وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

ویروس کرونا چیست و راه های پیشگیری

ویروس کرونا چیست و راه های پیشگیری

کرونا ویروس (Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس و مرس را شامل می‌شود. در سال 1965 اولین موارد ابتلا به این ویروس کشف شد و تا سال 1980 مطالعه و تحقیقات بر روی آن ادامه داشت.

تاکنون هفت نمونه از ویروس کرونا کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

علائم اصلی بیماری کرونا

از علایم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

نحوه انتقال بیماری کرونا

بسته به نوع کروناویروس، روش‌های انتقال آن متفاوت است. در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

درمان کرونا ویروس

هنوز هیچ درمان ضد ویروسی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد. افراد آلوده به ویروس کرونای جدید ( 2019-nCoV ) برای بهبودی علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کند. در موارد شدید، مراقبتهای لازم برای حفظ عملکرد اندامهای حیاتی بدن صورت میگیرد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری قرار نگرفتن در معرض ویروس کرونا است.

منشأ کرونا ویروس

مثلاً منشأ ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال 2014 تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ 858 نفر از 2494 بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود. آخرین نوع آن، طبق تحقیقات پژوهشگران، خفاش است. البته ممکن است جانوران دیگری هم در شیوع نقشی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *