وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آفتاب زدگی چیست و درمان آفتاب زدگی

آفتاب زدگی چیست و درمان آفتاب زدگی

آفتاب زدگی

قرار گرفتن بیش از حد در مقابل آفتاب منجر به آفتاب زدگی می شود. از علائم آفتاب زدگی قرمز شدن پوست که گاهی با تاول های کوچک همراه است, تب و گیجی و خستگی, سنگین شدن سر و لکه هایی که باعث ریزش پوست می شوند.

آفتاب زدگی

زیاد قرارگرفتن در تابش نور مستقیم آفتاب باعث آفتاب سوختگی پوست نیز می شود. البته بعضی بیماران که باید داروهایی را نظیر آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین، مدرهای تیازیدی، داروهای گوگرددار و قرص‌های ضد بارداری خوراکی و غیره را مصرف کنند باعث حساسیت به نور می‌شوند, که باید مواظب باشند.

از بهترین روش های مقابله با آفتاب زدگی استفاده از لوسیون‌های ضد آفتاب با قدرت محافظتی 15 یا بالاتر استفاده است که برای مقابله با آفتاب سوختگی بسیار پر تنوع هستند این لوسیون ها.

آفتاب زدگی

بهترین ساعت برای بودن زیر نور خورشید ساعت 9 صبح یا بعد از 3 بعداظهر است, چراکه میانه روز نور آفتاب بسیار شدیدتر می تابد و باعث آفتاب زدگی و آفتاب سوختگی می شود .

افرادی که داری پوست و چشم و موهای طلایی یا خرمایی مایل به بلوند هستند بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند که نمی بایست برای مدت طولانی در حدود 15 دقیقه جلوی نور آفتاب قرار بگیرند.

ضد آفتاب مناسب برای نور خورشید

ضد آفتاب ها به دو شکل عمل می کنند. بعضی از ضد آفتاب ها لایه نازکی روی پوست شکل می دهند که مانع رسید نور خورشید به پوست می شوند. مزیت آنها محافظت خوبی در برابر اشعه ماوراءبنفش A و B دارند ولی از عیب های این ضدآفتاب ها می توان به تغییر رنگ پوست اشاره کرد که از نظر زیبایی شاید مورد پسند خیلی ها نباشد. اکسید دو زنگ از نمونه این ضد آفتاب هاست.

عملکرد دیگر ضد آفتاب ها مکانیسم جذبی است که با جذب اشعه های مضر نور خورشید مانع رسیدن آنها به پوست می شوند. در اکثر ضدآفتاب های بازار حاوی موادی هستند که به هر دو شکل عمل می کنند.

عبارت spf روی لوسیون ضد آفتاب چیست ؟

عبارت SPF که روی کرم و لوسیون های ضد آفتاب نوشته می شود مخفف کلمه Sun Protection factor به معنی محافظت کننده در برابر نور آفتاب است.

تقسیم بندی ضدآفتاب ها بر اساس میزان spf آنهاست. که از 2 spf داریم تا 60 spf . برای مثال اگر فردی بدون استفاده از ضدآفتاب 20 دقیقه جلوی آفتاب شدید قرار گیرد دچار آفتاب سوختگی می شود. حال اگر شخصی کرم ضد آفتاب 15 SPF استفاده کند می تواند 15*20 دقیقه ( 300 ) جلوی آفتاب قرار گیرد و دیرتر دچار آفتاب سوختگی شود. یک لوسیون ضدآفتاب 15 SPF مانع رسیدن 92 درصد از اشعه‌های مضر به پوست می‌شود.

پس توجه کنید در هنگام حمام آفتاب یا برنزه کردن پوست از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که یا درجه SPF آنها 15 هستند یا بیشتر.

کرم و ژل های ضد آفتاب تا چند ساعت اثر خود را حفظ می کنند ولی بهتر است 3 الی 4 ساعت یکبار مجدد استفاده شود.

آفتاب زدگی

توصیه برای جلوگیری از آفتاب زدگی

گرما زدگی حالت بسیار خطرناکی است که افرادی که زیاد در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند می توانند دچار آسیب های جدی حتی مرگ شوند ! برای پیشگیری لباس های راحت بپوشید با رنگ های روشن. لباس هایی با رنگ تیره گرما را به خود جذب می کنند و این می تواند بسیار آسیب رسان باشد !.

کلاه لبه دار را حتما فراموش نکنید و آب به اندازه کافی مصرف کنید و همچنین از ورزش زیر نور شدید آفتاب خودداری یا حداقل هر نیم ساعت یکبار استراحت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *