وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نکات مهم طبخ ماهی

نکات مهم طبخ ماهی

نکات مهم طبخ ماهی

نکات مهم طبخ ماهی

ماهی یکی از پرخاصیت و کم ضررترین مواد غذایی در جهان است که متاسفانه در سبد خوراکی ما ایرانی‌ها کمتر جای دارد. یکی از نکاتی که موجب می‌شود خانم‌ها ماهی را دوست نداشته باشند، مشکل آنها با بوی ماهی و آگاه نبودن از روش‌های پخت آن است که در این مطلب به بررسی نکات مهم طبخ ماهی می‌پردازیم.

نکات مهم طبخ ماهی

♦ در شستشوی ماهی از آب سرد و روان استفاده كنید.

♦ برای خروج ماهی از حالت انجماد هیچوقت از آب گرم استفاده نكنید.(بهترین روش قراردادن ماهی منجمد در هوای آزاد ویا در مسیر جریان آب سرد می باشد)

♦ بعد از پاک كردن ماهی جهت برطرف نمودن بوی ماهی ،دست‌های خود را با مخلوطی از آبلیمو و نمک بشویید.

♦ مصرف ادویه جات و خواباندن ماهی در پیاز و یا چند حبه سیر رنده شده روی گوشت ماهی باعث از بین بردن بوی مخصوص آن می‌شود.

♦ برای رفع بوی ماهی هنگام طبخ، سوزاندن كمی پوست پرتقال یا لیمو عمانی در آشپزخانه بی تاثیر نیست.

♦ استفاده از آبلیمو یا آبغوره در پخت و پز ماهی طعم و مزه آن را برای كودكان خوشایند می‌كند.

♦ در فلس گیری ماهیان از وسیله‌ای بنام فلس پاک كن (همانند برس با میله های زبر و محكم) استفاده كنید.

♦ جهت جلوگیری از پراكنده شدن فلس ماهی در محوطه آشپزخانه ماهی را مجاور قابلمه‌ای پراز آب قرار دهید و اقدام به پاک كردن فلس‌ها نمایید.

♦ در بریدن باله‌ها و شكم ماهی بهتر است از قیچی مخصوص استفاده كنید.

♦ برای جدا كردن تیغ‌های درشت ماهی, پس از تخلیه امعاء وراحشاء و بازكردن ماهی از پشت، غشاء چسبیده به استخوان‌ها را به كمك چاقو آزاد نموده و با كشیدن ستون مهره‌ها كلیه استخوان‌های متصل به ستون مهره را می‌توان جدا نمود.

♦ برای جدا كردن تیغ‌های ریز ماهی، پس از آب پزكردن آن با كمك چنگال می‌توان این تیغ‌ها را جدا نمود وربا گوشت خالص ورپخته شده ماهی اقدام به تهیه خوراک‌های خوشمزه از قبیل (كتلت, شامی, كوكو, كوفته, كباب كوبیده, استانبولی پلو و…) كرد.

♦ سعی كنید ماهی را در روغن كاملاً داغ و فراوان سرخ كنید. اینكار باعث عدم چسبیدن ماهی به ظرف وبهتر پخته شدن همه قسمت‌ها می‌شود.

نکات مهم طبخ ماهی

♦ جهت جلوگیری از چسبیده شدن ماهی به ماهیتابه قطعات ماهی را در مخلوطی از تخم مرغ هم زده، آرد ،نمك وادویه غلطانده و اقدام به طبخ نمایید.

♦ هیچوقت قطعات ماهی را ابتدا از طرف پوست سرخ نكنید. اینكار باعث جمع شدن تكه‌های گوشت ماهی می‌شود، اول طرف گوشتی ماهی را سرخ كنید بعد طرف دیگر را.

♦ اگر ماهی را درسته می‌پزید جهت نفوذ حرارت و روغن به داخل بدن ماهی پیشنهاد می‌شود چند برش عرضی در دو طرف بدن ماهی ایجاد نمایید.

♦ جهت پوست گیری ماهی ۲ شكاف عرضی نزدیك برانشی‌ها روی بدن ماهی، 2 شكاف طولی به فاصله حدود 1 سانتی‌متر در طرفین باله‌های پشتی و 2 شكاف طولی در طرفین باله‌های شكمی ماهی ایجاد نمایید، آنگاه به كمك انگشت خود در قسمت برش عرضی پوست ماهی را طوری آزاد كنید كه بتوانید پوست ماهی را از سر به طرف دم بكشید اینكار را برای طرف دیگر نیز تكرار كنید.

امیدواریم با این روش ها یک ماهی خوش طعم و لذیذ نوش جان کنید*

گردآوری اختصاصی : وب سایت بروزآشپزی

طرز سرخ كردن ماهي قزل الا, طرز پخت ماهی در فر, پخت ماهی شیر, پخت ماهی سوخاری, روش سرخ كردن ماهي تيلاپيا, روش سرخ كردن ماهي سفيد, پخت ماهی شکم پر, مزه دار كردن ماهي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *