وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

مصرف اسيد فوليك در دوران بارداری

Pregnancy
مصرف اسيد فوليك در دوران بارداری

چرا به اسید فولیك نیاز دارم؟ مصرف فولیك اسید كه به آن فولات یا ویتامین B۹ نیز گفته می شود، یكی از موادی است كه سبب پیشگیری از بروز اختلالات در تكامل لوله عصبی در جنین می شود؛ اتفاقی كه سالانه از هر ۱۰۰۰ بارداری ممكن است یكی را درگیر كند. مطالعات نشان می دهند كه مصرف فولیك اسید طی بارداری موجب كاهش یا پیشگیری از بروز اختلالات عصبی در جنین می شود كه ناشی از بسته شدن نامناسب لوله عصبی در اوایل بارداری است.

برخی از این اختلالات عبارتند از : اسپینا بیفیدا ( باز باقی ماندن قاعده مهره ها كه سبب نمایان شدن نخاع و اعصاب می شود)؛ انانسفالی (عدم وجود مغز و نخاع به صورت مادرزادی)؛ و انسفالوسل (بیرون زدگی مغز داخل حفره ای در جدار جمجمه).

در مادرانی كه یك ماه پیش از باردار شدن مقدار دوز پیشنهاد شده (۴۰۰ میكروگرم روزانه) اسید فولیك را مصرف كرده و آنرا تا پایان سه ماهه اول ادامه داده اند وقوع این بیماریها در جنین كمتر گزارش شده است. همین یك دلیل كافیست تا هر خانم باردار حتی پیش از بارداری مصرف این ماده را آغاز كند. به علاوه برخی از مطالعات نیز افزایش احتمال وقوع سقط، شكاف لب یا كام، اختلالات اندام ها و انواع خاصی از اختلالات قلبی را در نوزادان مادرانی كه به نظر می رسیده در طول بارداری به اندازه كافی فولیك اسید مصرف نكرده اند، نشان داده است. 

بدن شما برای ساختن، ترمیم و عملكرد مناسب DNA به این ماده غذایی نیاز دارد. DNA نقشه ژنتیك ما را تشكیل می دهد و سنگ بنای اولیه سلولهاست، بنابراین در وضعیت بارداری كه سلولها بشدت در حال تكثیر و رشد هستند به مقدار زیادی اسید فولیك نیاز خواهد بود. از سوی دیگر اسید فولیك در یك روند متابولیك پیچیده دیگر نیز نقش دارد كه در آن یك اسید آمینه به نوع دیگری تبدیل می شود و در صورت كمبود فولات در بدن ممكن است ازدیاد آن منجر به اختلالاتی در لخته شدن خون، جدا شدن جفت، سقط های مكرر و مرده زایی شود. در آخر اینكه فولیك اسید در ساخته شدن گلبول های قرمز خون هم نقش دارد و كمبود فولیك اسید موجب بروز كم خونی در مادر نیز می شود. ممكن است در چند قلویی ها و یا هنگامی كه مادر نیاز بیشتری به این ماده دارد (مانند بیماری كرون یا اعتیاد به الكل)، مصرف فولیك اسید اضافی ضرورت پیدا كند.

علائم كمبود این ماده چیست؟ 

علائم ناشی از كمبود اسید فولیك ممكن است بصورت مخفی باشد و علائم اختصاصی برای تشخیص آن وجود نداشته باشد. ممكن است فرد دچار اسهال، كاهش اشتها، از دست دادن وزن، ضعف، زخم در دهان و زبان، سر درد، تپش قلب و تحریك پذیری شود. اگر مقدار كمبود اسید فولیك در بدن شما در حد خفیف باشد حتی ممكن است هیچ علامت بارزی نداشته باشید، در حالیكه تاثیر نامناسب بر جنین در حال رشد و تكامل بسیار قابل توجه و وخیم خواهد بود. به همین دلیل است كه همه زنان در سنین باروری باید اسید فولیك مصرف كنند حتی اگر به نظر می رسد از نظر سلامتی مشكلی ندارند.

به چه مقدار اسید فولیك نیاز دارم؟

یك ماه قبل از اینكه اقدام به شروع بارداری كنید، باید روزانه ۴۰۰ میكرو گرم اسید فولیك را برای كاهش خطر اختلالات لوله عصبی در جنین مصرف كنید. تكامل لوله عصبی از حدود هفته سوم پس از لقاح آغاز می شود و این ممكن است همزمان با وقتی باشد كه شما تازه از بارداری خود با خبر شده اید. از آنجا كه نسبت زیادی از بارداری ها ممكن است بدون برنامه ریزی قبلی اتفاق افتد صاحب نظران بهداشت عمومی معتقدند كه كلیه زنان در سنین باروری بهتر است بطور روزانه اسید فولیك مصرف كنند.

از زمانی كه شما باردار می شوید این مقدار حتی افزایش می یابد و شما باید روزانه ۶۰۰ میكرو گرم تا ۱ میلی گرم اسید فولیك مصرف كنید. از آنجا كه اسید فولیك یك ویتامین محلول در آب است، بدن مقادیر بیشتر از نیاز را دفع می كند و به همین دلیل نیز برای مدت زیادی در بدن ذخیره نمی شود و باید هر روز آن را جایگزین كرد.

یك مطالعه نشان داده است كه میزان فولات در خون زنان باردار چاق كمتر از زنان لاغر و كوچك جثه است و همچنین احتمال بروز اختلالات لوله عصبی در نوزادان مادران چاق بیشتر است. اما هنوز رابطه قطعی میان این دو موضوع كاملا مشخص نشده است.

خانم هایی كه دارای فرزندی با اختلال لوله عصبی هستند ریسك بالاتری دارند تا در بارداری بعدی نیز این مساله برای جنین بوجود آید. بنابراین به این گروه از زنان باردار توصیه می شود كه حدود ده برابر افراد عادی یعنی روزانه ۴ میلی گرم اسید فولیك مصرف كنند و مانند سایرین مصرف آنرا از یك ماه قبل از بارداری شروع كرده و تا حداقل پایان سه ماهه اول بارداری ادامه دهند.

آیا لازم است كه قرص های مكمل ویتامینی مصرف كنم؟

قطعا شما به مصرف روزانه اسید فولیك بصورت قرص مكمل نیاز دارید. حتی اگر فردی باشید كه از میوه ها و سبزیجات تازه به اندازه كافی مصرف می كنید بهتر است این ماده را بصورت قرص نیز به تغذیه روزانه خود اضافه كنید. اگر تهوع اوایل بارداری مانع از مصرف مرتب ویتامین های مخصوص این دوره می شود حداقل می توانید قرص اسید فولیك را بطور جداگانه تهیه كرده و با توجه به كوچك بودن آن به سادگی میل نمائید.

بهترین منابع غذایی آن كدامند؟

برخی فرآورده های غلات مانند برخی انواع آرد، غلات مورد مصرف در صبحانه و پاستا ها با فولیك اسید غنی می شوند. اتخاذ یك رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در رفع نیاز به اسید فولیك كمك كند. مصرف روزانه یك فنجان غلات غنی شده با صبحانه همراه شیر و نوشیدن یك لیوان آب پرتقال می تواند نیمی از نیاز روزانه شما به فولیك اسید را برآورده كند. برخی مواد دیگر كه به صورت طبیعی حاوی اسید فولیك هستند عبارتند از : میوه ها مانند پرتقال و توت فرنگی، بنشن مانند عدس، مخمر آبجو، سویا، فرآورده های غلات و سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند كلم بروكلی، نخود فرنگی و مار چوبه.

منبع : vista.ir ♦ ninisite.com

بازنشر » berroz.com

مصرف اسيد فوليك در دوران بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *