وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص اسطوخودوس | Lavender

خواص اسطوخودوس, روغن اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس | Lavender

خواص اسطوخودوس, روغن اسطوخودوس

اسطوخودوسLavender” یکی از گیاهان دارویی خود رو با خاصیت فراوان است، که بوته آن تا حدود یک متر رشد می‌کند و دارای ساقه‌های چهارگوش، برگ‌های باریک و نوک تیز است. رنگ گل اسطوخودوس آبی مایل به بنفش است که در انتهای ساقه سبز می‌شود. اسطوخودوس به صورت خود رو در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا رشد می‌کند. در کشورهای آسیایی و اروپایی از این گیاه دارویی در سبد خوراکی خود استفاده می‌کنند.

از مهمترین خواص اسطوخودوس می‌توان به؛ تقویت عملکرد دستگاه عصبی بدن، رفع بسیاری از اختلال‌ها و بیماری‌های جسمی مانند اسپاسم‌های عضلانی، ضعف عمومی و بی‌خوابی اشاره کرد، که از دیرباز در طب سنتی از آن برای مصارف درمانی استفاده می‌شده است.

خواص اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس یا لاوندر، یکی از خوشبوترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می‌شود، که از اسانس آن در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی بسیار استفاده می‌شود، برای همین سطح کشت آن نیز زیاد است. اندام‌های تنفسی مخصوصا گل‌و‌برگ اسطوخودوس قسمت‌های مفید آن هستند.

خواص اسطوخودوس, روغن اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی

گرفتگی بینی یکی از علائم ابتلا به سرماخوردگی است. هنگام ورود ویروس سرماخوردگی، بدن برای از دست نرفتن گرما و برای جلوگیری از ورود ویروس‌های بیشتر، مجرای بینی را می‌بندد. اسطوخودوس دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد التهابی است.

برای رفع گرفتگی بینی و دیگر علام آن، می‌توان از بخور اسطوخودوس استفاده کنید که موجب باز شدن مجاری تنفسی و بهتر شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

بخور اسطوخودوس :

کافیست به یک کاسه آب داغ 5 قطره روغن اسطوخودوس اضافه کنید و تا 15 دقیقه بخور دهید. در صورت شدید بودن سرما خوردگی روزی 3 بار تکرار کنید و اگر خفیف بود، یکبار قبل از خواب انجام دهید.

کاهش فشار خون با اسطوخودوس

یکی از داروهای طبیعی که برای کاهش فشار خون بالا استفاده می‌شود، استفاده از دم کرده اسطوخودوس است. همچنین می‌توانید با استفاده از رقیق کردن، 2 قطره از روغن اسطوخودوس با 20 قطره از روغن‌های گیاهی و مالیدن آن روی ستون فقرات و گودی کف دست یا پا از خواص آن بهرمند شوید. برای نتیجه بهتر دوبار در روز انجام دهید.

درمان سردرد با اسطوخودوس

از فواید مهم عصاره برگ اسطوخودوس، تسکین انواع سردردهای میگرنی و عصبی است. این عصاره دارای طعمی گس و تلخ است. طعم تلخ آن گاهی برای بیماران قابل تحمل نیست، که برای رفع تلخی آن می‌توانید از رقیق شده آن استفاده کنید.

خواص اسطوخودوس, روغن اسطوخودوس

کاهش استرس و رفع بی خوابی با اسطوخودوس

استرس و اضطراب دو مشکل جدایی‌ناپذیر در زندگی امروزه بویژه برای جهان سوم است. نوشیدن چای اسطوخودوس به تقویت سیستم عصبی بدن کمک می‌کند و موجب رفع بی خوابی، استرس و افسردگی می‌شود. شما می‌توانید با خوردن 2 لیوان از چای یا جوشانده اسطوخودوس از خواص بینظیر آن بهرمند شوید. با توجه به توصیه‌های گیاه درمانی، بهترین موقع برای نوشیدن چای اسطوخودوس هنگام شب است، چون موجب آرامش هنگام خواب می‌شود.

روش تهیه چای اسطوخودوس

می‌توانید یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس را در یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و مانند چای دم دهید و برای طعم بهتر آن با نبات یا عسل طبیعی کمی شیرینش کنید.

برای تهیه دمنوش اسطوخودوس؛ یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض 10 دقیقه دم بکشد.

توجه: از مصرف بیش از اندازه دمنوش اسطوخودوس (بیش از مقدار ذکر شده) خودداری کنید. در صورت زیاده روی احتمال این وجود دارد که اسطوخودوس تاثیر معکوس داشته باشد و به جای آرام بخشی باعث تحریک اعصاب شود.

خواص اسطوخودوس, روغن اسطوخودوس

درمان دل درد با اسطوخودوس

اسطوخودوس از دیرباز در طب سنتی بعنوان داروی ضد اسپاسم (گرفتگی عضلات) شناخته شده است. ماساژ شکم با روغن اسطوخودوس برای آرام شدن انقباضات عضلات شکم بسیار موثر است. با مالیدن ترکیب 2 تا 4 قطره روغن اسطوخودوس و 1 قاشق سوپ‌خوری روغن گیاهی رقیق شده روی شکم، موجب آرام شدن درد شکم می‌شود. برای جذب بهتر روغن، پوست روی شکم در جهت عقربه‌های ساعت را مالش دهید.

برای درمان دل درد می‌توانید 1 تا 2 قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در 15 میلی‌لیتر آب در حال جوش بریزید و برای 10 دقیقه بگذارید تا دم بکشد. خوردن روزانه 2 تا 3 فنجان از آن بسیار مفید است. بهتر است یک فنجان 1 ساعت قبل از خواب میل کنید تا موجب آرامش دستگاه گوارش شوید. 

درمان بیماری تنفسی با اسطوخودوس

اسطوخودوس ضدعفونی کننده ریه بوده و موجب جلوگیری از ترشحات برونشیتی و در نتیجه عمل خلط را آسان‌تر می‌کند و موجب درمان سرفه و گلودرد می‌شود.

روش درست کردن جوشانده اسطوخودوس

در یک لیتر آب در حال جوش 20 گرم اسطوخودوس اضافه کنید و تا 10 دقیقه بگذارید بجوشد. بعد آن را از صافی عبور داده و روزانه 3 فنجان از این جوشانده میل کنید. برای نتیجه بهتر 5 تا 7 روز این رویه را ادامه دهید.

نکته : استفاده از دم کرده اسطوخودوس باید با مشورت پزشک انجام پذیرد.

خواص اسطوخودوس, روغن اسطوخودوس

رفع حالت تهوع با اسطوخودوس

اسطوخودوس با کنترل سیستم عصبی بدن و با منظم کردن ترشح معده و انقباض‌های روده، موجب بهبود کارکرد دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا می‌شود. برای رفع و درمان حالت تهوع می‌توانید یک قطره اسانس خوراکی از اسطوخودوس را در یک قاشق چایخوری عسل ریخته و میل کنید. در صورتی که دچار حالت تهوع شدید هستید، یک قطره اسانس اسطوخودوس را مستقیم روی زبان بچکانید و تاثیر آن را مشاهده کنید.

درمان یبوست با اسطوخودوس

یبوست یکی از مشکلات روده‌ای است که دفع مزاج به درستی انجام نمی‌پذیرد و همراه با درد است. با توجه به فواید اسطوخودوس برای دستگاه گوارش، می‌تواند از نفخ جلوگیری کرده و موجب دفع مزاج راحت‌تر شود. برای درمان یبوست می‌توانید در 15 میلی‌لیتر آب در حال جوشیدن یک تا 2 قاشق چایخوری از گل خشک شده اسطوخودوس بریزید و بگذارید تا 10 دقیقه دم بکشد. بعد از عبور از صافی روزانه 2 تا 3 فنجان از آن را میل کنید. برای تاثیر بهتر 1 فنجان را ساعتی قبل از خواب میل کنید. همچنین مالیدن 2 تا 4 قطره از روغن اسطوخودوس با 1 قاشق سوپ خوری روغن گیاهی بصورت رقیق شده، در جهت عقربه‌های ساعت روی شکم موثر است.

درمان سوختگی با اسطوخودوس

متخصصین طب سنتی، برای درمان سوختگی می‌گویند؛ ماساژ روزانه روغن گل اسطوخودوس به صورت موضعی روی جای زخم و سوختگی موجب از بین رفتن جای آنها به مرور می‌شود.

برای از بین بردن جای سوختگی و رفع جای زخم؛ 1 قاشق چایخوری روغن اسطوخودوس را در یک تشت آب حل کنید و محلی که دچار سوختگی شده را درون آن قرار دهید. نکته جالب اینکه از همان ابتدا ترمیم پوست آغاز می‌شود.

همچنین در روشی دیگر می‌توان 15 دقیقه روی محل سوختگی آب خنک بریزید که زیاد سرد نباشد. بعد از این مدت، محل سوختگی را به آرامی با یک دستمال تمیز خشک کنید و 2 تا 5 قطره روغن اسطوخودوس روی محل سوختگی بمالید و در روز 3 بار این روند را تکرار کنید تا بافت‌های آسیب دیده ترمیم شوند.

خواص اسطوخودوس, روغن اسطوخودوس
موم اسطوخودوس

آرامش اعصاب و رفع عصبانیت با حمام اسطوخودوس

برای رفع عصبانیت و به آرامش رسیدن هنگامی که پر از تنش و استرس هستید حمام کردن با روغن اسطوخودوس موجب آرامش کلی سیستم عصبی بدن و تقویت مغز و افزایش تمرکز آن می‌شود. با چکاندن 3 تا 10 قطره از روغن اسطوخودوس در وان حمام از اثرات فوق‌العاده این داروی گیاهی بهرمند شوید.

تقویت حافظه با اسطوخودوس

به اعتقاد درمانگران طب سنتی علاوه بر کشمش، انجیر و خرما نوشیدن یک فنجان از عرق اسطوخودوس 1 ساعت قبل از خواب موجب بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می‌شود. این روند را می‌توانید تا یک ماه نیز ادامه دهید و تاثیرات آن را مشاهده کنید.

خواص روغن اسطوخودوس – ترکیبات آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان‌ها مواد مغذی در غذاها هستند که می‌توانند از تخریب بدن جلوگیری کنند؛ در واقع آنتی اکسیدان‌ها باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌گردند.

رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی هستند که فاقد پوسته‌ی الکترونی کامل می‌باشند و همین مساله باعث افزایش عکس العمل شیمیایی نسبت به سایرین می‌شود. اگر در معرض تماس دود تنباکو و تشعشع باشید، رادیکال های آزاد شکل می‌گیرند. در انسان، مهم‌ترین رادیکال آزاد، اکسیژن می‌باشد.

یکی از منابع آنتی‌اکسیدان استفاده از روغن اسطوخودوس (روغن اساسی اسطوخودوس) است که می توانند در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن دفع کنند. گلوتاتیون، کاتالاز و SOD از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در بدن هستند، که بعد از 24 ساعت پس از مصرف تشکیل می‌شوند.

درمان بیخوابی در پریودی

از مشکلات دوره قاعدگی در زنان بی‌خوابی و افسردگی است. خیلی از خانم‌ها نیز به سندروم پیش از قاعدگی مبتلا هستند و در نتیجه دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. برای درمان مشکل خواب قاعدگی 2 گرم اسطوخودس را در یک استکان آب جوش برای 10 دقیقه دم کنید و قبل از خواب میل کنید. استفاده از خشک شده گل تازه اسطوخودوس در بالش نیز موجب آرامش شخص می شود.

 

گردآوری : وب سایت بروزگیاهان دارویی

طبع اسطوخودوس, خواص اسطوخودوس برای مو, اسطوخودوس و فشار خون, خواص اسطوخودوس برای پوست, مضرات اسطوخودوس, عرق اسطوخودوس خواص, موارد منع مصرف اسطوخودوس, بخور اسطوخودوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *