده از ماسک دارچین ابتدا به مدت 20 دقیقه مقداری از آن را روی نقطه ای پوست خد بمالید و مطمئن شوید که بدن شما واکنش بدی را نسبت به آن نشان نمی دهد.

خواص دارچین, Cinnamon

خواص دارچین در درمان جوش و آکنه
دارچین باعث خون رسانی به پوست می شود و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

فواید ماسک دارچین برای صورت
سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب بشویید.درمان پوست خشک
دارچین به حذف سلول های مرده پوست کمک می کند و با آبرسانی و رطوبت رسانی پوست خشک را درمان می کند.

فواید ماسک دارچین برای پوست خشک
نمک دریایی، روغن بادام، روغن زیتون، عسل و دارچین را ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید تا خشکی پوست رفع شود.

درمان اگزما و پسوریازیس
دارچین دارای ضد قارچ و ضد باکتریایی است که می تواند برای درمان بیماری های پوستی اگزما و پسوریازیس مفید باشد.

درمان اگزما با ترکیب عسل و دارچین
مخلوطی از یک قاشق چای خوری عسل و دارچین را ترکیب کنید و یک یک لایه نازک از خمیر را بر روی مناطق آسیب دیده پوست بمالید، این روش را برای یک هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

رفع چین و چروک پوست با دارچین
دارچین جریان خون را بهبود می بخشد و اکسیژن بیشتری به سطح پوست می رساند و این برای کاهش چروک پوست صورت مفید می باشد.

ماسک ضد چروک دارچین
چند قطره روغن دارچین را بر روی پوست بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرن بشویید.

فواید دارجین برای رفع ترک پا
دارچین غنی از آنتی اکسیدان است که می تواند ترک کف پا را درمان کند.

ماسک برای ترک کف پا
آب لیموترش تازه را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک چهارم فنجان شیر، نصف فنجان آب و دو قاشق غذاخوری پودر دارچین ترکیب کنید و بر روی پا بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

تقویت و رشد مو با دارچین

از دیگر فواید دارچین برای پوست و مو می توان به خواص آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد که می تواند موجب تقویت موها شود و از ریزش مو جلوگیری به عمل آورد.

لاغری و کاهش وزن با دارچین
تحقیقات نشان داده که دارچین باعث کاهش اشتها شده و می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. مهم این است که مصرف دارچین به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود اما در کنار یک برنامه ی غذایی سالم می تواند کیل به پرخوری را کاهش داده و باعث لاغری شود.

ماسک دارچین برای مو
یک قاشق چایخوری دارچین را با یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک تخم مرغ ترکیب کنیدف ماسک را بر روی موها بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

درمان شوره سر با دارچین
خواص این پرخاصیت طبیعت، بسیار است که از دیگر فواید دارچین برای پوست مو می توان به رفع و درمان شوره سر اشاره کرد.

روش ماسک مو عسل و دارچین
برای درست کردن ماسک دارچین یک قاشق چای خوری دارچین، یک قاشق غذاخوری عسل و یک چهارم فنجان روغن زیتون گرم را مخلوط کنید و بر روی پوست سر ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

روشن کردن موها با دارچین
خیلی ها دوست دارند رنگ موهای آنان روشن باشد که باز دارچین حرف های زیادی دارد در این زمینه. به صورت مساوی می توانید روغن دارچین و پودر دارچین را مخلوط نمایید و تمام موهای خود را با این ترکیب آغشته کنید و می توانید به مدت یک شب تا صبح روی موهای خود مانند حنا بگذارید و صبح آنها را بشویید.
رنگ مو دارچینی : مقداری پودر دارچین را با اکسیدان 6 درصد ترکیب کنید و 40 دقیقه بر روی موها بگذارید سپس با آب گرم خوب بشویید.

فواید دارویی و درمانی دارچین برای سلامتی

دارچین و بارداری
ترکیبات موجود در دارچین بسیار غنی است. در دارچین سینامالدئید وجود دارد که یک ماده مغذی برای بدن است که با کاهش میزان تستوسترون و افزایش سطح پروژسترون به افزایش باروری زنان کمک می کند. از دیگر خواص دارچین برای زنان باردار می تواند از ابتلا به دیابت دوران بارداری جلوگیری به عمل آورد.
مصرف دارچین در دوران بارداری موجب کاهش فشار خون و احتمال مبتلا شده به پره اکلامپسی را کاهش می دهد.
نکته : مصرف بیش از حد دارچین در دوران بارداری می تواند موجب افزایش احتمال زایمان زودرس شود.

فواید دارچین در درمان فشار خون بالا
از دیگر خواص دارچین که در نتیجه تحقیقات متعدد بدست آمده، تاثیر مصرف روزانه دارچین و کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از بیماری های قلبی کاملا تاثیر گذار است.
مطالعات متعدد نشان داده که مصرف روزانه دارچین می تواند فشار خون بالا را کاهش داده و از بیماری های قلبی پیشگیری کند.

فواید دارچین برای مردان
ناباروری یکی از مشکلات شایع مردان است و همچنین اختلالات نعوض و کاهش میل جنسی که از خواص دارویی دارچین می توان برای پیشگیری و درمان آنها استفاده نمود.

فواید دارچین برای دیابت و قند خون
دیابت از بیماری های شایع در جهان است که دارچین می تواند با کاهش سطح قند خون در پیشگیری و درمان دیابت کاملا مفید باشد. همچنین دارچین می تواند موجب بهبود حساسیت به انسولین شود.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند با افزودن عصاره دارچین اثرات قابل توجهی بر شاخص های قند خون داشته باشند. دارچین مقدار گلوکز را که پس از غذا وارد جریان خون می شود کاهش می دهد.

دارچین در سلول ها مانند هورمون انسولین عمل می کند، این به میزان قابل توجهی جذب گلوکز توسط سلول ها را بهبود می بخشد، اگرچه این عمل بسیار کندتر از خود انسولین می باشد. دوز موثر دارچین برای درمان دیابت معمولا 1-6 گرم در روز است.

فواید دارچین برای تقویت معده و دستگاه گوارش
دارچین هضم غذا را بهبود می بخشد و علاوه بر این دارچین برای درمان زخم معده و گاز روده مفید می باشد.

سرماخوردگی و آنفلونزا
دارچین یک ماده ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی است و با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می کند. دارچین در تقویت ایمنی بسیار قدرتمند است، برخی از مطالعات حتی نشان می دهد که ممکن است خطر ابتلا به ویروس HIV را کاهش دهد.

دارچین و کبد چرب
تحقیقات نشان داده که مصرف دارچین می تواند به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک کند و برای درمان کبد چرب مفید باشد.

قلب و ضربان قلب
مطالعات نشان داده اند که دارچین با کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده که دارچین از یجاد لخته های خون در بدن جلوگیری می کند و احتمال حملات قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

سرطان
دارچین حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان می باشد که بدن را در برابر انواع سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ محافظت می کند. مطالعات نشان داده که سینامالدئید موجود در دارچین شامل توانایی مهار رشد تومور سرطانی را دارد.

سفیدی دندان و دندان درد
مطالعات نشان داده که دارچین برای درمان بوی بد دهان و پوسیدگی دندان مفید می باشد، همچنین روغن دارچین به عنوان دهانشویه ضد باکتری طبیعی عمل می کند. همچنین مسواک زدن دندان ها با پودر دارچین می تواند به سفیدی دندان کمک کند.

درمان آلزایمر و پارکینسون
ترکیبات موجود در دارچین مانع از ایجاد پروتئین توو در مغز می شوند که یکی از علل بیماری آلزایمر است. در مطالعه ای نشان داده شد که دارچین به محافظت از نورون ها کمک می کند، سطح عصبی را بهبود می بخشد و عملکرد حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون را بهبود می بخشد.

عفونت قارچی
نتایج یک تحقیق آزمایشگاهی در سال 2016 نشان داده که دارچین و روغن دارچین برای درمان عفونت های قارچی مانند کاندیدا مفید هستند.

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس
محققان می گویند که نوشیدن روزانه ترکیب آب و دارچین می تواند برای پیشگیری و درمان بیماری ام اس مفید باشد.

خواص دارچین برای پوست و مو

تحقیقات نشان داده که دارچین می تواند از سلول های T محافظت کند، این سلول ها به عنوان تنظیم کننده اصلی واکنش های ایمنی شناخته می شوند، بدن افرادی که مبتلا به ام اس هستند سطح پایین تری سلول های T دارد و در برابر بیماری های خودایمنی آسیب پذیرتر می باشد.

آرتروز و روماتیسم
درد و تورم مفاصل یکی از رایج ترین مشکلات جسمی در سراسر جهان است که آرتروز و روماتیسم شایع ترین آنها هستند. دارچین می تواند در کاهش درد ناشی از آنها موثر باشد.

عسل و دارچین برای روماتیسم
در یک فنجان آب گرم دو قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید تا درد روماتیسم و آرتروز کاهش یابد.

خواص روغن دارچین

  • روغن دارچین اثرات مثبتی بر تولید انسولین دارد و می تواند قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد
  • روغن دارچین برای درمان بیماری های پوستی مانند بثورات، جوش صورت و اگزما مفید می باشد
  • مطالعات نشان داده اند که روغن دارچین مانع رشد انگل می شود
  • روغن دارچین احتمال بیماری قلبی و حمله قلبی را کاهش می دهد
  • روغن دارچین به عنوان یک چربی سوز قوی شناخته می شود که می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شودروغن دارچین می تواند برای درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید باشد
  • روغن دارچین می تواند با افزایش گردش خون به درمان سردرد کمک کند

خواص چای دارچین

  • مفید برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با کاهش قند خون
  • سلامت گوارش و تقویت معده، کمک به درمان زخم معده و برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ و اسهال
  • درمان درد پریودی با دارچین
  • کاهش وزن و لاغری با نوشیدن چای دارچین در صبح
  • کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون
  • درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

طرز تهیه چای دارچین

برای درست کردن چای دارچین دو روش وجود دارد :

  • می توانید مقداری چوب دارچین را به آب جوش اضافه کرده و بگذارید 5 دقیقه به آرامی بجوشید و سپس 20 دقیقه دم کشیده و آن را مصرف کنید.
  •  می توانید مقداری پودر دارچین را به آب داخل قوری با دمای 80 درجه اضافه کرده و پس از 10 دقیقه دمنوش دارچین را نوش جان کنید.
  • دارچین را می توانید به چای سبز نیز اضافه کرده و از خواص آن برای لاغری بهره مند شوید. همچنین در صورت تمایل می توانید آن را با پودر زنجبیل نیز میل کنید.

طبع دارچین

طبع دارچین گرم و خشک می باشد. دارچین که به صورت پودر دارچین یا چوب دارچین استفاده می شود حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها بوده و ماده فعال آن سینامالدئید نامیده می شود، دارچین همچنین دارای منگنز، آهن و کلسیم و فیبر می‌ باشد. دو نوع دارچین وجود دارد، دارچین سیلانی و دارچین کاسیا.

عوارض و مضرات دارچین

مالیدن دارچین بر روی پوست می تواند باعث تحریک پوست شده و باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود
اگر داروهای دیابتی مصرف می کنید در مصرف دارچین دقت کنید چون مصرف زیاد دارچین می تواند باعث کاهش شدید قند خون شود
دارچین در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود چون ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد.

خواص دارچین برای پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *