وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

معرفی نسخه جدید بازی Plants vs. Zombies

Plants vs. Zombies
معرفی نسخه جدید بازی Plants vs. Zombies

Plants vs. Zombies شاید یکی از محبوب ترین بازی هایی باشد که در چند سال اخیر توانست موفقیت های بسیاری را بر روی سیستم عامل های مختلف به دست آورد. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ برای سیستم عامل های مک و ویندوز منتشر گردید. در سال بعد از انتشار به دلیل محبوبیت بسیار ، سازندگان بازی تصمیم به عرضه نسخه مخصوص برای سیستم عامل iOS گرفتند. اما در مدت زمان کمی نسخه های مربوط به سیستم عامل ها و دستگاه های دیگر از جمله Xbox 360 ، پلی استیشن ۳ ، نینتندو DS ، اندروید ، ویندوز فون و بلک بری ۱۰ از راه رسیدند.

اما داستان این بازی تمام نشد. در چند وقت گذشته شایعاتی مبنی بر عرضه نسخه دوم آن به گوش می رسید. حال بالاخره نسخه جدید بازی برای اولین بار بر روی سیستم عامل iOS قرار گرفته است. در پایین لوگوی بازی عبارت It’s About Time نوشته شده است. در ابتدا گمان می رفت که این عبارت قصد دارد نزدیک شدن زمان معرفی بازی اشاره کند. اما حال متوجه شدیم که این نوشته برای این است که مراحل مختلف بازی در دوره های زمانی گوناگون رخ می دهند. در نسخه جدید شاهد حضور گیاهان ، زامبی ها ، عناصر گیم پلی جدید و حالت های متفاوت بازی هستیم. پس قصد داریم نگاهی به بخش های این بازی داشته باشیم.

اگر در حال حاضر صاحب یک دستگاه مبتنی بر iOS هستید می توانید به طور رایگان این بازی را از اپ استور دریافت کنید. حجم آن ۴۴٫۷ مگابایت است و رده بندی سنی آن برای افراد بالای ۹ سال در نظر گرفته شده است. البته اگر یک آی دیوایس ندارید ، نگران نباشید زیرا نسخه های دیگر این بازی برای سیستم عامل های اندروید ، ویندوزفون و … به زودی عرضه خواهد شد.

Plants vs. Zombies در واقع یک بازی در سبک Tower Defense می باشد که گیم پلی متفاوتی نسبت به دیگر عناوین موجود در این زمینه ارائه می دهد. در طول بازی سمت چپ نقشه متعلق به شما است و باید از این ناحیه در برابر زامبی ها دفاع کنید. برای این کار کافی است که گیاهان را در زمین بکارید تا در هنگام مواجه شدن با زامبی ها به صورت خودکار شروع به شلیک کنند. البته اگر گیاهان شما موفق به از بین بردن زامبی ها نشوند ، زامبی ها به آنها حمله می کنند به نوعی گیاهان شما را می خورند. اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند زامبی ها به آخرین قسمت از ناحیه شما خواهند رسید. در این بخش و در هر ستون یک دستگاه چمن زن قرار گرفته است که می تواند یک دسته کامل از زامبی ها را به یک حرکت از بین ببرد. اگر زامبی ها بتوانند از این خط دفاعی نیز عبور کنند شما بازی را واگذار خواهید کرد و مجبور به شروع دوباره آن مرحله می شوید.

البته بسیار کم پیش می آید که بازیکنی در طول مراحل اصلی بازی ببازد. نسخه جدید این بازی دارای گیاهانی است که تمام زامبی های سر راه خود را از بین می برند. البته بیشتر گیاهان محبوب نسخه قبلی بازی در نسخه جدید نیز حضور دارند و چندین گیاه به آنها اضافه شده اند. به طور مثال Bonk Choy یکی از همین گیاهان جدید است که می تواند از فاصله نزدیک با بازو های خود به زامبی ها حمله کند. البته این گیاه نیز همانند بسیاری از گیاهان بازی نمی تواند از خود در برابر خطر دفاع کند و مجبور به استفاده از موارد دیگر هستید.

12

یکی دیگر از گیاهان جالب بازی Snapdragon است که بار نفس کشیدن می تواند گلوله های بسیاری را به سوی زامبی ها پرتاب کند. البته دامنه شلیک این گیاه بسیار زیاد است و می تواند تا چندین کاشی را پوشش دهد و آسیب جدی به زامبی ها وارد نماید. گیاهان بسیار دیگری نیز در بازی وجود دارند که برخی با دامنه آتش زیاد ولی آسیب کم و یا بالعکس وجود دارند. برخی دیگر نیز به طور کامل نقش دفاعی را بر عهده گرفته اند.

اما فقط گیاهان جدید نیستند که موجب جالب تر شدن بازی می شوند بلکه قابلیت های تازه ای را نیز شاهد هستیم. یکی از این قابلیت ها Plant Food نام دارد. به کمک این ویژگی می توانید توانایی گیاه خود را افزایش دهید به طوری که در یک حمله یک ستون کامل از زامبی ها را از بین می برد. البته این قابلیت بر روی هر گیاه اثر متفاوتی دارد. به طور مثال Walnut ها که توانایی مقاوت در برابر زامبی ها را دارند می توانند به کمک قابلیت ذکر شده بیشتز از قبل مفاوت کنند و یک پوسته اضافه به دور آنها اضافه می گردد.

قابلیت های جدید بسیاری در بازی وجود دارد که کشف کردن آنها را بر عهده خودتان می گذاریم. این قابلیت های جدید نه تنها مفید هستند بلکه تماشای آنها نیز بسیار سرگرم کننده می باشد. برای دست یابی به برخی از قابلیت ها یا گیاهان باید مراحل بیشتری را طی کنید اما برخی دیگر از ابتدای بازی به صورت نامحدود وجود دارند. به طور مثال قابلیت Plant Food از طریق کشتن تعداد بیشتری از زامبی ها بدست می آید. البته نمی توانید همه آنها را ذخیره کنید و فقط می توانید تا سه قابلیت مختلف را در یک زمان ذخیره کنید. این ویژگی ها باعث شده اند که نسخه جدید بازی جذابیت بیشتری نسبت به نسخه اصلی داشته باشد.

13

البته فقط گیاهان شما نیستند که می توانند زامبی ها را از بین ببرند و در بعضی موارد خود کاربر نیز قادر به انجام این کار می باشد. چنین قابلیتی در سه حالت مختلف در اختیار قرار گرفته است که از طریق حرکات مختلف انگشت بر روی صفحه انجام می شود. در حالت اول می توانید زامبی ها را بگیرید و به خارج از صفحه بیاندازید. در حالت دوم می توانید آنها را به نقطه ای دیگر از نقشه هدایت کنید و در آخرین حالت نیز به کمک شوک الکتریکی زامبی ها را به خاکستر تبدیل نمایید. هر یک از این قدرت ها تا چند ثانیه باقی می ماند پس باید سریع باشید و پس از فعال شدن از آنها استفاده کنید. البته این قدرت ها پس از مدتی محدود می شوند و مجبور به خریداری تعداد بیشتری خواهید شد. پس بهتر است در استفاده از آنها دقت لازم را به خرج دهید و فقط در مواقع ضروری از آنها استفاده کنید.

نسخه اصلی این بازی دارای دو مکان مختلف یعنی چمن زار جلوی خانه و دیگری پشت بام می باشد. اما در نسخه جدید مکان بازی در دوره های زمانی مختلف تغییر می کند. در حال حاضر زمان هایی هم چون مصر باستان ، کشتی دزدان دریایی و غرب وحشی در دسترس هستند. ولی یک دوره زمانی دیگر نیز در بازی طراحی شده است که در حال حاضر موجود نمی باشد و به احتمال زیاد در آپدیت های بعدی بازی عرضه خواهد شد.

14

در هر دوره زمانی مراحل خاصی قرار گرفته است که تنها در آن نقشه دیده می شوند. در هر یک ده مرحله اصلی و تعدادی مراحل جانبی قرار گرفته اند. در طی گذر از یک مرحله به مرحله بعدی گیاهان جدیدی در دسترس شما قرار خواهند گرفت. البته برای باز شدن مراحل نیاز به تعداد مشخصی کلید دارید که در طول هر مرحله بدست می آورید. برای این که تمامی کلید های یک مرحله را بدست آورید باید با دقت عمل بالایی بازی کنید.

وقتی که تمامی مرحله های اصلی یک دوره زمانی را به پایان رساندید مجوز رفتن به دنیای بعدی را کسب خواهید کرد. برای عبور از دنیا های مختلف نیاز به ستاره هایی دارید که در طی بازی کسب می کنید. وقتی به آخرین مرحله یک دوره می رسید مراحلی که ستاره دارند مشخص می گردند و باید دوباره آنها را بازی کنید.

15

شاید بدست آوردن تمامی کلید ها و ستار ها در طی بازی نیازمند صبر و حوصله زیادی باشد و پس از مدتی این امر کمی خسته کننده به نظر می رسد. اما پی خواهید برد که برای بدست آوردن هر سه کلید در مرحله باید کارهای خاصی را انجام دهید که به عنوان یک لیست در ابتدای بازی به شما نمایش داده می شود. به طور مثال در برخی از مراحل نباید هیچ یک از ماشین های چمن زن خود را از دست دهید یا این که در زمانی خاص هیچ گیاهان را نکارید. اگر موفق به انجام دادن هر یک از این کارها نشوید کلید مربوطه را نیز از دست خواهید داد.

اما در سوی دیگر برخی از این محدودیت ها نیز موجب جذاب تر شدن بیشتر بازی می شود. رقابت برای بدست آورد ستاره در برخی از مراحل بسیار پیچیده و سخت می شود و باید دقت زیادی به خرج دهید. پس گذر از یک دنیا به دنیای دیگر کاری بس دشوار است که تنها از طریق بدست آوردن ستاره ها مقدور می باشد.

16

در کنار مراحل معمولی بازی ، مراحلی چالش برانگیز نیز وجود دارند که در آنها باید در مقابل چندین موج از زامبی ها دوام بیاورید. در این مراحل گیاهان به صورت تصادفی در سمت چپ صفحه ظاهر می شوند و در واقع نمی توانید از همه گیاهان در یک زمان استفاده کنید. البته این نوع مراحل قابلیت جدیدی نیستند و در نسخه قبلی بازی نیز شاهد حضور آنها بوده ایم. در برخی دیگر از مراحل نیز هیچ گیاهی در اختیار شما قرار نمی گیرد و تنها راه از بین بردن آنها حل کردن پازل های گوناگون می باشد.

پس از به اتمام رساندن تمامی مراحل یک دوره زمانی مراحلی خاص به عنوان challenge arena آزاد می شود. در این نوع از بازی شما در انتخاب گیاهان محدودیت دارید و برخی از آنها از قبل و به صورت پیش فرض انتخاب شده اند و امکان تغییر آنها نیز توسط کاربر وجود ندارد. هم چنین نمی توانید قدرت هایی مثل Plant Food را خریداری کنید. هر دوره زمانی مراحل خاص خود را دارد.

17

هم چنین هر دوره زمانی گیم پلی مخصوص به خود را دارد. به طور مثال در مصر باستان مقبره هایی در سر راه گیاهان شما قرار گرفته اند و نمی گذارند که تیر ها به زامبی ها برخورد کنند. اما چنین چیزی در مراحل دزدان دریایی وجود ندارد و در عوض میان شما و زامبی ها یک دریا قرار گرفته است. هم چنین زامبی های مراحل مختلف نیز با یک دیگر فرق دارند. در مصرف باستان زامبی های مومیایی وجود دارند که از دیگر زامبی ها محافظت می کنند. زامبی هایی نیز وجود دارند که خورشید های شما را می دزدند.

همان طور که در ابتدای بازی گفتیم می توانید آن را به صورت رایگان دریافت کنید ، پس منبع درآمد سازندگان بازی چیست؟ همانند بسیاری دیگر از بازی های رایگان در نسخه جدید Plants vs. Zombies می توانید با پرداخت پول واقعی مراحل بازی را دور بزنید و بدون داشتن ستاره به دنیاهای جدید قدم بگذارید. هم چنین برخی از گیاهان بازی فقط از طریق پرداخت پول در دسترس قرار می گیرند و هیچ راه دیگری برای استفاده از آنها وجود ندارد. اگر هم تمایل داشته باشید می توانید پول خود را با سکه های بازی معاوضه کنید و به کمک این بازی ها قدرت های بیشتری را در اختیار بگیرید.

اما بسیاری از بازیخورها علاقه ای به پرداخت پول واقعی ندارند. اگر می توانید از پس تمامی مراحل بازی بر بیایید پس دیگر نیاز نیست هیچ پولی پرداخت کنید. علاوه بر این چنین کاری موجب از بین رفتن جذابیت بازی پس از مدتی می شود.

18

نکته مهمی که در قسمت خرید بازی وجود دارد قیمت های بسیار گران می باشد. بیشتر بازی ها قابلیت های خود را با پرداخت مبالغ ۱ الی ۲ دلاری در اختیار کاربر قرار می دهند اما در این بازی بیشتر قابلیت ها قیمت هایی بالاتری از ۲٫۹۹ دلار دارند.

Plants vs. Zombies یکی از اولین بازی هایی است که زامبی ها را به عنوان شخصیت هایی خنده دار معرفی کرد. انیمیشن های و جلوه های گرافیکی موجود در بازی نقش مهمی در جذابیت آن داشته اند. نسخه جدید نیز دارای ویژگی های مشترک بسیاری با نسخه قبلی است اما جلوه های بصری در آن بسیار بهبود یافته اند. طراحی های جدید بسیاری برای گیاهان و هم چنین مراحل بازی در نظر گرفته شده است که در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم. شاید برخی از این بهبودها بسیار جزئی باشند ولی در طول بازی اهمیت بسیاری دارند.

صداگذاری بازی نیز به نحو خوبی انجام گردیده است. هم چنین پشتیبانی از حالت های استریو نیز بر روی این نسخه موجود است. یعنی اگر گیاهی در سمت چپ شلیک می کند صدای آن نیز از بلندگوی سمت چپ به گوش کاربر خواهد رسید. هم چنین برخی از قطعات موسیقی موجود در بازی توسط Laura Shigihara ساخته شده اند اما به هر حال موسیقی نسخه قبلی بازی بیشتر در ذهن کاربران باقی مانده است.

در آخر باید گفت نسخه جدید این بازی توانسته نظر بسیاری از منتقدان را به سوی خود جلب کند و می تواند تا چندین روز شما را سرگرم کند. البته این نسخه می توانست بهتر باشد اگر برخی از جزییات برداشته می شد که از جمله آنها می توان به ستاره های مورد نیاز برای رفتن به دنیاهای جدید اشاره کرد. هم چنین قیمت قدرت های قابل خرید نیز کمی زیاد است. اما به طور کلی این بازی را می توان یکی از عنوان های خوب چند وقت اخیر ارزیابی کرد.

منابع : www.blog.gsmarena.com | گویا آی تی

بازنشر » berroz.com

معرفی نسخه جدید بازی Plants vs. Zombies

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *