وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

هشدار : افزایش ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم (سرویکس) Cervical Cancer

Cervical Cancer
هشدار : افزایش ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم (سرویکس) Cervical Cancer

افزایش ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم (سرویکس) در کشور زنگ خطر را درخصوص این بیماری به صدا در آورده است.
براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 500 هزار نفر در دنيا و 1200 نفر در ايران به اين سرطان مبتلا می شوند كه در كشورمان از هر 2 نفر مبتلا، يك نفر جان خود را از دست می دهد.

آغاز هفته سرطان بهانه‌اي بود تا نشستي خبري در مورد ضرورت‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين سرطان و راه‌هاي مقابله با آن برگزار شود. دكتر زهره شاهوردی، فوق تخصص سرطان زنان در اين نشست با اشاره به اين موضوع كه ابتلا به اين نوع سرطان در كشورهای در حال توسعه و ايران رو به افزايش است، ‌جزئيات مربوط به آن را چنين توضيح داد: «اين سرطان در كشورهای توسعه يافته دهمين سرطان خانم‌ها به حساب می آيد ولی در كشورهاي در حال توسعه سومين سرطان شايع خانم‌هاست، بنابراين نقش پيشگيری و تشخيص زودرس بسيار اهميت دارد تا از نظر اقتصادی و اجتماعی بار زيادي بر كشورها وارد نشود، از طرفی ديگر اين سرطان درد بسياری براي فرد ايجاد می كند.»

درد اين سرطان هم اگرچه بی درمان است اما واكسني براي پيشگيری آن هست. ويروس، عامل بروز 99/7 درصد اين سرطان اعلام شده است. بيش از 150 نوع ويروس وجود دارد كه 40 نوع آن در اين رابطه بيماريزا بوده و 15 نوع از اين ويروس ها سرطان ايجاد می كند، اما ساير ويروس‌ها در اين ناحيه از بدن ريسك كمتری داشته و شايد فقط منجر به زگيل تناسلی شود.

دكتر شاهوردي توضيح مي‌دهد كه 85 تا 90 درصد افراد تا سن 80 سالگی حتي با انجام يكبار مقاربت جنسی ممكن است در معرض ابتلا به اين ويروس قرار بگيرند. البته در سال اول و دوم درگيري با اين ويروس بدن خودبخود آن را از بين ميبرد و فقط 10 تا 20 مورد در بدن بيمار پايدار ميماند و منجر به وضعيت پيش سرطانی مي‌شود كه اين وضعيت نيز قابل تشخيص است و 10 تا 15 سال زمان می برد تا به سرطان تبديل شود.

تماس مقاربتی مهم ترين راههای ابتلای اين سرطان زنانه هستند و حتی وسايل پيشگيري از بارداری هم به‌طور 100 درصد نمی تواند از اين بيماری جلوگيری كند و فقط تا 70 درصد در جلوگيری از انتقال اين بيماری مؤثر است.

آنطور كه دكتر شاهوردی می گويد، استفاده طولانی مدت از قرص های جلوگيری از بارداری هم می تواند از فاكتورهای سرطان دهانه رحم باشد.

مهم‌ترين علائم هشدار‌ دهنده سرطان دهانه رحم، عفونت های مكرر واژينال و خونريزی غير طبيعی است. خونريزی هنگام مقاربت، درد هنگام ادرار، طولانی شدن بيش از حد معمول عادت ماهانه، ازدياد ترشحات و درد كمر را هم بايد به عنوان نشانه های احتمالی از اين بيماری جدی گرفت.

پيشگيری مهم ترين عاملی است كه درخصوص اين نوع بيماری ها همواره از آن نام برده می شود. به گفته شاهوردی حتی اگر از همين امروز برای پيشگيری از اين نوع سرطان در كشور اقدام كنيم، 2 دهه آينده شاهد كاهش سرطان دهانه رحم در كشور خواهيم بود، اما مشكل اساسی اينجاست كه بيمه ها حاضر به پوشش دادن واكسن اين سرطان نيستند.

سرمايه گذاری برای پيشگيری در مورد اين بيماری مانند بسياری از سرطان ها كه درمان شان بسيار پرهزينه است، موجب صرفه جويی در بودجه درمانی خواهد شد.

توقف ناشيانه غربالگری ها
اعظم‌السادات موسوی، متخصص زنان و زايمان و رئيس انجمن سرطان زنان نيز در اين نشست با بيان اينكه هم اكنون سرطان دهانه رحم چهارمين سرطان شايع زنان و پنجمين علت مرگ آنان در ايران است، گفت: ساليان سال در ايران غربالگری انجام شده، ولي مديريتش درست نبود و آزمايش‌ها نيز به خوبي ديده نشد، در نهايت دسترسي به گروه‌هاي پرخطر نيز وجود نداشت، به‌طوري‌كه بيش از 90 درصد افرادي كه دچار سرطان دهانه رحم شدند، هيچ وقت غربالگري نشده‌اند. در وزارت بهداشت به‌دليل آنكه ديد اثربخشي در اين غربالگري‌ها وجود نداشت، 5 تا 6سال اين غربالگري متوقف شد ولي در 3 سال اخير با بازنگري مجدد دستورالعمل غربالگري سرطان دهانه رحم آماده شده تا هر خانم 25 تا 60سال هر 3سال اين غربالگري را انجام دهد.

واكسنی برای پيشگيرپی
شيوع سرطان دهانه رحم از زمان نخستين رابطه جنسي شكل مي‌گيرد. برخي از انواع سرطان قابل پيشگيري و غربالگري هستند كه سرطان دهانه رحم و پروستات يكي از اين نوع سرطان‌هاست.

واكسن HPV كه در 3 نوبت و در طول 6‌ماه براي پيشگيري از سرطان دهانه رحم به‌كار گرفته مي‌شود و بهتر است خانم‌ها از سن 9 تا 45 سالگي و آقايان نيز از سن 9 تا 29 سالگي واكسن GarDsil را در 3 نوبت تزريق كنند اما قيمت بالاي اين واكسن موضوعي است كه باعث شده تا عده زيادي از افراد قادر به تهيه آن نباشند. در گذشته 3 دز اين واكسن يك ميليون و 200 هزار تومان قيمت گذاری شده بود كه اكنون به 870 هزار تومان كاهش پيدا كرده.

در برخي كشورها ازجمله عربستان اين واكسن به طور رايگان در اختيار متقاضيان قرار می گيرد.

منبع : hamshahrionline.ir
گردآوری و بازنشر » berroz.com

هشدار : افزایش ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم (سرویکس) Cervical Cancer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *