وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

راه نجات در هنگام برق گرفتگی

راه نجات در هنگام برق گرفتگی
برق گرفتگی

کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: افراد چنانچه در موقعیت برق گرفتگی قرار دارند، می‌توانند با بلند کردن یک پا از برق گرفتگی نجات پیدا کنند.

شهریار نوری الاصل کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: افراد هرگاه هنگام نزدیک شدن به مصدومی که دچار برق گرفتگی شده، در ناحیه پاها و اندام تحتانی خود احساس سوزن سوزن شدن پیدا کردند، بدانند در موقعیت برق گرفتگی شدید قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: افراد در این هنگام باید جلوتر نرفته و یک پای خود را از زمین بلند کنند و با چرخش و سپس لی‌لی کردن روی یک پا از محل فاصله گرفته و سریعا جریان برق را قطع کنند.

به گفته نوری الاصل، بلند کردن یک پا از زمین موجب خواهد شد جریان برق از بدن قطع شود.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه در ادامه توصیه کرد: افراد در برخورد با مصدومینی که دچار برق گرفتگی شده‌اند، در وهله اول باید کنترل علائم حیاتی مصدوم را انجام دهند.

به گفته نوری الاصل در صورت عدم تنفس مصدوم، انجام تنفس مصنوعی به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عضلات بین دنده ای مصدوم بر اثر برق گرفتگی جوابگو نبوده و باید از روش امدادی “سیلوستر” استفاده شود.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه تصریح کرد: برای انجام این روش باید زانو‌ها را در دو طرف سر مصدوم قرار داد، طوری‌که زانوها به سر شانه‌های مصدوم مماس شود.

وی افزود: در این حالت دست‌های مصدوم را از مچ گرفته روی قفسه سینه مصدوم قرار داده، روی زانو‌ها بلند شوید و دست‌های مصدوم را روی قفسه سینه‌اش فشار دهید.

به گفته نوری الاصل، انجام این حرکت موجب برقراری حرکت «بازدم» در مصدوم شده و برای «دم» نیز باید دست های مصدوم را به حالت دورانی و نیم دایره به عقب کشید.

وی خاطر نشان کرد: انجام چندین باره این حرکت موجب رهایی مصدوم از حالت خفگی خواهد شد.

نوری الاصل یادآور شد: چنانچه مصدوم دچار ایست قلبی نیز شده باشد، باید حتما ماساژ قلبی بر روی او اعمال شود.
منبع: ایسنا

باز نشر »  berroz.com

راه نجات در هنگام برق گرفتگی | نکات مفید پزشکی | اقدامات امنیتی در هنگام برق گرفتی , جلوگیری از برگرفتگی , مصدوم برق , درمان  , هلال احمر استان کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *