وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

گلودرد چیست + راه درمان | sore throat

گلودرد | sore throat

گلودرد | sore throat

گلودرد | sore throat

گلودردsore throat” به هر گونه دردی که در گلوگاه تحتانی اتفاق می‌افتد می‌گویند. نوع گلودرد می‌تواند خفیف باشد یا شدید. گلو درد از نشانه‌های بیماری شایع است که در بسیاری از موارد به دلیل التهاب گلو “فارنژیت” رخ می‌دهد. همچنین علت گلو درد می‌تواند نشان دهنده‌ی تروما و دیفتری باشد.

گلودرد | sore throat

گلودرد | sore throat

در آمریکا هر ساله 2٫4 میلیون نفر به دلیل گلودرد به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند.

شایع‌ترین عامل گلودرد فارنژیت “Pharyngitis” است. فارِنژیت یا التهاب گلو، به عنوان یک علامت در بسیاری از بیماری های عفونی و التهابی دستگاه تنفس فوقانی دیده می شود. این علامت بسیار شایع می باشد. بسیاری از عوامل ویروسی و باکتریال و حتی غیرعفونی باعث فارنژیت می‌شوند.

متاسفانه 80 درصد داروهایی که برای تسکین گلودرد و رفع سرفه به فروش می‌رسند اثری ندارند. تنها و بهترین راه درمان گلودرد مرطوب نگه‌داشتن آن است. مایعات زیاد بنوشید، مایعات باعث رقیق‌شدن خلط و تسریع خروج آن می‌شود. در هنگام گلودرد یک آب نبات نعنایی ساده می‌تواند به تسکین درد گلو و درمان سرفه های خشک کمک کند. از این نوع آبنبات‌ها در داروخانه‌ها نیز یافت می‌شود، که بیشتر برای زمانی است که مشکل خاصی ندارید و فقط سرفه می‌کنید.

گلودرد | sore throat

درمان گلو درد

بهترین نوع درمان درد گلو را می‌توان در طبیعت پیدا کرد. بله “عسل”، از همان ابتدا یونانی‌ها, مصری‌ها و رومی‌ها برای درمان بسیاری از بیماری ها از عسل استفاده می‌کردند. فواید درمانی عسل از قبل از اسلام کشف شده و امروزه در علم جدید نیز بر خواص درمانی عسل تاکید می‌شود. جالب است بدانید در بیمارستان‌های برخی کشورها مانند، انگلستان، استرالیا و نیوزلند برای درمان زخم‌ها از عسل طبیعی استفاده می کنند.

گلودرد | sore throat

درمان گلودرد با عسل و لیمو ترش

عسل و لیمو ترش هر دو جز بهترین منابع ارزشمند ویتامین‌های موجود در طبیعت هستند، برای تسکین درد گلو می‌توانید، 1 قاشق عسل و آب 1 عدد لیمو ترش را در یک لیوان آب داغ مخلوط کنید و بگذارید سرد شود و آرام آرام از آن بنوشید. لیمو سبب کاهش خلط می‌شود و عسل باعث آرام شدن درد گلو.

اگر گلو درد شما طولانی است می‌توانید آب یک لیموترش بزرگ را بگیرید و 5 قاشق چایخوری به آن عسل اضافه کنید و آنها را با هم مخلوط کنید و در هنگام سوزش گلو یک قاشق چایخوری از آن بخورید.

آنزیم گلوکز اکسیداز؛ این آنزیم مفید که خاصیت ضدعفونی دارد، توسط زنبورهای زحمتکش به عسل اضافه می شود.

گلودرد | sore throat

قرقره کردن مقداری عسل حل شده در آب گرم نیز مفید است.

همچنین از نمک یا جوش شیرین نیز می‌توان برای آرام کردن دردگلو به شیوه قرقره کردن استفاده کرد.

شیوه مصرف : مقدار کمی نمک یا جوش شیرین را در نصف فنجان آب جوش حل کنید و کمی که خنک شد آن را قرقره کنید. بعد از اتمام قرقره، آن را قورت ندهید.

گلودرد | sore throat

درمان گلودرد با زینک یا همان روی

روی از عناصر ضروری زندگی انسان است که برای بقاء و زندگی لازم است. فواید روی بسیار هستند مانند کمک به جلوگیری از سرطان، جلوگیری و درمان ریزش مو، تقویت فعالیت سیستم ایمنی، تسریع بخشیدن به بهبود زخم‌ها، الکلیسم، دیابت قندی، بیماری کلیه و … باعث کاهش دوره‌ی سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد می‌شود.

منابع غذایی روی؛ غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و بوقلمون، آماده‌ترین شکل قابل دسترس روی قابل جذب هستند. روی موجود در سبزیجات کمتر برای بدن ما قابل دسترس است و فیبر سبزیجات به تنهایی میزان روی را که قابل جذب و استفاده است کمتر می‌کند. محصولات لبنی و تخم مرغ دارای میزان نسبتاً خوبی روی هستند اما جذب روی از این مواد مشکل‌تر است.

گلودرد | sore throat

آویشن و درمان سریع گلو درد

آویشن “Thymes” بیشترین کاربردی که از آن می‌شناسیم این است که برای خوش طعم کردن خوراک از آن استفاده می‌کنیم. از خواص آویشن می‌توان گفت که خواص ضدعفونی کنندگی دارد و به خوبی از پس قارچ‌ها و باکتری که میکروارگانیسم هستند برمی‌آید، همچنین دارای خواص ضد اسپاسمی است که به صورت دم کرده یا جوشانده برای درمان سرفه و گلودرد بسیار نتیجه بخش است.

روش مصرف آویشن : این گیاه را می‌شود بصورت دم کردنی یا جوشانده استفاده کرد که برای درمان گلو درد و سرفه بسیار مفید است.
می‌توان با جوشانده آویشن قرقره کرد و نیز می‌توانید یک قاشق عسل به این جوشانده اضافه کرده و میل نمایید که برای تسکین گلو درد فوق‌العاده است.

نکته : گلودرد ویروسی، با همین کارهای ساده برطرف می‌شود اما اگر منشاء باکتریایی داشته باشد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

داروهایی مانند استامینوفن و داروهای غیر استروئیدی به تسکین درد کمک می‌کنند. از آلودگی هوا نیز دوری نمایید.

گلودرد | sore throat

از دیگر روش های کاهش درد گلو

مرطوب نگه داشتن هوای منزل. این کار از خشک‌شدن غشای مخاط راه تنفسی جلوگیری کرده و سوزش آن را کم می‌کند تا بتوانید راحت‌تر بخوابید. آب دستگاه بخور را هر روز عوض کنید و حداقل هر 3 روز یک بار آن را بشویید تا از تجمع قارچ‌ها و باکتری‌های مضر در آن جلوگیری شود.

سیگار نکشید. دود سیگار گلو را تحریک می‌کند. حداقل وقتی شما یا کودکتان بیمار هستید، سیگار نکشید و از تمام گازهایی که بر اثر پاک کننده‌های خانگی (مثل سفیدکننده یا جرم‌گیر) یا بوی رنگ متصاعد می‌شود، دوری کنید.

تغییر صدای شما؛ به این معنی است که تارهای صوتی شما بر اثر التهاب آسیب دیده‌اند؛ بنابراین صحبت‌کردن برای شما خوب نیست و ممکن است باعث لارنژیت و قطع صدای شما شود.

در صورت مریض بودن، بهتر است مرخصی بگیرید و استراحت کنید. خستگی در زمان بیماری نه تنها موجب تشدید بیماری خواهد شد، بلکه رفتن شما به محل کار ممکن است موجب بیمار‌شدن همکاران شما هم بشود.

برای پیشگیری از بیماری هایی که باعث ایجاد دردگلو می شوند بهتر است با شستن مرتب و دقیق دست‌ها با آب و صابون و حداقل زمان 15 ثانیه. اگر آب و صابون در دسترس نبود، می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی کننده و میکروب‌کش استفاده کنید.

هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و سپس آن را در سطل آشغال بیندازید. درضمن یادتان نرود که از لیوان و حوله دیگران استفاده نکرده و از تماس دهان خود با گوشی‌های تلفن و شیر آب سردکن‌ها خودداری کنید.

گردآوری : وب سایت بروز – سلامت و پزشکی

قرص گلو درد – درمان گلو درد چرکی – گلو درد بدون علائم سرماخوردگی – انواع گلودرد – درمان گلودرد ویروسی – قرص گلو درد – درمان گلو درد کودکان – درمان گلو درد با دارو – انتی بیوتیک برای گلو درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *