وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آیا اسفندیار رحیم مشایی با حکم حکومتی وارد صحنه انتخابات خواهد شد ؟

Esfandiar Rahim Mashaei 1
آیا اسفندیار رحیم مشایی با حکم حکومتی وارد صحنه انتخابات خواهد شد ؟
آخرین واکنش ها به رد صلاحیت های جنجالی .

آیا حکم حکومتی اسفندیار رحیم مشایی را وارد میدان انتخابات خواهد کرد؟

عد از پایان مهلت ده روزه بررسی صلاحیت ها، بسیاری از نامزدهای رد صلاحیت شده همچنانکه پیش تر …

پارسینه-گروه سیاسی: بعد از پایان مهلت ده روزه  بررسی صلاحیت ها، بسیاری از نامزدهای رد صلاحیت شده همچنانکه پیش تر گفته بودند تمکین به قانون و احترام به نظر شورای نگهبان را به عنوان مسلک سیاسی خود برگزیدند، تنها نامزدی که اعلام کرد نظر شورای نگهبان را ظلم به خود می داند اسفندیار رحیم مشایی بود.

البته صادق واعظ زاده هم گفته که ضمن تمکین و احترام به شورای نگهبان نسبت به عدم تایید صلاحیت خود،  از راه قانونی اعتراض خود را پیگیری خواهد کرد.

اسفندیار رحیم مشایی رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد و کاندیدای رد صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور شب گذشته بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که واکنش شما در قبال رد صلاحیت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چیست، گفت: من پیش از این درباره این مسئله صحبت کرده ام.

 من رد صلاحیت خود را ظلم می دانم و حل آن را از طریق مقام معظم رهبری پیگیر خواهم بود و بعد از آن محمود احمدی نژاد نیز بر گفته های یار همیشگی اش صحه گذاشت تا زمزمه های گرفتن حکم حکومتی توسط دولتی ها جدی تر شود.

حالا اما نه تنها از حکم حکومتی خبری نیست بلکه واکنش های سیاسیون نشان می دهد نباید در این خصوص انتظار خاصی داشت.

جواد لاریجانی، پنجشنبه‌شب در برنامه تلویزیونی تلویحا اعلام کرد، نباید منتظر حکم حکومتی بود و ماجرای تاییدصلاحیت‌ها قطعی شده است و تغییری نمی‌کند. او در عین حال از همه کسانی که صلاحیت آنها احراز نشده خواست با تلخی با موضوع برخورد نکنند.

  خطیب جمعه مشهد، خطاب به افرادی که به گفته او «منتظر صدور حکم حکومتی هستند» گفت: «حکم حکومتی برای اراده و رای افراد صادر نمی‌شود که بعضی‌ها توقع دارند مقام معظم رهبری حکم حکومتی صادر نماید، این خواسته در‌حقیقت توقع بیجا و زیاده‌خواهی است.»

امام‌جمعه مشهد افزود: «پیگیری عدم احراز صلاحیت باید از طریق قانون صورت بگیرد و رجوع به مقام معظم رهبری راه‌حل درستی نیست.» 

مقام معظم رهبری فرمودند: «قانون اساسی وظیفه احراز و تشخیص احراز صلاحیت‌ها را به عهده شورای نگهبان قرار داده است.»

 علم‌الهدی افزود: «قطعا شروع راه پیگیری قانونی رجوع به مقام معظم رهبری نیست؛ حضرت آقا در دو روز گذشته که ما خدمت ایشان رسیدیم می‌فرمودند که قانون وظیفه احراز و تشخیص را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. بنابراین احراز و تشخیص چیزی نیست که بنده بخواهم دستور بدهم و با دستور حل نمی‌شود.» 

امام‌جمعه مشهد تاکید کرد: «قطعا حداکثر دستور رهبری این است که دستور تجدیدنظر دهند. اصلا اینکه فکر کنیم در کشور هرچه مطابق میل ما صورت نگرفت بخواهیم از حکم حکومتی و ولایت‌فقیه استفاده کنیم و به تعبیری بگوییم حکم حکومتی و ولایت‌فقیه ابزاری است که مجری اراده و خواست ما شود، قطعا غلط بوده و درست نیست؛ اینکه رهبری، قانون را بر هم بزند نیز توقع غلط و بیجایی بوده و به‌گونه‌ای زیاده‌خواهی بوده است.» 

آیت‌الله علم‌الهدی همچنین با اشاره به نامه دختر امام(ره) به رهبری، و درخواست تاییدصلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: «در ارتباط با نامه زهرا مصطفوی که گفته‌اند امام بعد از اینکه اسم مقام معظم رهبری را آورده‌اند سپس اسم آقای هاشمی را نیز آورده‌اند، باید بگوییم که اگر منظور این بود که یعنی امام(ره) برای رهبری این نظام دو نفر را در نظر گرفتند نه‌تنها دروغ است بلکه خلاف واقع نیز است. باید این را تشخیص دهیم که حضرت امام نه‌تنها یک فقیه بلکه یک خبره فقیه‌شناس هم بودند و اینگونه نسبت دادن به امام هتک حرمت به امام راحل است که امام برای رهبری این امت دو نفر را کنار هم به عنوان فقیه‌ جامع‌الشرایط دیده‌اند. البته خود آقای هاشمی هم نه در آن زمان و نه الان چنین ادعایی ندارند که فقیه جامع‌الشرایط هستند و حتی خود به عنوان فقیه جامع‌الشرایط به رهبری مقام معظم رهبری رای داد.»

 او افزود: «اما اگر منظور این بوده که امام، آقای هاشمی و مقام معظم رهبری را همواره دو عنصر موثر در انقلاب و دو یاور و معین خود می‌دانستند باید گفت که واقعیت همین است.» 

عضو مجمع خبرگان رهبری در مورد نامه و درخواست علی مطهری از رهبری برای تاییدصلاحیت هاشمی نیز گفت: «بنا نیست حضرت آقا در مدیریت کشور دخالت کنند و در واقع مقام معظم رهبری زمانی دخالت می‌کنند که اساس انقلاب در معرض خطر قرار گیرد. اما اینکه در جزیی‌ترین مسایل نیز دخالت کنند، قطعا سنگ بر روی سنگ نمی‌ایستد.»

او همچنین به نامه حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به آیت‌الله هاشمی مبنی بر اینکه ردصلاحیت وی برای همگان غیرقابل باور بوده است نیز اشاره کرد و گفت: «احراز صلاحیت‌نشدن آقای هاشمی به دلیل مسایل سیاسی، اخلاقی و فکری نبوده است بلکه عدم احراز صلاحیت نسبت به توانمندی وی و حتی به استناد حرف خودش بوده است.» 

حبیب‌الله عسگراولادی هم با اشاره به دوستی طولانی‌مدت با هاشمی‌ گفت: « من یار زندان و ایوان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بوده‌ام. هم در زندان با ایشان بودم و هم در ایوان خدمت و در مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام در کنار ایشان فعالیت کرده‌ام. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سابقه خوبی در تولی به ولایت در شرایط ظلمانی و زمان انقلاب داشته است. من به آقای هاشمی گفتم در تولی به ولایت ممتاز بوده‌اید.

او ابراز عقیده کرد: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خود تشخیص داده بود که سنش مناسب ریاست‌جمهوری نیست و در آن دیدار بعد از اطلاع از عدم احراز صلاحیت به بنده گفت که از شورای نگهبان سپاسگزارم که این بار سنگین را از روی دوش من برداشت.»

به این ترتیب به نظر می رسد واکنش ها به رد صلاحیت های شورای نگهبان تا شروع جدی تبلیغات ادامه دار خواهد بود.

منبع :

بازنشر » berroz.com

آیا اسفندیار رحیم مشایی با حکم حکومتی وارد صحنه انتخابات خواهد شد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *