وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

راهکارهایی برای سلامت مغز

راهکارهایی برای سلامت مغز

سلامت مغز

مغز بالاترین جایگاه را در بین اجزای بدن انسان و موجودات دارد. آسیب به این بخش به بخش های دیگر آسیب میزند. مغز انسان مرکز دستگاه عصبی است. دستگاه عصبی مرکزی در درون حفاظی استخوانی به نام جمجمه و ستون فقرات قرار گرفته و شامل مغز و نخاع می‌باشد. مغز انسان حدود ۱۵۰۰ گرم وزن دارد. حجم آن نیز حدود ۱۱۳۰ سانتیمتر مکعب در زنان و ۱۲۶۰ سانتیمتر مکعب در مردان است. هرچند از نظر ضریب هوشی یا آی‌کیو و سایر اندازه‌گیری‌های عملکردی و شناختی هیچ‌گونه و به هیچ وجه تفاوت نورولوژیک بین دو جنس مذکر و مونث تاکنون نشان داده نشده‌است. بافت مغز بیشتر از جنس چربی است.

در این مطالب به رعایت نکاتی می پردازیم که موجب سلامت مغز و محافظت از مغز در برابر بیماری های مرتبط با سن از قبیل آلزایمر پیشنهاد شده است.

سلامت مغز

این مطلب برگرفته از مجله معروف نیویورکی readersdigest است.

مصرف کالری کمتر برای سلامت مغز

افزایش وزن خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. بهتر است وعده های خوراکی خود را سبک و در بشقاب کوچک تری آغاز کنیم که در آن سبزیجات حتما جای داده شده باشند که موجب کاهش وزن و تناسب اندام نیز می شود.

مصرف ادویه جات

سلامت مغز

استفاده از ادویه جات بجای نمک و روغن های سالم مانند زیتون یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از آلزایمر است. ادویه جات منبع مناسبی از آنتی اکسیدان ها هستند. مثلا در زردچوبه کوروکومین وجود دارد که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان, افسردگی, آلزایمر و آرتروز را کاهش می‌دهد. برای کاهش قند خون ناشتا فقط کافیست یک چهارم قاشق چایخوری از ادویه جات را دو بار در روز میل کنید و این برای مبتلایان به بیماری دیابت 2 که در سنین بالاتر در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند بسیار مفید است.

مصرف ماهی و تاثیر آن بر سلامت مغز

سلامت مغز

ماهی یکی از منابع مهم اسیدهای چرب امگا 3 است. در مورد فواید ماهی و فواید امگا 3 سفارش های زیادی از طرف پزشکان شده است.

در بررسی‌های پژوهشگران که نتایج آن در «ژورنال طب پیشگیری آمریکا» منتشر شد متوجه شدند مصرف هفتگی ماهی که بصورت کبابی یا پخته شده است, در دوره میانسالی و سالمندی بر سلامت مغز تاثیر گذار است.

فواید آجیل و مغزها بر سلامت مغز

سلامت مغز

آجیل و مغزها سرشار از مواد مغذی هستند. علاوه بر دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3, حاوی سلنیوم و ویتامین E است که این دو در سلامت مغز نقش بسزایی دارند. گردو نیز با داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مفید است.

مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در طول روز

سلامت مغز

یکی از رژیم‌های بسیار عالی برای کند کردن پیری مغز در افراد بالای 65 سال و خطر ایتلا به بیماری آلزایمر, مصرف سبزیجات و میوه است.

با توجه به تحقیقات مشخص شده افرادی که در طول روز 4 وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات تازه مصرف می کنند نسبت به سایرین 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ آلزایمر قرار دارند.

پرهیز از خوردن گوشت‌های فرآوری شده

بیکن ها و سوسیس‌ها شامل ترکیبات مضری هستند که تغییرات خطرناکی در مغز ایجاد می‌کنند و تنها راه برای جلوگیری از این تغییرات, پرهیز از خوردن این نوع گوشت‌ها است.

خوردن شکلات تیره

سلامت مغز

این شکلات‌ها حاوی آنتی اکسیدانی بنام فلاونوئید است که موجب بهبود جریان خون به مناطق مختلف مغز می‌شود. این نوع شکلات موجب حفاظت بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود.

مصرف چند فنجان چای در روز

میل کردن چای موجب کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول می‌شود. چای سبز و سیاه سرشار از انتی اکسیدانی به نام کاتچین هستند که در کاهش آسیب‌های اکسیداتیو در مغز موثرند.

مصرف قهوه

خوردن قهوه در صبح و اوایل بعدازظهر از بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند. طبق گفته ی محققان اگر روزانه 200 میلی گرم کافئین مصرف شود, موجب بهبود حافظه و جلوگیری از زوال شناختی می‌شود.

مطالب پیشنهادی

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *