وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

اذعان دانشمند آمریکایی به عبور موشک سجیل ایران از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی * موشک سجیل

اذعان دانشمند آمریکایی به عبور موشک سجیل ایران از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی * موشک سجیل

صاروخ سجیل

گزارش تحلیلی تسنیم از توان موشکی ایران ــ ۳
اذعان دانشمند آمریکایی به عبور موشک سجیل ایران از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی

خبرگزاری تسنیم: کارشناس علوم نظامی آمریکا، سجیل را موشکی ‌می‌داند که زمان درگیری نظامی میان صهیونیست‌ها و ایران، این رژیم‌ را فلج خواهد کرد و سرعت در پرتاب و دقت این موشک را برگ برنده سجیل در برابر سامانه گنبد آهنین می‌خواند.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، در گزارش‌های قبلی به سیر تحول و علل کاربردهای سوخت مایع و جامد در موشک‌ها اشاره کردیم و عنوان کردیم که یکی از قدرتمندترین موشک‌های نظامی سوخت جامد ایران سجیل است و در ادامه به بررسی فنی موشک برد بلند و دو مرحله‌ای سجیل با سوخت جامد از دیدگاه متخصص علوم دانشگاه ام.آی.تی آمریکا پرداختیم.

در این بخش نیز به ادامه گزارش قبل و بررسی‌های پوستل کارشناس علوم دانشگاه فنی ماساچوست درباره موشک سجیل از دید مقایسه‌ای می‌پردازیم.

در تصویر نشان داده شده در زیر در واقع یک مقایسه ابعادی بین موشک‌های نظامی و غیر نظامی جمهوری اسلامی ایران از دید پوستل انجام گرفته که در آن موشک ماهواره‌بر سفیر در کنار موشک‌های نظامی از جمله شهاب و سجیل به نمایش در آمده است.

 

 

ماهواره‌بر “سفیر”

کارشناس علوم نظامی آمریکا بر این باور است که براساس ابعاد این موشک می‌توان برد آن را نیز حدس زد و بر این اساس صحت گفته ایران پیرامون برد و میزان حمل کلاهک جنگی آن توسط ایران تایید می‌شود.

وی می‌افزاید که برد 2000 کیلومتری و کلاهک 1000 کیلوگرمی آن برای این برد کاملا واضح است.

در تصویر بعد که در زیر نشان داده شده، مقایسه‌ای بین برد موشک‌های نظامی ایران براساس میزان وزن کلاهک صورت گرفته است.

این تصویر نشان می‌دهد که برد موشک شهاب 3 اولیه با وزن کلاهک 800 کیلوگرم حدود 1000 کیلومتر است و این در حالی است که شهاب 3 ارتقا یافته با همین وزن کلاهک می‌تواند 1250 کیلومتر را بپیماید.

البته این تصویر بیانگر این موضوع نیز هست که موشک سوخت جامد سجیل قادر است، کلاهکی به وزن 1500 کیلوگرم را تا برد 1750 کیلومتری منتقل و هدف را نابود کند.

البته نکته دیگری که پوستل به آن اشاره می‌کند، ماشین‌های حمل و پرتاب سجیل هستند که از دید وی ایران توانایی ساخت ماشین‌های حمل و پرتاب موشک‌های سه مرحله‌ای نیز دارد.

وی اذعان می‌کند که ایران در ردیف برترین کشورهای جهان در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌های حامل موشک است و قطعا موفقیت این کشور در ساخت ماشین‌هایی با طول دو برابر فعلی برای پرتاب موشک‌هایی بلندتر و سنگین‌تر دور از دسترس نیست.

پوستل در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید که آنچه از بررسی‌های فنی موشک سوخت جامد سجیل بدست آمد، نشان می‌دهد ایران قادر است انواع پیشرفته‌تری از موشک‌های سوخت جامد برای برد 2000 کیلومتر و کلاهک 1000 کیلوگرم یا حتی سنگین‌تر طراحی کند اما ایران نیاز نمی‌بیند که در این راستا برد موشک‌های خود را افزایش دهد.

در ادامه گزارش این کارشناس امنیتی و نظامی آمریکا با تصویری به بررسی ابعاد موشک سجیل در کنار تصویر اصلی آن می‌پردازد.

البته پوستل در ادامه گزارش خود شعاع برد موشک‌های مختلف ایران را در مقاله خود به مرکزیت پرتاب مرکز ایران به تصویر کشانده و بار دیگر نیات مغرضانه خود را در برآورده کردن خواست صهیونیست‌ها تکرار می‌کند.

اما پوستل کیست و مقالات او در اندیشکده‌های نظامی آمریکا چه تاثیری دارد؟

تئودور پوستا استاد یهودی‌الاصل دانشگاه ام.آی.تی آمریکا دارای مدرک دکترای مهندسی هسته‌ای است و تخصص او مطالعه پیرامون موشک‌ها و بررسی تخصصی آنها و همچنین بررسی سامانه‌های ضدموشک بالستیک است.

وی مسئول بخش یکی از مهمترین آزمایشگاه‌های نظامی آمریکا، یعنی آزمایشگاه طراحی و ساخت موشک فوق سنگین ام.ایکس 96 تنی است و تخصص فراوانی در بررسی عملکرد کشورها در توسعه کارهای موشکی دارد.

البته پوستل تمرکزی نیز بر سامانه‌های موشکی دریایی آمریکا داشته و سامانه گنبد آهنین را نیز به دقت رصد کرده است.

وی در گزارش خود نه تنها بر توانایی فراوان ایران بر توسعه موشک‌های خودچه با سوخت مایع و چه جامد تاکید کرده بود بلکه عنوان داشته است که ماهواره‌برهای ایرانی طی سال‌های آینده توانایی خواهند داشت که از موشک‌های ماهواره‌بر ساخت هند یا کره‌شمالی پیشی بگیرند.

چرا سجیل مورد توجه کارشناسان نظامی آمریکایی است؟

سوخت جامد و امکان توسعه پرسرعت این موشک و ساختار جالب دو کره‌ای آن از مهمترین عواملی است که پوستل و همکارانش را متوجه سجیل ساخت.

ضمن اینکه ساختار این موشک و امکان سنگین‌تر کردن و سه مرحله‌ای شدن این موشک آن را قادر ساخته که بنابه اذعان کارشناسان ام.آی.تی این موشک از برترین موشک‌های سوخت جامد در برد 2000 کیلومتر باشد.

بنابراین کلاهک سنگین‌تر برای این موشک اصلا بعید نیست و امکان طراحی متفاوت برای آن این امکان را برای طراحان موشک در ایران امکان‌پذیر خواهد کرد تا موشکی را طراحی کنند که برای برد دو هزار کیلومتر کلاهک سنگین‌تری را حمل کند.

پوستل سجیل را موشکی ‌می‌داند که زمان درگیری نظامی میان صهیونیست‌ها و ایران، رژیم‌صهیونیستی را فلج خواهد کرد و سرعت در پرتاب و دقت این موشک را برگ برنده سجیل در برابر سامانه گنبد آهنین می‌خواند.

نکته مهم از دید پوستل

وی علاوه بر بررسی تخصصی موشک، توانایی ایران را در پرتاب موشک‌های برد 2000 کیلومتر به صورت از راه دور و از سیلو را می‌ستاید و عنوان می‌دارد که ماشین‌های حامل موشک در ایران قابلیت‌های متفاوتی با نمونه‌های خارجی خود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *