وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

تنها خانم گیتاریست ایرانی دارای phd

خانم گیتاریست | اجرای گیتار | لیلی افشار | استاد گیتار کلاسیک

خانم گیتاریست ایرانی

خانم گیتاریست | اجرای گیتار | لیلی افشار | استاد گیتار کلاسیک

با افتخار یکی از هنرمندان برجسته و شناخته شده در سطح بین المللی در کشورمان را معرفی میکنیم که در بخش دشواری از موسیقی تسلط بالایی را به دست آورده است: خانم دکتر لیلی افشار، نوازنده و استاد گیتار کلاسیک. خانم افشار با سن کمی که دارد موفق شده رتبه های آکادمیک و حرف های بسیار بالایی را به دست آورد و به عنوان اولین خانمی که در جهان موفق به کسب درجه phd در اجرای گیتار کلاسیک شده، شناخته می شود. تاکیدی که در ابتدا روی بخش دشواری از موسیقی داشتم به این خاطر بود که اجرای موسیقی چند صدایی توسط گیتار واقعا کار پیچیده و دشواری است.

منظور از اجرای موسیقی چند صدایی این است که در یک لحظه بیش از یک خط ملودی توسط یک نوازنده اجرا میشود. گیتار کلاسیک به عنوان سازی که فاصله سیمها از هم چهارم و پنجم درست است، بسیار ساختار مناسبی برای اجرای آکوردها دارد.

اجرای یک خط ملودی توسط گیتار به خوبی قابل پیگیری است اما زمانی که قرار باشد دو خط ملودی همزمان اجرا شود، در آوردن آن با گیتار کار بسیار پیچیده و دشواری میشود و شگفت اینکه حتی در بعضی از تنظیمها برای قطعات کلاسیک از اجرای همزمان سه خط ملودی استفاده میشود. تنظیم قطعات کلاسیک برای گیتار روند پیچیده و سختی دارد اما گاهی این تنظیم  ها به قدری شهرت پیدا میکنند که اثر اصلی زیر سایه آنها قرار میگیرد.

به عنوان مثال قطعه «آستوریاس» اثر آلبینز برای پیانو نوشته شده و آندره سهگوویا توانست تنظیم فوق العاده برای گیتار از آن پیاده کند و حالا شهرت اجرای «آستوریاس» با گیتار توسط نوازنده های چیرهدست گیتار از جمله پپه رومرو، از اجرای اساتید پیانو معروفتر شده است. سالها پیش سهگوویا به عنوان یکی از چهره های موثر در پیشرفت گیتار کلاسیک در جهان طی یک دوره تکمیلی گیتار، اجرای خانم لیلی افشار را شنید و همان موقع پیشبینی کرد که خانم افشار به عنوان یک ویرتوز بین المللی شناخته خواهد شد و حالا اگر بخواهیم از تعداد مدارک آکادمیک و جوایز لیلی افشار صحبت کنیم، یک صفحه کامل پر میشود.

امروز دیگر نام این نوازنده چیرهدست در همه کشورها شناخته شده است. جالب اینجاست که خانم لیلی افشار تقریبا هر سال به ایران میآید و مستر کلاسهایی را برگزار میکند و تلاش دارد که تا حد امکان تکنیک و دانش روز موسیقی را به ایران منتقل کند. رفتار فروتنانه خانم افشار و امکان دستیابی آسان به مسترکلاس هایی که برگزار میکند، تا حدی باعث شده که اهمیت و ارزش حضور این چهره بین المللی در محیط موسیقی کشور ما دست کم گرفته شود. خانم افشار در کنار علاقه زیادش به موسیقی مدرن همیشه به نواها و ملودی های ایرانی هم علاقه داشته و تنظیمات مختلفی برای آنها نوشته و اجرا کرده است. «مسخ» یکی از سیدی های بسیار موردعلاقه من از اجراهای خانم افشار است.

شنیدن دقیق و با حوصله تمامی آثار خانم افشار را به علاقمندان جدی موسیقی توصیه میکنم

آخرین اثری که از خانم افشار منتشر شده کتابی شامل مجموعه آثاری از باخ است که توسط لیلی افشار برای گیتار تنظیم شده و در سی دی های همراهش هم اجرای افشار را می شنویم.

پی نوشت: اطلاعات کاملتر درباره این نوازنده ایرانی و آثارش را در سایت خود افشار به آدرس www.lilyafshar.com میتوانید پیدا کنید.

منبع : naghola.com

گردآوری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *