وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص چای سبز

چای سبز, خواص چای سبز, فواید چای سبز

خواص چای سبز

چای سبز, خواص چای سبز, فواید چای سبز

چای سبز دارای خواص و فواید بیشماری است که به جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه ی گیاه چای، چای سبز می‌گویند. در عملیات تولید این نوع چای، اکسایش کمتری صورت می‌گیرد. چای سبز دارای انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی است و نوع ژاپنی به اوچا معروف است.
در طب سنتی طبع چای سبز گرم و خشک است و ما در این مطلب به معرفی و خواص چای سبز می‌پردازیم.

خواص چای سبز

چای سبز, خواص چای سبز, فواید چای سبز

چای سبز و کبد چرب

مصرف چای سبز رادیکال‌های آزاد را که توسط چربی‌های موجود در کبد ایجاد می‌شوند، از بین می‌برد. این عملکرد چای سبز مانع بروز بیماری‌های کبدی به ویژه سرطان کبد می‌شود.

چای سبز و سرطان

نوشیدن چای سبز از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند زیرا آنتی اکسیدان‌هایی که در چای سبز موجود است 100 برابر موثرتر از ویتامین C و 25  برابر موثرتر از ویتامین E است.
نکته : لازم به ذکر است ویتامین C و E دو آنتی اکسیدان مهم می‌باشند.

چای سبز, خواص چای سبز, فواید چای سبز

خواص چای سبز برای جوانی و زیبایی

چای سبز را داروی ضد پیری می‌دانند زیرا دلیل اصلی این موضوع وجود آنتی اکسیدان‌های قابل توجه به ویژه آنتی اکسیدان‌های تاثیرگذار در حفظ شادابی و جوانی است که در چای سبز وجود دارد. یکی از شاخص‌ترین عوامل موثر در حفظ سلامتی و شادابی سلول‌های بدن، آنتی اکسیدان‌ها هستند که شروع روند پیری سلول‌ها را به تعویق می‌اندازند.

فواید چای سبز برای پوست

آنتی اکسیدان‌های چای سبز، از سلول‌های پوستی در مقابل آسیب‌ها به ویژه رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی پوست می‌باشند. پس جای سبز از بروز سرطان، چین و چروک و افتادگی پوست به ویژه پوست صورت ممانعت می‌کند.

سلامت دهان و دندان با چای سبز

چای سبز با از بین بردن باکتری‌هایی که در محوطه دهان وجود دارند، موجب رفع بوی بدن دهان و تنفس بد بو می‌شود. در چین باستان قبل از حضور در مهمانی و مراسم رسمی، از چای سبز بعنوان داروی خوشبو کننده دهان استفاده می‌کردند. کلا نوشیدن چای سبز مکملی برای سلامت دهان و دندان است.

چای سبز, خواص چای سبز, فواید چای سبز

چای سبز و آلزایمر

چای سبز در پیشگیری از آلزایمر نقش موثری دارد. این چای فعالیت سلول‌های مغز به ویژه بخش‌های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می‌کند. همچنین چای سبز با کاهش میزان “استیل کولین” در سلول‌های مغز، مانع تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

چای سبز و تقویت استخوان ها و مفاصل

دلیل عمده و اصلی تاثیر مثبت چای سبز بر استخوان‌ها، میزان بالای فلوراید موجود در چای سبز است. فلوراید بالای چای سبز می‌تواند از پوسیدگی و پوکی استخوان پیشگیری کند.

متخصصان توصیه می‌کنند که برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم، چای سبز مصرف نمایید. چای سبز با توقف فعالیت آنزیم‌های تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل موجب تقویت استخوان‌ها و مفاصل می‌شود.

کاهش کلسترول با چای سبز

یکی دیگر از خواص چای سبز کاهش کلسترول خون به میزان قابل توجه است. جالب است بدانید که چای سبز موجب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود. همچنین چای سبز از بروز سکته قلبی و سایر بیماری‌های قلبی-عروقی نیز پیشگیری می‌کند.

چای سبز, خواص چای سبز, فواید چای سبز

کاهش وزن با چای سبز

برای کاهش وزن و کاهش اضافه وزن با چای سبز باید با برنامه‌ریزی دقیق پیش بروید و از مصرف این نوشیدنی بدون برنامه جدا خودداری کنید.

زمان مناسب برای نوشیدن چای سبز

برای کاهش وزن، بهترین زمان جهت نوشیدن چای سبز، 2 ساعت پس از صرف غذا است. با این روش هم به کاهش وزن خود کمک کرده‌اید و هم خللی در جذب آهن به وجود نمی‌آید. چای سبز هم مانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا به ویژه آهنی که در سبزیجات است می‌شود.

میزان مصرف چای سبز در روز

همانطورکه اشاره شد چای سبز از بهترین روش های طبیعی برای کاهش وزن است و نوشیدن 3 لیوان در طول روز بسیار مفید است. دقت کنید که نوشیدن چای سبز در دفعات زیاد موجب کالری سوزی بیشتر نمی‌شود و بسیار مضر و خطرناک  است. نوشیدن چای سبز بیشتر از 3 لیوان در روز موجب آسیب رساندن به کبد می‌شود. نوشیدن بیش از حد چای سبز پایانه‌های عصبی در بدن را تحریک می‌کند، موجب اختلال در دفع آب و الکترولیت‌های بدن می‌شود و در کل افراط در نوشیدن آن مضر است.

چای سبز, خواص چای سبز, فواید چای سبز

از دیگر خواص چای سبز

  • پیشگیری از فشار خون بالا با کنترل عملکرد و محافظت از ساختار دیواره رگ‌ها
  • کاهش قند خون : برخی از پژوهشگران معتقدند که نوشیدن چای سبز در جوانی موجب کنترل قند خون قبل از رسیدن به سن پیری می‌شود.
  • ویتامین C موجود در چای سبز موجب تقویت بدن در مقابل سرماخوردگی و آنفولانزا در زمستان و استفراغ و حساسیت‌های فصلی در پاییز می‌شود. در چین به کسانی که مدام مریض بودند، چای سبز می‌دادند.
  • نوشیدن چای سبز به افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شود.
  • یکی دیگر از خواص چای سبز جلوگیری و درمان مشکل عفونت و تورم گوش است. کافیست یک پارچه تمیز را به مقداری چای سبز نم دار کنید و به آرامی به ناحیه گوش بمالند تا موجب کاهش تورم و عفونت گردد. این عمل را سه بار در روز انجام میدهیم، هر بار کافیست بگذاریم تا خشک شود بعد دوباره انجام میدهیم و موجب بهبود محل زخم می شود.
  • رفع افسردگی و استرس و از بین بردن هیجان از دیگر خواص چای سبز است.

چای سبز, خواص چای سبز, فواید چای سبز

 مضرات چای سبز

زیاده روی در مصرف چای سبز برای کسانی که دچار افت فشار و کمبود آهن هستند مناسب نیست.

کافئین موجود در چای سبز از جذب مواد معدنی مانند آهن به خصوص در نوع گیاهی می شود.

زیاده روی در مصرف چای سبز برای خانم های باردار و کسانی که به مشکلاتی مانند ناراحتی اعصاب، بیخوابی، بیماری فشار چشم، میگرن و یا دچار به ضربان نامنظم قلب هستند مضر است.

خوردن زیاد چای سبز موجب دفع آب بیشتر و خشکی مدفوع یا یبوست می شود.

گردآوری اختصاصی : وب سایت بروزتغذیه سالمپزشکی و سلامت

میزان مصرف چای سبز, مضرات چای سبز برای کبد, طبع چای سبز, خواص چای سبز با دارچین, چای سبز و فشار خون, خواص چای سبز برای لاغری, خواص چای سبز برای پوست, مضرات چاي سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *