وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص کشمش | Raisin

خواص کشمش, Raisin

خواص کشمش | Raisin

خواص کشمش, Raisin

به میوه رسیده و خشک شده درخت انگور کشمش می‌گویند که سرشار از آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه B است که همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز است و موجب جلوگیری از تخریب سلولی می‌شود. درخت انگور 11 جنس و بیش از 600 گونه دارد و برای همین در بازار انواع کشمش‌ها نیز وجود دارد که روش خشک کردن آنها نیز متفاوت است. سابقه تولید کشمش به 2000 سال در ایران و رم می‌رسد و تا آنجا ارزشمند بوده که در شهر رمRome” بعنوان جایزه به افراد و در مراسمات مذهبی استفاده می شده است.

کشمش در کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب بسیار موثر است و طبق تحقیقات خوردن آن با تنقلات موجب کاهش فشار خون به اندازه زیادی می‌شود.

خواص کشمش

خواص و فواید کشمش بسیار زیاد است و خواص ضد سرطانی دارد. در کشمش فیبر مناسبی وجود دارد که از رشد غیر معمول سلول‌ها و بروز سرطان کولون جلوگیری می‌کند. و همچنین در کنترل قند خون، درمان بی نظمی معده، کمک به رفع یبوست، رفع خستگی و سستی، تقویت بدن، دفع آب اضافی بدن، خوشبو شدن دهان، تقویت حافظه، پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از کلسترول، کاهش فشار خون، کاهش اضطراب و استرس، پیشگری از پوکی استخوان، سلامت پوست و … نقش بسیار موثری دارد.

با تبدیل شدن انگور به کشمش میزان غلظت ترکیبات فنلیPhenol” آن بسیار بالا می ‌رود و این واکنش موجب خواص قابل توجه کشمش در پیشگیری و درمان سرطان می شود.

ترکیبات فنلی کشمش
کوئینیک اسیدگارلیککلروژنیک و کافئیک اسیدکاتچین و اپی‌کاتچین

بسیاری از افراد به علت داشتن حساسیت به گوگرد از خوردن کشمش‌های صنعتی که با گوگرد خشک شده‌اند خودداری می‌کنند ولی نکته قابل توجه این است که آنتی‌اکسیدهای موجود در گوگرد مانع از دست رفتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و  فنلی کشمش می‌شود و کشمش‌هایی مانند کشمش طلایی دارای مواد مغذی بیشتری است.

ارزش غذایی کشمش در هر 50 گرم

  • 129 کالری
  • 1/6 گرم فیبر
  • 25/4 گرم قند
  • 0/2 گرم چربی
  • 1/3 گرم پروتئین
  • 0/08 ویتامین B6
  • 0/8 میلی‌گرم آهن
  • 14 میلی‌گرم منیزیم
  • 34 گرم کربوهیدرات
  • 22 میلی‌گرم کلسیم
  • 322 میلی‌گرم پتاسیم
  • 1٫5 میکروگرم ویتامین K دارد.

کشمش به مانند خرما یکی از شیرین کننده‌های طبیعی است که می توان به جای قند و شکر از آن در خوردن چای و شیر و … استفاده نمود. کشمش یک خوراکی سالم و سرشار از انرژی های طبیعی است که فاقد چربی اشباع و کلسترول و گلوتن است.

کشمش‌ها به تحریک میل جنسی کمک کرده و به علت وجود اسید آمینه‌ای به نام آرژینین، باعث انگیختگی می‌شوند. آرژینین به درمان مشکلات مربوط به نعوظ کمک می‌کند. از این رو کشمش برای افرادی که از مشکلات جنسی رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

سایر خواص کشمش

  • کمک به کنترل دیابت
  • کمک به پیشگیری از سرطان
  • هضم بهتر خوراک و بهبود عملکرد گوارش
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های دهان و لثه
  • کنترل فشار خون بالا و کاهش خطر بروز سکته‌ی مغزی

خواص کشمش, Raisin

طرز تهیه کشمش

برای تهیه کردن کشمش از دو روش سنتی و صنعتی استفاده می شود. برای خشک کردن انگور در روش سنتی، دانه‌های انگور را روی یک سینی و روبروی آفتاب قرار می‌دهند تا به مرور آب درون آنها تبخیر و نرم شوند. از دیگر روش‌های قدیمی تهیه کردن کشمش این است که در زیر زمین منازل یا در اتاق‌های تاریک، خوشه های انگور را آویزان می‌کردند تا وقتی که کاملا به شکل کشمش در بیایند.

در روش تهیه کشمش به روش صنعتی از شیوه های مختلفی از جمله استفاده از بخار گوگورد و یا غوطه ور کردن در تیزآب بهره می برند. رنگ کشمش های تهیه شده به روش صنعتی خوش رنگ تر از کشمش های تهیه شده به روش سنتی است.

انواع کشمش

در کل بهترین نوع انگور برای تهیه کشمش نوع به هسته آن است و در کشور ایران شناخته شده ترین نوع کشمش ها را می توان کشمش سبز قلمی، پلویی و مویز نام برد که در تنقلات و با نخودچی می توان یافت. کشمش پلویی نیز بسیار خوش طعم است که می توان در پخت وعده‌‌های خوراکی مانند عدس پلو استفاده کرد. مویز نیز یکی از کشمش های پرطرفدار است که از انگور شاهانه بدست می آید و مزه تیز و تندی دارد و کوچک‌تر از سایر کشمش هاست. تیرگی رنگ کشمش مویز بخاطر نوع خشک کردن آن است، چراکه در این مراحل قند آن بصورت کامل جدا می شود و رنگ آن از خود انگور آن تیره تر است.

شمش سبز قلمی

برای تهیه کشمش سبز از امولسیون سرد استفاده می‌شود. که مخلوطی از درصدهای معین کربنات پتاسیم و روغن کشمش (روغن استرالیایی) می‌باشد. مقدار یک لیتر روغن با 2/5 کیلوگرم کربنات پتاسیم در 100 لیتر آب مخلوط می‌نمایند. انگور را بعد از برداشت تمیز کرده و درون محلول فرو می‌برند (مدت 20 تا 30 ثانیه بسته به نوع انگور) و سپس آنه را روی رشته‌های سیم مفتولی داخل بارگاه بهداشتی آویزان می‌نمایند تا خشک شود. به این روش کشمش سبز تولید می‌شود و چنانچه بخواهیم می‌توان از گاز گوگرد برای تهیه کشمش دودی استفاده نمود. در این روش پودر گوگرد را داخل سینی کوچکی ریخته و آن را آتش می‌زنند. برای همگن شدن پخش گوگرد دریچه‌هایی در بارگاه تعبیه شده که با باز و بسته نمودن تدریجی آن جریان هوا در داخل بارگاه برقرار می‌شود.

کشمش زرد (دودی)

تمام مراحل تهیه این نوع کشمش مثل کشمش سبز قلمی است که در این روش از گاز گوگرد برای تهیه کشمش دودی استفاده می‌نمایند. به این ترتیب که پودر گوگرد را داخل سینی کوچکی ریخته و آن را آتش می‌زنند. برای همگن شدن پخش گوگرد دریچه‌هایی در بارگاه تعبیه شده که با باز و بسته نمودن تدریجی آن جریان هوا در داخل بارگاه برقرار می‌شود.

کشمش تیفی

برای تهیه کشمش تیفی از ارقام مختلف انگور از جمله رقم سبزه مال، رزقی و … استفاده می‌شود کشمش تیفی همچون کشمش آفتابی در محلول تیز آب فرو می‌برند تنها تفاوت آن با کشمش آفتابی این است که به جای پهن کردن در آفتاب آن را در سایه و روی بند خشک می‌کنند.

کشمش آفتابی

برای تهیه این نوع کشمش از رقم پیکانی و رسمی استفاده می‌گردد برای این منظور انگور را پس از برداشت در محلول تیز آب فرو برده و سپس آنرا در محلی تمیز و در معرض تابش نور مستقیم نور خورشید پهن می‌کنند.

کشمش مویز

برای تهیه مویز بیشتر از رقم رزقی استفاده می‌شود. برای این منظور انگور را پس از برداشت در محلی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی پهن کرده و پس از خشک شدن آنرا جمع‌آوری کرده و در سبدهای بزرگ نگهداری می‌نمایند.

در کشور ترکیه نوعی دیگر از کشمش بنام کشمش سلطانی وجود دارد که ریز است و در اروپا بسیار پرطرفدار است. کشمش مسقط نیز نوعی دیگر از انواع کشمش است که بزرگ تر و شیرین تر است.

خواص کشمش, Raisin

آیا کشمش چاق کننده است ؟

مصرف زیاد كشمش و خرما سبب افزایش كالری دریافتی بدن و چاقی فرد می شود.

مضرات کشمش

کشمش را نیز به مانند سایر میوه های خشک باید به اندازه مصرف نمود تا همیشه بتوان از خواص طبیعی آن بهرمند شد و زیاده روی در هر چیزی موجب بروز عوارض آن می شود.

با وجود اینکه قند موجود در کشمش طبیعی است ولی خوردن زیاد آن موجب افزایش قند نیز می شود.

کسانی که دچار مشکلات تنفسی مانند آسم هستند و به گوگرد حساس هستند مصرف کشمش های صنعتی برای آنها می تواند ایجاد حساسیت کند. بهتر است از نوع سنتی آن مصرف کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *