وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نکاتی درباره زعفران | نگهداری از زعفران

نگهداری از زعفران

نکاتی درباره زعفران | نگهداری از زعفران

نگهداری از زعفران

زعفران در میان ما ایرانی ها از ارزش و محبوبیت بالایی برخوردار است. این گیاه را ما ایرانی ها در غذاهای بسیاری و شیرینی های بسیاری استفاده می کنیم. زعفران در جنوب اروپا، جنوب اسپانیا و جنوب غربی آسیا روییده می شود. از گیاه زعفران تنها رشته های کلاله قرمز رنگ که در وسط گلبرگ های بنفش وجود دارند استفاده می شود. کلاله قرمز رنگ زعفران شامل املاح معدنی، چربی و موسیلاژ است.

زعفران به عطر و بوی خود معروف است. این طعم خاص زعفران به دلیل وجود هیتروزید تلخ پیکروکسین می باشد و ماده ای به اسم کروسین موجب رنگین بودن زعفران می شود. در این مقاله درباره زعفران و همینطور نگهداری از زعفران خواهیم گفت.

نکاتی درباره زعفران | نگهداری از زعفران

ما در این مطلب قصد داریم نکات مختلف و متفاوتی را راجع به زعفران، این گیاه خوش عطر و رنگ برای شما بگوییم. با خواندن این متن اطلاعات مفیدی راجع به زعفران و نگهداری از زعفران و استفاده از زعفران پیدا می کنید.

نحوه نگهداری از زعفران

نگهداری از زعفران

برای نگهداری صحیح و درست از زعفران باید توجه داشته باشید که نور و رطوبت به زعفران آسیب می زند و باید زعفران را در یک ظرف شیشه ای یا فلزی دربسته، دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید.

نکته مهمی که راجع به نگهداری زعفران باید به شما عرض کنیم این است که زعفران نباید در معرض هوا قرار بگیرد زیرا اسانس زعفران قابل تبخیر شدن هست و اگر درب ظرفی که زعفران را در آن نگهداری می کنید باز باشد، کیفیت و خاصیت زعفران کم می شود.

زعفران در کجا به مصرف می رسد؟

نگهداری از زعفران

همانطور که می دانید زعفران بخاطر رنگ و عطر فوق العاده ای که دارد در صنایع غذایی، داروسازی، شیرینی سازی، نساجی، صنایع لبنی، بعنوان طعم دهنده طبیعی و … مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا در کارخانه های شیرینی سازی و برای تهیه پودرهای کیک کاربرد دارد. برای ساخت داروهای ضد افسردگی کاربرد دارد زیرا خواص زعفران شادی آور و نشاط آور است. در نساجی برای رنگ کردن پارچه های ابریشمی مورد استفاده قرار میگیرد. از زعفران بعنوان طعم دهنده طبیعی استفاده می شود. در تهیه سوسیس در صنایع غذایی کاربرد دارد و موارد کاربردی دیگری که در این مجال نمی گنجد.

نحوه مصرف زعفران

نگهداری از زعفران

ما می توانیم از راه های مختلف و به اشکال مختلف از زعفران استفاده کنیم.

مثلا می توانیم زعفران را دم کرده و میل نماییم. از گرد زعفران هم می توانیم استفاده کنیم.

طرز تهیه دم کرده زعفران : یک لیتر آب را روی حرارت گذاشته تا به جوش آید. سپس دو گرم زعفران را به آن آب اضافه کرده و قوری را به مدت نیم ساعت روی کتری گذاشته تا آرام آرام دم بکشد و سپس مصرف نمایید. می توانید با نبات آن را میل کنید. بسیار نوشیدنی دلپذیر و خوش عطری خواهد بود.

نحوه پودر کردن زعفران : زعفران را در داخل فر قرار دهید تا با حرارت 25 درجه سانتی گراد خشک شود. سپس زعفران های خشک شده را درون آسیاب ریخته تا پودر شوند و سپس پودر را از الک خیلی ریزی رد کنید تا یک گرد نرم از زعفران بدست آورید.

نگهداری از زعفران

نکته : یکی از نکاتی مهمی که باید به شما عرض کنیم این است که خیلی از بانوان عادت دارند که زعفران را با پودر قند یا شکر می سابند. این کار موجب می شود در ابتدا که زعفران دم می کشد، رنگ بسیار خوبی به خودش بگیرد ولی بعد از مدتی کاملا رنگ خود را از دست می دهد.

مطالعه نمایید :

طرز تهیه دمنوش زعفران | خواص دمنوش زعفران

همه معمولا زعفران را درون آب جوش حل می کنند و میگذارند تا دم بکشد، اما ما روش دیگری به شما پیشنهاد می دهیم. زعفران را د اخل یک لیوان بریزید و یک تکه یخ کوچک درون لیوان بیندازید و بگذارید تا آن تکه یخ در دمای محیط آرام آرام ذوب شود. بعد که رنگ زعفران را ببینید، از آن راضی خواهید بود.

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *