وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

روابط زناشویی در دوران بارداری

روابط زناشویی در دوران بارداری

روابط زناشویی در دوران بارداری

روابط زناشویی در دوران بارداری
روابط زناشویی در دوران بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساس و خاصی است که تمام شرایط زندگی برای یک زن تغییری محسوس پیدا می کند و باید خود را با آن شرایط وفق دهد و نکات بسیاری را نیز رعایت نماید تا آن این نه ماه با امنیت و بدون مشکل طی شود و سلامت مادر و جنین حفظ شود. خوب بحثی که در این دوران پیش می آید روابط زناشویی زوج هست که برای تمام زوج ها مهم و سوال برانگیز است. روابط زناشویی در دوران بارداری چگونه است؟ آیا یک زن باردار می توانند مانند یک زن عادی با همسرش رابطه داشته باشد؟ به این سوالات در این مقاله پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

روابط زناشویی در دوران بارداری

معمولا سوالات زیادی پرسیده می شود :

  • رابطه جنسی در دوران بارداری چگونه باید باشد؟
  • پوزیشن های زناشویی در دوران بارداری
  • بهترین پوزیشن زناشویی در دوران بارداری
  • روش های نزدیکی در دوران بارداری
  • ….

و سوالات دیگر که نشان از اهمیت این موضوع دارد. باید خدمت شما عرض کنیم که طبق نظر پزشکان، آمیزش جنسی در دوران بارداری برای زنانی که بارداریشان عادی است و بدن سالمی دارند بلا مانع است. برخی پزشکان نیز عقیده دارند که آمیزش جنسی در 4 هفته آخر ممنوع است و البته این نظر همه پزشکان نیست.

پس اگر مانعی بر سر راه وجود نداشته باشد، مثلا زن در شرایط زایمان زودرس قرار نداشته باشد یا طبق نظر پزشک حاملگی پرخطر نداشته باشد، زوجین می توانند مثل قبل ارتباط جنسی خود را داشته باشند.

روابط زناشویی در دوران بارداری
روابط زناشویی در دوران بارداری

سوالی که پیش می آید و معمولا پرسیده می شود این است که آیا رابطه جنسی در دوران حاملگی، به جنین آسیب می زند؟

باید عرض کنیم که جنین درون رحم که یک محفظه عضلانی است، درون کیسه آمنیوتیک که یک کیسه محافظ است قرار گرفته سات. این کیسه پر از مایع آمنیوتیک است که از جنین در برابر ضربه و صدمات احتمالی محافظت می نماید. لازم به ذکر است در دوران حاملگی دهانه رحم برای حفاظت از جنین در مقابل انتقال عفونت، توسط یک پوشش ضخیم پوشانده می شود. پس آمیزش جنسی و انزال به جنین آسیب نمی زند. اگر به اطلاعات دقیق تری نیاز دارید می توانید از پزشک خود سوال بپرسید.

در دوران حاملگی میل جنسی زنان چه تغییری می کند؟

زنان باردار در این زمینه به دو دسته تقسیم می شوند : کاهش میل جنسی _ افزایش میل جنسی

1- گروه اول در سه ماهه اول و سوم حاملگی دچار کاهش میل جنسی می شوند و در سه ماهه دوم میل جنسی‌شان افزایش می یابد. در سه ماهه اول زنان دچار حالت تهوع و ضعف می باشند در نتیجه به رابطه جنسی تمایلی ندارند. در سه ماهه سوم نیز به دلایل : بزرگ شدن شکم، اضافه وزن، حساسیت سینه ها و … تمایلی به رابطه جنسی ندارند. این حالت ها طبیعی است و آقایون باید به این مورد واقف بوده و همسر خود را درک نمایند. به خانوم های عزیز توصیه می کنیم که تمام این شرایط و احساسات خود را با همسر خود در میان بگذارید تا همسرتان به این مسائل آگاه باشد و به دنبال راه حلی برای این مشکل بگردید.

روابط زناشویی در دوران بارداری
روابط زناشویی در دوران بارداری

2- گروه دوم زنانی هستند که میل جنسی آنها افزایش می یابد. این گروه از زنان که از باردار شدن خود بسیار خوشحال می شوند و نگرانی که بابت ناموفق بودن در امر بارداری، آنها را رها می سازد، موجب می شود به دلیل احساس رضایت و خوشحالی، دچار افزایش میل جنسی شوند. حتی مشاهده شده است که برخی از زنان در دوران بارداری، برای بار اول با لذت ارضا شدن و رسیدن به اوج لذت جنسی مواجه می شوند. دلیل این اتفاق افزایش گردش خون در ناحیه لگن و افزایش فعالیت هورمونی است.

آیا دوران بارداری موجب تغییرات در میل جنسی آقایان می شود؟

بطور طبیعی این تغییرات در میل جنسی آقایان نسبت به همسرشان بروز می کند که برای هر فرد متفاوت است. گروهی از مردان زمانی که همسرشان باردار می شود، به دلیل نگرانی نسبت به سلامت همسر و جنین دچار حساسیت هایی می شوند و این موجب می شود که احساسات و میل جنسی خود را سرکوب کنند یا واقعا میل جنسی آنها کاهش می یابد.

گروهی از مردان هم هستند که همسرشان از بعد از بارداری، برایشان جذابتر و خواستنی تر می شود و میل جنسی‌شان نسبت به همسرشان افزایش می یابد.

بهترین روش نزدیکی در دوران بارداری

در دوران بارداری بدلیل تغییراتی که در ظاهر خانم ها به وجود می آید و شرایط خاص جسمی، طبیعتا مانند قبل نمی توانند تمام روش های نزدیکی را تجربه کنند و یک سری محدودیت ها باید لحاظ شود و برخی از پوزیشن های نزدیکی برای بانوی باردار ممنوع است.

بهترین حالت برای انجام رابطه جنسی در دوران بارداری این است که به پهلو بخوابید و یا شما بالا باشید و شوهرتان در زیر قرار بگیرد. توصیه می کنیم اصلا به پشت نخوابید زیرا وزن رحم زیاد است و به عروق اصلی لگن فشار می آورد و موجب اختلال در خونرسانی و گردش خون به این ناحیه می شود.

روابط زناشویی در دوران بارداری
روابط زناشویی در دوران بارداری

چه زمانی از دوران بارداری باید از رابطه جنسی پرهیز کرد؟

گاهی اوقات انجام رابطه جنسی برای مادر و جنین خطرناک است و یا مناسب نیست. مثلا اگر زنی سابقه زایمان پیش از موعد داشته باشد، این احتمال وجود دارد که پزشک از شما بخواهد که رابطه جنسی را قطع کرده و یا از رسیدن به اوج لذت جنسی اجتناب ورزید. ارضا شدن زن موجب انقباض کمی در رحم می شود. اگر مایع منی داخل واژن ریخته شود، این مایع هم موجب انقباضاتی در رحم می شود. در نتیجه شاید بهتر باشد که مرد از ریختن مایع منی خود داخل واژن زن، خودداری کند.

زن باردار اگر سابقه سقط خود بخودی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که پزشک شما را از برقراری رابطه جنسی و یا رسیدن به نقطه اوج در طول حاملگی منع کند.

در موارد زیر نباید اقدام به رابطه جنسی نمایید :

  • خونریزی بدون علت یا ترشح بدون علت از واژن
  • دیابت و یا حاملگی های پر خطر
  • وجود ضایعه بهبود نیافته هرپسی در همسر
  • آغاز پیش از موعد درد زایمان، پاره شدن کیسه آب
  • چند قلو بودن و سابقه زایمان های مکرر
  • پایین بودن جفت در رحم و نارسایی در دهانه رحم

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *