وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص خرمالو | Persimmon

خرمالو, خواص خرمالو, فواید خرمالو

خواص خرمالو | Persimmon

خرمالو, خواص خرمالو, فواید خرمالو

خرمالو (Persimmon) یکی از میوه‌های پاییزی است و طعم شیرینی دارد. میوه خرمالو دارای کالری زیاد و چربی کمی است که علاوه بر انرژی‌زا بودن خوردن زیاد آن موجب چاقی و افزایش وزن نیز می‌شود. فروکتوز و گلوکز قندهای اصلی آن هستند که برای بیماران دیابتی مضر نیست. اسم آن برگرفته از شباهت شکل ظاهری و گوشت آن به خرما و آلو است که طبع گرمی دارد. این میوه خوشمزه دارای رنگ‌های مختلفی است (نارنجی و زرد روشن تا نارنجی و قرمز تیره) و درخت خرمالو همیشه سبز می‌ماند.

خواص خرمالو | Persimmon

خرمالو منبع غنی از ویتامین A و بتاکارون، ویتامین‌های B1-B2-B3، ویتامین ث و مواد بسیار مفید ضروری بدن مانند فسفر، منیزیم، گوگرد، کلسیم، آهن و پتاسیم می‌باشد.

جالب‌ترین نکته در مورد میوه‌ها این است که آنها با فصل مربوط به خود و بیماری‌ها و مشکلات شایع آن فصل ارتباط مستقیم دارند. بعضی از افراد در هنگام شروع فصل سرما دچار خونریزی لثه می‌شوند که به علت کمبود ویتامین C رخ می‌دهد و خرمالو نز منبع بسیار خوبی از ویتامین C است که در استحکام و سلامت لثه‌ها بسیار موثر است.

خرمالو, خواص خرمالو, فواید خرمالو

در خرمالو مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم وجود دارد که برای کسانی که دارای فشارخون زیاد و کلسترول بالا هستند یک میوه عالی است. همچنین وجود پکتین که یکی از فیبرهای محلول در آب است، نیز تاثیر زیادی در کاهش کلسترول خون دارد.

خرمالو در دسته میوه‌های تقویت کننده معده قرار می‌گیرد و همچنین موجب هضم راحت‌تر غذا، رفع اسهال و نرم شدن سینه می‌شود.

از خواص دیگر این میوه خوش رنگ این است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و اشتها آور بوده و کم‌خونی را نیز از بین می‌برد.

وجود بتاکارون در خرمالو علت رنگ نارنجی آن است که این نوع از میوه‌ها و سبزیجاتی که داری رنگی نارنجی هستند همچون هویچ برای تقویت چشم‌ها و حفاظت از شبکیه چشم مفید هستند. همچنین بتاکارون موجب جریان بهتر خون در سلول‌های پوست می‌شود و تاثیر بسیار خوبی در رنگ و شادابی پوست می‌گذارد.

خرمالو برای سلامت و شفافیت پوست مفید است و به علت وجود ویتامین A برای پوست‌های خشک و ناخن و موهای شکننده مفید است.

خرمالو, خواص خرمالو, فواید خرمالو

خرمالوی رسیده به‌خاطر داشتن کلسیم برای کودکان بسیار مفید بوده و انرژی‌زا بودن آن هم برای کودکان هم بزرگسالان بسیار عالی است.

قند خرمالو 20 درصد است که برای مبتلایان به بیماری قند مضر نیست.

در خرمالو اسیدهای مختلف و مفیدی وجود دارند مانند » اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید تارتاریک. سلولز موجود در خرمالو به طور نسبی کم است و از این نظر هضم آن آسان تر می باشد.

خواص خرمالو در طب سنتی

کوبیده دانه خرمالو در دفع سنگ کلیه و مثانه بسیار تاثیرگذار است. همچنین برای آرام کردن سکسکه و بندآوردن خونریزی عالی است.

از جوشانده کاسبرگ های زیرگل و دم گل خرمالو برای درمان: ورم و التهاب بواسیر، تیفوئید و تیفوس استفاده می‌شود.

درمان اسهال خونی : کسانی که دچار این مشکل هستند می توانند 300 تا 500 گرم از میوه رسیده آن را صبح در هنگام صبحانه میل کنند.

برگ خرمالو نیز برای فشارخون، سرطان، کاهش واکنش‌های آلرژیک، کاهش علائم درماتیت و التهاب پوست در طب‌سنتی بصورت دم کرده برگ آن استفاده می‌شود.

مضرات خرمالو و کسانی که نباید خرمالو بخورند

در خرمالو مقدار کمی تانن وجود دارد که گاها می‌تواند موجب بروز یبوست شود و بهتر است کسانی که دارای یبوست هستند در خوردن آن زیاده روی نکنند.

کسانی که به بیماری‌های قلبی یا سل مبتلا هستند بهتر است قبل از خوردن این میوه با پزشک خود مشورت کنند.

کسانی که عمل جراحی روده انجام داده اند یا اختلالات روده‌ای دارند نیز باید در خوردن آن احتیاط کنند.

خرمالو, خواص خرمالو, فواید خرمالو

ارزش غذایی خرمالو ( هر 100 گرم )

  • قند 23 گرم
  • فیبر 5.9 گرم
  • آب 75.5 گرم
  • منیزیم 11 میلی گرم
  • آهن 0.15 میلی گرم
  • پتاسیم 210 میلی گرم
  • انرژی 60 تا 70 کیلوکالری
  • ویتامین ث 7.6 میلی گرم

خواص برگ خرمالو

خرمالو علاوه بر میوه آن برگ هایش سرشار از خاصیت هستند. فلاوونوئیدها ماده ارزشمندی هستند که ضد سرطان، ضد فشار خون و ضد موتاژن (مواد جهش زا) بوده و در برگ خرمالو موجود هستند. خاصیت آنتی هیستامین موجود در برگ خرمالو موجب کاهش واکنش های آلرژیک می شود و در کاهش علائم درماتیت و التهاب پوست بسیار مووثر است.

گردآوری : وب سایت بروز – خواص میوه‌ها

مضرات خرمالو, طبع خرمالو, خرمالو در بارداری, خرمالوی ژاپنی, خواص خرمالو چیست, خواص خرمالو براي پوست, طبیعت خرمالو, خرمالو درخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *