وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

علت عصبانیت اسرائیل از انتخاب روحانی/ گزارش بی بی سی

علت عصبانیت اسرائیل از انتخاب روحانی/ گزارش بی بی سی

«یادم هست که عده ای از جمله سناتور”جورلی ور من” که از حامیان اسرائیل در آمریکاست گفتند با پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، کار برای اسرائیل خیلی سختر خواهد شد. چون در این صورت اسرائیل خیلی سخت تر می تواند بقیه کشور ها را برای همراهی با خود متقاعد کند.»

به گزارش جام نیوز، شبکه بی بی بی سی فارسی(bbc Persian) ارگان رسمی دولت انگلیس، در گفتگو با گری سیک، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهورآمریکا، نظرات وی را درباره اظهارات ضد ایرانی اخیر نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از انتخابات دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران جویا شد.

 

گری سیک در این باره گفت: «فکر می کنم این واکنش ها کاملا قابل پیش بینی بوده باشد. اسرائیل بعد از پیروزی آقای خاتمی برای ریاست جمهوری، هم واکنش مشابه ای داشت. خاتمی مردی بود که لبخند بر لب داشت و بقیه دنیا از او بدشان نمی آمد اما همان موقع هم اسرائیل اسرار داشت خاتمی با بقیه مقامات جمهوری اسلامی فرقی نمی کند و ایران تغییر نکرده است.»

 

وی افزود: «یادم هست که عده ای از جمله سناتور”جورلی ور من” که از حامیان اسرائیل در آمریکاست گفتند با پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، کار برای اسرائیل خیلی سختر خواهد شد. چون در این صورت اسرائیل خیلی سخت تر می تواند بقیه کشور ها را برای همراهی با خود متقاعد کند.»

 

گری سیک تاکید کرد: «اسرائیل برای جبران عدم حضور آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد دیگران را راضی کند که در ایران هیچ چیز عوض نشده و رفتار غرب با ایران نباید عوض شود.»

 

مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که “آمریکایی ها چه نگاهی به این قضیه دارند؟ فکر می کنید امریکا باید چه کار کنند؟ گفت: «هدف تحریم های آمریکا این است که ایران را قانع کند تا موضع هسته ای خود را تغییر دهد. به دلیل مواضع آقای احمدی نژاد کسی به ایران اعتماد نداشت، اما حالا شرایط عوض شده، رئیس جمهوری تازه ای آمده که هم به پرونده هسته ای آشناست و هم با رهبر ایران نزدیک است»

 

وی افزود: سوال این است که آیا آمریکا با توجه به شرایط جدیدی که در ایران ایجاد شده شیوه جدیدی را اتخاذ می کنند یا نه؟ «من فکر می کنم هنوز در آمریکا در این باره تصمیمی گرفته نشده باشد. هر روز دارند موقعیت را ارزیابی می کنند. دولت آمریکا می ترسد تصمیمی را بگیرد که متهم شود در مقابل ایران کوتاه آمده و رفتارش با ایران زیادی دوستانه شده است این مشکل سیاسی ای است که دولت امریکا از داخل با آن روبروست.

 

در امریکا ترس و بی اعتمادی به ایران تفکر حاکم است فکر می کنم آمریکا تلاش می کند با استفاده از شرایط جدید الزاما با شیوه همیشگی با ایران رفتار نکند.»

 

گری سیک در ادامه در پاسخ به این که “فکر می کنید آمریکا باید در عمل چه کند؟ گفت: «قبل از هرچیزی باید به ایران فرصت داده شود تا مواضعش را با شفافیت کامل مطرح کند.چنین چیزی احتمالا در 2-3 ماه آینده در مذاکرات هسته ای اتفاق خواهد افتاد.

 

در کنار  این اتفاق می توان گفتگوهای ایران و آمریکا را شروع کرد. آمریکا بارها گفته است که حاضر است با ایران مستقیما مذاکره نماید. امیدوارم با آغاز به کار دولت جدید در ایران این اتفاق بیفتند چرا که تا کنون گفتگویی در کار نبوده و دو طرف نظرات خود را بیان کرده اند و به حرف های طرف مقابل گوش نداده اند.»

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *