وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خطاهای اقتصادی احمدی نژاد در مصاحبه شبانه

Mahmoud Ahmadinejad
خطاهای اقتصادی احمدی نژاد در مصاحبه شبانه

گزارش عملکرد اقتصادی رییس جمهوری در مصاحبه تلویزیونی شب گذشته، 7 ایراد داشت.

علی حق: محمود احمدی نژاد، رییس دولت نهم و دهم شب گذشته در گفتگویی تلویزیونی به تشریح کارنامه عملکرد دولت متبوع خود پرداخت. بخشی مهمی از این کارنامه به عملکرد اقتصادی 8 سال گذشته دو دولت او اختصاص داشت. گزارش آماری او حاوی چند شبهه بود

1- احمدی نژاد گفت:از ابتدای کار دولت بدهی خارجی کشور روند کاهشی داشته است و از سال 84 تاکنون این روند بوده در این دولت تعهدات خارجی افزایش نیافته است.

این اظهارات او در شرایطی عنوان شد  که مطابق آمار رسمی بانک مرکزی بدهی های قطعی خارجی کشور طی دولت اول محمود احمدی نژاد و در سال 1386 رکورد تاریخی 28 میلیارد و 647 میلیون دلار را ثبت کرده است و مطابق نمودار زیر که از سوی بانک مرکزی منتشر شده و تا سال 87 را پوشش می دهد، روند کاهشی مورد ادعای رییس جمهور مشاهده  نمی شود.  

Mahmoud Ahmadinejad 1

2-احمدی نژاد گفت: برای اولین بار در این دولت 20 درصد درآمد نفتی را کنار گذاشتیم در حالی که در دولت های قبلی به طور کامل و 100 درصد هزینه می شد.

این سخن او نیز در حالی ایراد شد که طرح ایجاد حساب ذخیره ارزی در قالب ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در سال ۷۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

همچنین بررسی کلی عملکرد دولت خاتمی در سالهای 79 تا 83 نشان می دهد، دولت خاتمی طی 130 میلیارد و 255 میلیون دلار درآمد نفتی داشته است و 30 میلیارد و 303 میلیون دلار آن را به عنوان مازاد درآمد نفت به حساب ذخیره ارزی واریز کرده است.

20 میلیارد و 600 میلیون دلار یعنی بیش از 68 درصد آن برداشت شده است که سه میلیارد و 547 میلیون دلار یعنی 17.3 درصد سهم بخش خصوصی و 17 میلیارد و 53 میلیون دلار یعنی 82.7 درصد سهم مصارف دولتی بوده است.

لذا رقمی بیش از  9میلیارد دلار مانده نقد اول دوره سال 84 بود.

3-احمدی نژاد در باره اینکه گفته میشود درآمدهای نفتی این  دولت بیشترین درآمد در 100 سال گذشته بوده است ، گفت : در جلسه سران اوپک در 5 سال پیش قیمت نفت 80 دلار بود که پادشاه عربستان سخنرانی کرد وگفت این قیمت معادل قیمت نفت در سال 1360 هجری شمسی است و درست هم می گفت. ارزش دلار طی این سال ها در جهان سیر نزولی داشته و قدرت خرید سابق خود را ندارد. لذا اینها تحلیل های ساده انگارانه از اقتصاد است و باید درآمدهای نفتی با ارقام واقعی مقایسه شود.

با این وجود بدون توجه به این نکته ای خود منتقدانش را به دلیل بی توجهی به آنها متهم به ساده انگاری کرد،احمدی نژاد در ادامه مصاحبه خود شروع به اعلام و مقایسه آمارهای خود بر مبنای نرخ جاری کرد: مثلاگفت:به رغم همه تحریم ها ، فشارها و حرف ها از سال 57 تا 84 مجموعا 12 میلیارد و 920 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به ایران آمده است. در این هشت سال 25 میلیارد و 100 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به ایران آمده است که این غیر از فاینانس ها است.

پس اگر احمدی نژاد معتقد است که ارزش دلار در جهان افت کرده و دلارهای نفتی کسب شده از سوی دولت او ارزش سابق را ندارد پس نمی توانست مدعی شود که دو برابر دولت های قبلی سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است.

همچنین او گفت: از سال 57 تا سال 83، رقمی معادل 21 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی انجام شد در حالی که از سال 84 تا کنون این رقم به 115 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این خصوص نیز باید این نکته لحاظ می شد که سرمایه گذاری 21 هزارمیلیارد تومانی در شرایطی صورت گرفته که نرخ دلار بین 7 تومان تا 900 تومان بود، در حالی که طی دوره ریاست جمهوری ایشان ارزش پول ملی 3 برابر کمتر شده است. لذا مقایسه این ارقام جاری با هم درست نیست.

احمدی نژاد گفت:در بخش نفت و گاز نیز سرمایه گذاری های زیادی صورت گرفته است به طوری که در هشت سال گذشته این رقم به 170 میلیارد دلار رسیده که پیش از آن 46 میلیارد دلار بود.

در خصوص مقایسه این دو رقم نیز رییس جمهوری مطابق دیدگاهی که پیشتر عنوان کرد عمل نکرد و به مقایسه دو رقم جاری پرداخت و در عین حال نگفت که چرا با سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری تولید نفت ایران بیش از 4 میلیون بشکه در روز بود ولی طی دولت او این رقم سیر نزولی داشته است.

4- احمدی نژاد در دفاع از اجرای موفق قانون اصل 44 گفت:قبل از این دولت دو هزار و 800  میلیارد تومان واگذاری شد که در این دولت به119 هزار میلیارد تومان رسید که بخشی از آن سهام عدالت است و اکثر آن در بورس قرار دارد.

رییس جمهوری به این نکته اشاره نکرد که سیاست های کلی اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری در خردادماه سال 84 ابلاغ شد. همچنین قانون اصل 44 در بهم نماه سال 86 در مجلس تصویب شده و سال 87 ابلاغ شده است. لذا نقدی بر کندی عملکرد دولت های پیشین نمی توان وارد کرد چون اساسا ابلاغیه و قانون اصل 44 وجود نداشته است.

5-احمدی نژاد از رشد های جهشی ظرفیت تولید فولاد و کاشی سرامیک و سیمان خبر داد.

رییس جمهوری به این مساله پاسخ نگفت که چرا مثلا در صنعتی مثل کاشی و سرامیک، بزرگ ترین تولید کننده کشور تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کند. آیا سرمایه گذاری صرف برای افزایش ظرفیت تولید بدون توجه به مسایل محیط کسب و کار، تامین مواد اولیه و بازار و امکان صادرات، قابل تقدیر است یا موجب اتلاف منابع؟

6- احمدی نژاد در دفاع از اصلاح قیمت حامل های انرژی گفت که فردی که  مصرف سوختش 5 لیتر بود چرا باید هزینه  مصرف فردی را که 5000 لیتر سوخت صرف می کرد، پرداخت می کرد و این عادلانه نبود.

اما او به این نکته اشاره نکرد که حالا تحمل تورم نقطه ای 45 درصدی از سوی همان فردی که مصرف 5 لیتری داشت و یا همان افراد کم درآمدی که گروه هدف دولت ایشان بود، عادلانه است؟ 

7- احمدی نژاد گفت:سیم کارت دومیلیون تومان بود.

ایشان اگر قیمت روز سیم کارت را سوال کنند متوجه می شوند که آن سیم کارت های 2 میلیون تومانی این روزها نیز خیلی ارزان نشده چون در حال حاضر سیم کارت کد 1 بیش از 2 میلیون تومان قیمت دارد. لذا مقایسه قیمت سیم کارت اعتباری ایرانسل با سیم کارت دائمی کد 1 همراه اول مقایسه درستی نیست.

منبع :
گردآوری و بازنشر » berroz.com

خطاهای اقتصادی احمدی نژاد در مصاحبه شبانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *