وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

پرکارترین وزیر رئیس جمهور**موضع کاملا متفاوت وزیر جدید

پرکارترین وزیر رئیس جمهور**موضع کاملا متفاوت وزیر جدید

آن طور که زنگنه اعلام کرده دقیقا برخلاف سیاست دولت دهم افزایش قیمت نفت به نفع ایران نیست و به همین دلیل به نظر می‌رسد سیاست جدید نفتی ایران حمایت از افزایش قیمت نفت نیست.

به گزارش سرویس گیشه جام، روزنامه آرمان نوشت:

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم این روزها شاید پرکارتر از وزرای دیگر اقتصادی به نظر برسد. کسی که در میان وزرای اقتصادی اولین نفری بود که انتصاب‌ها را آغاز کرد این بار به نظر مي‌رسد اولین وزیری است که قصد دارد اصلاح سیاست‌های اقتصادی را اعلام کند. پیش از این وی پس از حضور در پارس‌جنوبی اولین اصلاح سیاست‌های نفتی را با توقف توسعه 35 ماهه برخی فازهای پارس جنوبی آغاز کرد. این بار اما اصلاح سیاست نفتی دولت به گونه‌ای دیگر است. آن طور که زنگنه اعلام کرده دقیقا برخلاف سیاست دولت دهم افزایش قیمت نفت به نفع ایران نیست و به همین دلیل به نظر می‌رسد سیاست جدید نفتی ایران حمایت از افزایش قیمت نفت نیست. در حالی که پیش از این وزارت نفت دولت دهم بارها نسبت به کاهش قیمت نفت و خطر آن برای ایران هشدار داده بود، به نظر می‌رسد موضع وزیر نفت جدید در این رابطه کاملا متفاوت است چرا که زنگنه روز گذشته از تهدیدآمیز بودن قیمت بالای نفت خبر داده است. به گفته وی، زمانی که قیمت نفت بالا می‌رود، ایران قدرت خود را برای فروش نفت از دست می‌دهد. در همین حال، در روزهای گذشته نیز خبرها حاکی از تشکیل سازمانی ویژه برای فروش نفت بود که تکذیب شد چرا که به اعتقاد مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت، نباید هیچ سازمان موازی برای انجام فعالیت‌های صادراتی نفت تشکیل شود. در همین میان به نظر می‌رسد زنگنه در نظر دارد به جای توجه به رشد قیمت نفت، افزایش ظرفیت تولیدی کشور را محور قرار داده و از این طریق قدرت فروش نفت صادراتی ایران را نیز بیشتر کند.

وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه طرفدار نفت با قیمت‌های بالا نیستیم، تاکید کرد که هر وقت نفت گران شد رقبا بیش از ایران از این افزایش قیمت سود بردند. به گفته وی، نفت گران تهدیدی برای ایران است. اما پیش از این دولت‌های نهم و دهم یکی از طرفداران نفت گران در بازارهای جهانی بودند؛ به‌طوری که رستم قاسمی آخرین وزیر نفت دولت دهم، نفت بالای 100 دلار را قیمتی منطقی و به اصطلاح کف قیمت بازار عنوان می‌کرد. با وجود این، وزیر نفت به نمایندگی از دولت یازدهم افزایش قیمت جهانی طلای سیاه را تهدیدی برای ایران دانست و تاکید کرد: در افزایش قیمت جهانی نفت بیش از آنکه ایران سود ببرد رقبا از این شرایط استفاده می‌کنند. مطابق با گزارش‌های رسمی در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی، بهای طلای سیاه در 4 گوشه جهان با افزایش قیمت روبه‌رو شده است؛ به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال تا مرز 110 دلار گران شده است.

افزایش ظرفیت تولید نفت
از سوی دیگر به نظر می‌رسد زنگنه در نظر دارد وعده خود درخصوص رشد تولید نفت را با افزایش ظرفیت تولید محقق کند. مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در این میان از دستیابی به برنامه افزایش تولید نفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد و گفت: عملیات اجرایی تحقق این هدف با تعمیر برخی چاه‌های تولیدی در میدان‌های نفتی آغاز شده است. به گزارش تسنیم، عبدالمحمد دلپریش تصریح کرد: با توجه به اولویت وزیر نفت برای احیای ظرفیت تولید نفت خام کشور به میزان سال ١٣٨٤ به‌عنوان قدم نخست، برنامه‌ریزی‌های تولید نفت، متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی انجام شده است. وی تصریح کرد: در کوتاه‌ترین زمان ممکن (3 تا 4 ماه آینده) می‌توانیم به ظرفیت تولید نفت براساس برنامه مصوب سال ١٣٩٢، برای تولید روزانه حدود 4 میلیون بشکه، دست یابیم. بر پایه این گزارش، با توجه به اولویت افزایش ظرفیت تولید نفت در برنامه وزیر نفت دولت یازدهم، وزیر نفت در نخستین روز کاری خود، تهیه برنامه بازگشت به ظرفیت تولید سال ٨٤، پیگیری سوخت زمستانی، پیگیری افزایش صادرات و اطمینان از ادامه فروش نفت را در دستور کار قرار داد. این در حالی است که به اعتقاد یکی از مدیران با سابقه صنعت نفت، افزایش ظرفیت تولید نفت متضمن افزایش قدرت کشور در عرصه‌های بین‌المللی است و بر این اساس به نظر می‌رسد زنگنه در نظر دارد به جای چشم‌ دوختن به قیمت نفت، این بار ظرفیت تولید را افزایش داده و رقم تولید نفت را به سال‌های گذشته بازگرداند. در همین میان، در حالی که در روزهای گذشته خبرها حاکی از تشکیل سازمانی به منظور فروش نفت صادراتی ایران بود، این خبر از سوی معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت تکذیب شده است. پیش از این یکی از اعضای اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی گفته بود: سازمان ویژه فروش نفت و محصولات نفتی فعالیتی متفاوت با مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت خواهد داشت و سازوکارهایی که این سازمان برای فروش به کار خواهد گرفت با شرکت ملی نفت متفاوت خواهد بود. هرچند بیژن زنگنه درباره تاسیس سازمان ویژه‌ای برای صادرات و فروش نفت ایران، با تکذیب تشکیل این سازمان، گفت: من چنين حرفي را نزدم بلکه معتقدم بايد از همه ظرفيت‌هاي ملي براي فروش نفت استفاده شود.

ایرانی‌ها به‌جای فیلیپینی‌ها
در ا ین میان، در حالی که مسئول راه‌اندازی فازهای 15 و16 پارس جنوبی از سوابق خود در همکاری با شرکت‌های ایرانی به خوبی یاد کرده است، به نظر می‌رسد که نیروهای ایرانی جایگزین برخی نیروهای چینی و فیلیپینی شده‌اند. بر این اساس مدیر ‌عامل شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس با اشاره به پرورش نیروهای متخصص راه‌اندازی پالایشگاه‌های پارس جنوبی در کشور و جایگزینی نیروهای هندی و فیلیپینی با ایرانی‌ها، دلایل تاخیر در بهره‌برداری پروژه‌ها را تشریح کرد. مهرزاد صفوت گفت: برای ساخت فازهای 6، 7 و 8 بزرگترین کنسرسیوم نفتی تاریخ ایران متشکل از 2 شرکت ژاپنی، یک شرکت کره‌ای و ایدرو از ایران وارد عمل شدند که ما از آنها خواستیم در راه‌اندازی این فازها نیز حضور داشته باشیم. وی گفت: قبلاً هندی‌ها و فیلیپینی‌ها را برای این کار می‌آوردند که بعد از 10 ماه کشور را ترک می‌کردند و کل کسانی که در ایران توانایی انجام این کار را داشتند به 50 نفر نمی‌رسیدند و عمدتاً نیز بازنشسته‌های شرکت ملی نفت بودند. در همین میان، از آنجا که دستیابی به افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به ۴میلیون بشکه در روز با تکیه بر برنامه‌های توسعه‌ای میادین مشترک محقق نمی‌شود، تسریع در توسعه میادین مستقل نفتی در برنامه وزارت نفت قرار گرفت. در 7‌روز گذشته که وزیر نفت دولت یازدهم مدیریت صنعت نفت کشور را برعهده گرفته، از افزایش ظرفیت تولید نفت ایران و رسیدن آن در پله اول به ظرفیت تولید نفت در سال 84‌، یکی از برنامه‌های اصلی نامدار زنگنه اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *