وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

فواید ماساژ دادن کف پا

فواید ماساژ دادن کف پا

آیا می‌دانید ماساژ دادن کف پا در شب از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند؟ از اهمیت و فواید ماساژ دادن کف پا هرچه بگوییم کم گفته ایم. در این مطلب به این مورد خواهیم پرداخت و از فواید عالی آن برای شما می‌گوییم.

فواید ماساژ دادن کف پا

پاها، پایین ترین عضو بدن مان هستند که همه شنیده ایم به آن قلب دوم بدن هم می گویند. اما چقدر به سلامت شان اهمیت می دهیم؟ هر روز از آنها کار می کشیم و وزن بدن مان را به آنها تحمیل می کنیم، و در ازدحام مشغله هایی که داریم گاهی واقعا فراموش می کنیم که این عضو بسیار فعال هم نیاز به تیمار و رسیدگی دارد.

بسیاری از ما هر روز از پاهای مان کار می کشیم و به آنها فشار وارد می کنیم، بدون این که به فکر یک ماساژ خوب برای آنها باشیم. آن چنان درگیر کارها و مسئولیت هایی که داریم می شویم که فراموش می کنیم پاهای مان چه اهمیتی در راندمان کاری و انعطاف بدنی مان دارند. افرادی که مکررا به به استخر و سونا می روند، اهمیت حفظ سلامت پاها را درک کرده و آگاهی خوبی در این زمینه دارند، اما سایر افراد چطور؟

علم توضیح می دهد که چرا ماساژ پا برای پاهای مان خوب است و به نفع سلامت عمومی مان نیز هست. بر خلاف باور عمومی، ماساژ پا فواید بیشماری دارد. هر شب، 10 تا 15 دقیقه قبل از خواب پاهایتان را ماساژ دهید. حال فواید این کار را برای شما می گوییم.

فواید ماساژ دادن کف پا

  • ماساژ کف پا موجب پیشگیری از آسیب به آنها می‌شود.

شاید این مسئله را تجربه کرده باشید که در حال راه رفتن عادی هستید، ناگهان مچ پای تان رگ به رگ شده یا گرفتگی دردناکی احساس می کنید. اگر هر شب پاهای تان را کمی ماساژ دهید، می توانید به تقویت عضلات کف پا و مچ پا کمک کرده و خطر وقوع این نوع آسیب های ناگهانی را کاهش دهید. برای این که بیشترین بهره را از این ماساژ ببرید، کف پا را به آرامی دور مچ بچرخانید تا این عضلات نیز ریلکس شده و تقویت شوند.

  • ماساژ پاها در بهبود جریان خون تاثیر عالی دارد.

ماساژ پاها برای بهبود جریان خون، مخصوصا برای کسانی که در محل کار اغلب نشسته اند، مهم است. اگر شما هم چنین شرایطی دارید، یعنی عضلات پاهای شما به ندرت تحرک و فعالیت دارند، یک ماساژ صحیح پیش از رفتن به رختخواب به بهبود جریان خون در پاهای تان کمک می کند. غیر از ماساژ پا باید کفش های مان مناسب و راحت باشند و مشکلی برای جریان خون ایجاد نکنند.

  • این ماساژ موجب کاهش فشار خون می‌شود.

ماساژ شبانه کف پاها، علاوه بر بهبود گردش خون، با بالا رفتن فشار خون نیز مقابله می کند. تعداد افرادی که فشارخون بالا دارند رو به افزایش است که تا حدود زیادی به افزایش استرس و سایر عوامل محیطی مربوط است. مطالعه ای که در دانشگاه میامی انجام شد، نشان داد که بیماران مبتلا به زوال عقل که سه بار در هفته ماساژ ده دقیقه ای پاها را تجربه کرده بودند، روحیه بهتری داشته و اضطراب شان کم شده بود. همچنین تست های انجام شده نشان داد فشار خون این اشخاص نیز کاهش یافته بود.

  • ماساژ دادن پا سردرد را بهبود می‌بخشد.

در تحقیقی معلوم شد بیمارانی که از سردرد رنج می بردند، رفلکسولوژی و ماساژ کف پا به کاهش علائم سردردشان کمک کرده است. در تحقیقی که در دانمارک انجام شد، حتی درمان های دارویی بیماران را هم متوقف کردند تا این فرضیه را امتحان کنند. تنها سه ماه بعد از ماساژ و رفلکسولوژی، 65 درصد از این افراد، کاهش علائم سردرد را گزارش کردند و در درصد کمی هم این علائم کاملا برطرف شد.

آِیا می‌دانید که ماساژ مختصر و مکرر پاها می تواند احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد؟
  • ماساژ مکرر کف پا موجب بهبود درد و علائم صافی کف پا و خار پاشنه شود.

افرادی که کف پای صاف دارند، کف پای شان به خاطر کوتاهی رباط، قوس طبیعی ندارد. هر چند این مسئله اغلب تاثیر فیزیکی چندان قابل توجهی ندارد، اما می تواند موجب درد کف پا شود. آنهایی هم که از خار پاشنه پا (درد و التهاب بافت پاشنه) رنج می برند، می توانند از ماساژ مختصر و مکرر بهره ببرند. در برخی موارد، ماساژ کف پا هر شب پیش از خواب می تواند به تسکین درد ناشی از این مشکلات کمک کرده و یا حتی در بعضی موارد درمان شان نماید.

  • اضطراب و افسردگی با ماساژ کف پا کاهش چشمگیری دارد.

مطالعاتی که در زمینه رفلکسولوژی صورت گرفته است نشان می دهد ماساژ مختصر و مکرر پاها می تواند احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. تحقیقی هم نشان داد بیماران مبتلا به واریس که تحت درمان رفلکسولوژی قرار گرفته بودند هم اضطراب شان کم شده و هم مدت دردشان کوتاه تر شده بود. در پژوهشی دیگر در مورد زنانی که دوران بعد از یائسگی را می گذراندند نیز معلوم شد، رفلکسولوژی و ماساژ پا اضطراب و افسردگی شان را کاهش می دهد.

  • بطور کلی علائم یائسگی و نیز علائم پیش از قاعدگی با ماساژ کف پا کمتر می‌شود.

بیشتر علائم رایج پیش از قاعدگی یعنی اضطراب، خستگی، سردرد، نوسانات خلق و خو، تحریک پذیری و افسردگی را می توان با ماساژ مختصر پا هر شب قبل از خواب کاهش داد. علائم یائسگی هم به طور کلی مشابه بوده و آنها را نیز می توان به این شیوه به حداقل رساند.

  • ماساژ کف پا در شب موجب کاهش آثار بیماری ادم می‌شود.

ادم یا خیز، بیماری است که منجر به تجمع مایعات اضافی در حفره ها و بافت های بدن می شود. ادم (ورم بدن)، یک حالت بسیار شایع در طی مراحل انتهایی بارداری است. اثرات ادم را می توان با ماساژ مکرر کف پاها خنثی کرد. باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی سالم و استراحت کافی نیز در کاهش اثرات این حالت موثر هستند.

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *